۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۰۳۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

سیستم پرداخت سوئیفت به واسطه قدیمی بودن آن و پیچیدگی های ناشی از وجود واسطه های متعدد، مشکلات فراوانی را برای کشورها و بانک ها جهت انجام پرداخت های بین المللی ایجاد کرده است. در مقابل ظهور فناوری بلاک چین و موفقیت های شبکه پرداخت ریپل که مبتنی بر آن فعالیت می کند، نشان داده است که این فناوری بستری مناسب برای طراحی سیستم های پرداخت جایگزین سوئیفت، از سوی بانک ها و کشورها است.

به گزارش مسیر اقتصاد تکثیر و توزیع بیت کوین و به دنبال آن موج نوآوری ها در این زمینه نشان داد که فناوری بلاک چین می تواند در بسیاری از صنایع مختلف برای پردازش کارآمد فرآیندها مورد استفاده قرار بگیرد.

فناوری بلاک چین چگونه بانکداری بین‌المللی را تغییر می‌دهد؟

اما در میان این کاربردها یکی از مهمترین نیازهای جهان، بانکداری است. در حال حاضر سیستم بانکداری فعلی ناقص است و دسترسی به بانکداری بین المللی برای کشورهای توسعه نیافته به طور کامل عملیاتی نشده است.

استفاده از فناوری بلاک چین می تواند کمک کند تا این فرآیندهای ناکارآمد از بین برود و بانکداری بین المللی از شر واسطه هایی از قبیل مؤسسات مالی غیر ضروری خلاصی یابد. این مؤسسات مالی مسئول اصلی تأخیر و یا مسدود شدن معاملات به دلایل امنیتی و سیاسی هستند.

بانک های واسطه ای متعدد مشکل اصلی سیستم پرداخت بین المللی

اغلب معاملات بین المللی نشانه گذاری می شوند و درنهایت برخی معاملات به علت پروتکل های سختگیرانه امنیتی که که در صورت اشتباه، به سیستم هشدار می دهند، رد می شوند. این قبیل مسائل باعث ایجاد مشکلات عظیمی برای مشتریانی است که سعی در انجام تجارت دارند.

به همین دلیل در حال حاضر معاملات بین المللی با مشکل پرهزینه بودن و پیچیدگی مواجه است. دلیل پیچیدگی مبادلات بین المللی وجود بانک های واسط متعدد است. این فرآیند پیچیده و دشوار مبادلات بین المللی در حال حاضر وجود دارد، اما کمتر حرفی در این مورد گفته شده است. در حال حاضر به نظر می رسد که بلاک چین می تواند راهکاری برای حل این مشکلات باشد.

شبکه پرداختی ریپل اثباتی بر مدعای عملیاتی بودن جایگزین سوئیفت

یکی از نمونه های مثال زدنی در رابطه با سیستم های پرداخت مبتنی بر بلاک چین که در ماه های اخیر شهرت فراوانی یافته است، شبکه پرداخت ریپل است که بر مبنای فناوری بلاک چین فعالیت می کند. این فناوری وظیفه خود را جایگزینی کامل با سیستم سوئیفت می داند.

سیستم سوئیفت اکنون یک سیستم قدیمی است که بیش از ۵ دهه از شکل گیری آن میگذرد ولی همچنان در پرداخت های میان بانک های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

شبکه پرداختی ریپل در حال حاضر از فناوری بلاک چین برای انجام پرداخت ها به صورت لحظه ای و با هزینه پایین استفاده می کند. به عنوان مثال این سیستم پرداختی در حال حاضر در مبادلات بانک های هند مورد استفاده قرار می گیرد.

ریپل بدون هیچ نگرانی اعلام کرده است که جایگزین سوئیفت خواهد شد. هرچند که سوئیفت اعلام کرده است که بلاک چین نمی تواند به عنوان راه حل در پرداخت های جهانی استفاده شود، اما ریپل تاکنون توانسته است بیش از ۱۰۰ بانک بزرگ را جذب کند.

گرایش روز افزون بانک ها و کشورهای جهان به جایگزین های سوئیفت

به نظر می رسد سوئیفت یک تهدید مرتبط با بلاک چین را از جانب بانک مرکزی ایران درک می کند. سوئیفت در یک اقدام نمایشی دسترسی بانک مرکزی ایران را قطع کرد. بانک مرکزی ایران نیز در پاسخ به این اقدام تصمیم به تسریع در توسعه ارز دیجیتال ملی خود نموده است تا پرداخت های خود را انجام دهد.

در حال حاضر بانک های متعدد از قبیل بانک های بزرگ جی پی مورگان و بانک های دیگر در چین، ژاپن و روسیه و سایر کشورهای کوچک و بزرگ اعلام کرده اند که سیستم های پرداخت جایگزین سوئیفت مختص خود را در همکاری با شرکای تجاری ایجاد خواهند کرد تا نیاز به استفاده از سوئیفت نداشته باشند و از مشکلات آن خلاصی یابند.

این روزها موفقیت های ریپل در انجام پرداخت های بین المللی بدون نیاز به استفاده از سوئیفت و توانایی جذب بانک های مختلف نشان می دهد که بلاک چین می تواند به عنوان بستری برای طراحی سیستم پرداخت بین المللی جایگزین سوئیفت مورد استفاده قرار گیرد. بانک های دیگر نیز به تدریج به سمت سیستم های پرداختی مبتنی بر بلاک چین گرایش پیدا کرده اند تا از پیچیدگی های سیستم های پرداخت کنونی خلاصی یابند.

منبع: کوین ریوِت yon.ir/SZXMJ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.