۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۷۱۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

بیش از ۱۰ روز از اعمال مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ایران می گذرد، اما وعده های اروپاییان برای بازگشایی مسیرهای جدید تسویه مالی، از جمله SPV، هیچ پیشرفتی نداشته است. دیپلمات های اروپایی نیز ضمن اعتراف به اینکه درحال حاضر آمریکا این قدرت را دارد که برای شرکای تجاری اروپا تصمیم گیری کند، همچنان وعده تلاش برای به ثمر رسیدن راهکارهای تجارت با ایران را تکرار می نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه های بروکسل در ایجاد کانال پرداخت ویژه برای ادامه تجارت با ایران و دور زدن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه این کشور، تاکنون نادیده گرفته شده است، چراکه هیچ کشوری از اتحادیه اروپا حاضر به حمایت از این ایده نیست.

ترس کشورهای اروپایی از اقدامات تنبیهی واشنگتن

گزارش ها حکایت از آن دارد که همه ۲۸ کشور اتحادیه اروپا از اقدامات تنبیهی که ممکن است واشنگتن برای چنین اقدامی علیه آن ها اتخاذ کند، در هراس هستند.

پیش از این، مقامات اتحادیه اروپا پیشنهاد ایجاد یک اتاق پایاپای یا راه اندازی سیستم SPV[۱] را برای برطرف کردن وابستگی این اتحادیه به آمریکا و سوئیفت ارائه دادند.

این تصمیم در برابر اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران و هرکشوری که با این کشور تجارت انجام می دهد، اتخاذ شد.

هیچ کشور اروپایی میزبانی SPV را نمی پذیرد

یک دیپلمات اتحادیه اروپا چنین اظهار داشت: هیچ کشوری در این مرحله گام برنداشته است. در صورتی که ما یک کشور میزبان نداشته باشیم، مشکل ما بسیار بزرگ خواهد بود. در اینجا نگرانی هایی در مورد میزبانی سیستم SPV وجود دارد.

تاکنون، فرانسه و آلمان نقش خود به عنوان میزبان SPV را رد کرده اند. در عین حال، بیشتر قدرت های اتحادیه اروپا پس از رد درخواست مدیریت پروژه توسط اتریش، در حال برنامه ریزی برای اعمال فشار بیشتر بر لوکزامبورگ و بلژیک برای میزبانی مراکز سیستم SPV هستند. گزارش ها حکایت از آن دارد که هر دو کشور بلژیک و لوکزامبورگ توجهی به این موضوع نداشته اند.

دیپلمات دیگر اینگونه اظهار کرده است: اتریش این موضوع را رد کرده است. این ایده منسوخ نشده اما در جهت درستی حرکت نمی کند. ما مجددا در رابطه با لوکزامبورگ تلاش خواهیم کرد اما هیچ توهمی نیز نداریم.

آمریکا درمورد شرکای تجاری اروپا تصمیم گیری می کند

اوایل این هفته، ویرا جوروا عضو هیئت دادگستری، متعهد به یافتن یک راه حل موثر در این رابطه شد. وی ادامه می دهد که کار فنی برای ایجاد سازوکاری که به اتحادیه اروپا اجازه تجارت با ایران دهد، ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه این اتحادیه با مجازات های احتمالی آمریکا  محاصره نخواهد شد اظهار داشت: ما اروپایی ها نمی توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی حتی نزدیکترین دوست و متحد ما در مورد تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم بگیرد.

وعده های بی عمل اتحادیه اروپا ادامه‌دار است

گفتنی است پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق نامه موسوم به برجام، رهبران کشورهای اروپایی شرکت های این اتحادیه را از تطابق دادن خود با تحریم های آمریکا علیه ایران منع کردند. با این حال، این اقدام نتوانست از خروج غول های تجاری اروپایی همچون فولکس واگن، پژو، رنو، زیمنس و … از ایران جلوگیری کند.

همچنین رهبران اتحادیه اروپا برای باقی ماندن ایران در برجام وعده بازگشایی مسیرهای تسویه مالی مطمئن، از جمله SPV با کشورهای عضو این اتحادیه را دادند. اما اکنون مرحله دوم اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شده است و اقدام مشخصی از سوی این اتحادیه در جهت بی اثر کردن تحریم ها انجام نشده است.

پینوشت:

[۱] special purpose vehicle

منبع: راشاتودی  yon.ir/jNdy3

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.