۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۶۷۳ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی هسته‌ای
۰

روسیه و چین با هم تفاهم‌نامه ای امضا کردند که به موجب آن روسیه با سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای چین، از ظرفیت تولید برق هسته‌ای آن در بلندمدت بهره‌مند خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت روس اتم روسیه و سازمان انرژی اتمی چین (CAEA) برنامه جامع همکاری بلندمدت در زمینه راکتورهای نوترونی و تامین سوخت هسته‌ای را امضا کردند. این سند توسط الکسی لیخاچف، مدیر کل روس اتم و ژانگ کجیان، رئیس سازمان انرژی اتمی چین، در حاشیه سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به روسیه امضا شد. هدف این سند، توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای چین و استفاده روسیه از ظرفیت تولید برق هسته‌ای چین است.

تعامل چین و روسیه در توسعه زیر ساخت‌های انرژی هسته‌ای

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، زمانی که با همتای چینی خود و رسانه‌ها صحبت می‌کرد، به این توافق اشاره کرد و گفت: تعامل در زمینه انرژی هسته‌ای صلح آمیز و افزایش ظرفیت‌های تولید برق هسته‌ای با موفقیت در حال پیشرفت است.

روسیه به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در چین کمک می‌کند؛ ساخت واحدهای ۷ و ۸ در تیانوان به همراه توسعه و تجهیز واحدهای ۳ و ۴ پروژه NPP XUABAO طبق برنامه تکمیل و راه اندازی مجدد می‌شوند. اجرای برنامه همکاری بلندمدت که در این تفاهم نامه توسط سازمان انرژی اتمی روسیه و سازمان انرژی اتمی چین امضا شد به تقویت مشارکت در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

اهداف این تفاهم نامه برای دو کشور

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسیه گفت: این سند جامع است و طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؛ همچنین توسعه همکاری در پروژه‌های فعلی و اجرای پروژ‌های جدید مرتبط با راکتورهای نوترونی مانند تولید سوخت اورانیوم-پلوتونیوم، مدیریت سوخت هسته‌ای و تولید برق هسته‌ای استفاده شده است.

همکاری چین و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴

همچنین در این بیانیه آمده است: این برنامه تهیه نقشه راهنما را برای اجرای آن تا پایان سال ۲۰۲۴ فراهم می‌کند. در اصل، ما در مورد همکاری برای دهه‌های آینده و شکل‌گیری عواملی برای توسعه ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای در سطح جهانی صحبت می‌کنیم. چین و روسیه هر دو در حال گسترش بخش‌های انرژی هسته‌ای خود هستند.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.