۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۸۴۷ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

اوگاندا می‌خواهد با تغییر و تحول در زیر ساخت‌های انرژی هسته‌ای خود، هم برق مصرفی مورد نیاز صنایع خود را تامین کند و هم نسبت به صادرات آن به کشورهای همجوار اقدام نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا در افتتاحیه دومین کنفرانس سکوهای کسب و کار هسته‌ای آفریقا گفت که انتخاب و استفاده از انرژی هسته‌ای بسیار مطمئن و ارزان است. وزارت انرژی و توسعه معدنی اوگاندا با شرکای بخش انرژی هسته‌ای از جمله آرژانتین و کره جنوبی در کنفرانس کامپالا، یادداشت تفاهم امضا کرد. هدف اوگاندا این است که بتواند در تولید برق به خودکفایی برسد و دولت، توسعه ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای خود را بهترین راهکار برای رسیدن به این هدف می‌داند.

ترکیب انرژی اوگاندا متنوع می‌شود

در سال ۲۰۰۵، اوگاندا خشکسالی را تجربه کرد که بر تولید برق‌آبی از سد اوون فالز تأثیر گذاشت. در نتیجه، برای حمایت از اقتصاد به انرژی فسیلی گران قیمت متوسل شدند؛ اما موسوینی گفت: توسعه همه منابع موجود از جمله انرژی هسته‌ای به عنوان وسیله‌ای برای رفع نیازهای برق کشور به کار گرفته خواهد شد. همچنین رئیس جمهور این کشور گفت که اوگاندا از تولید تنها ۶۰ مگاوات برق در سال ۱۹۸۶ به زودی به ظرفیت تولید ۲۱۰۰ مگاوات برق خواهد رسید؛ اما این برای نیازهای آینده کشور کافی نخواهد بود.

همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اوگاندا

دولت اوگاندا میزان منابع ملی اورانیوم را به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی بلندمدت توسعه انرژی کشور ارزیابی می‌کند؛ زیرا این کشور برنامه دارد که انرژی هسته‌ای را به ترکیب انرژی آینده خود اضافه کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق برنامه همکاری فنی خود از این تلاش‌ها حمایت می‌کند، اما رئیس جمهور اوگاندا گفت که این کشور صادرکننده اورانیوم نخواهد بود. رئیس جمهور گفت: موضوع انرژی هسته‌ای در آفریقا یک امر ضروری است و انرژی هسته‌ای گزینه بسیار عاقلانه‌ای است؛ ما نباید زمان را از دست بدهیم.

هدف اصلی اوگاندا برای توسعه انرژی هسته‌ای

به گفته وزارت انرژی و توسعه معدنی اوگاندا، حتی توسعه کامل منابع انرژی فراوان این کشور از جمله آبی، زیست توده، زمین گرمایی و ذغال سنگ برای رسیدن به هدف مصرف برق سرانه ۳۶۶۸ کیلووات ساعتی تا سال ۲۰۴۰ کافی نخواهد بود. اوگاندا می‌خواهد امنیت انرژی خود را تضمین کند و برق کافی برای توسعه صنعتی را فراهم کند.

در حال حاضر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توصیه‌ها و پیشنهادهای بررسی زیرساخت‌های هسته‌ای یکپارچه و برای ارزیابی وضعیت توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای کار می‌کند؛ همچنین سایتی در روستای کاساتو، برای احداث نیروگاه هسته‌ای پیشنهاد شده است.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.