۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۵۲۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

یک کارشناس مسائل مالی جهانی عنوان داشت آمریکا با اعمال تحریم علیه ایران که از طریق سوئیفت و سلطه دلار انجام می شود، زمینه حرکت کشورها به سمت دلارزدایی از سطح جهان را فراهم نموده است. بر این اساس کشورها با ایجاد جایگزین برای سوئیفت و افزایش ذخایر طلای خود می کوشند به سلطه دلار پایان دهند.

به گزرش مسیر اقتصاد مَکس کایزر، کارشناس مسائل مالی جهانی اظهار داشت: لیست سیاه ایران از ناحیه سوئیفت به عنوان هشداری به دشمنان واشنگتن به حساب می آید اما این موضوع موجب تسریع در وقوع مرگ دلار می شود.

قطع اتصال ایران به سوئیفت تحت فشار آمریکا

شبکه سوئیفت، سیستمی برای تسهیل پرداخت های فرامرزی است که حدود ۱۱ هزار نهاد مالی و بیش از ۲۰۰ کشور جهان را در بر می گیرد. این شرکت بین المللی به تازگی اتصال چند بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی را از خدمات‌دهی پولی قطع کرده است.

این اقدام در نتیجه فشارهای ایالات متحده آمریکا انجام گرفته است و استیون منوچین، وزیر خزانه داری این کشور آن را «تصمیم درست برای حفاظت از یکپارچگی سیستم مالی بین المللی» توصیف نموده است.

توسعه جایگزین سوئیفت راهکار کشورها برای پایان سلطه دلار

وی ادامه می دهد: آمریکا با فشار بر ایران تنها کشورهای دیگر را به روی آوردن به سیستم های جایگزین سوئیفت ترغیب می کند و ذخایر طلا برای کاهش وابستگی آنها به قدرت مطلق دلار آمریکا است. لذا به طرز حیرت آوری به نظر می رسد که اقدامات آمریکا روند دلارزدایی جهانی را تسریع می کند.

وی افزود: تاثیر این امر در سطح جهانی روشن است. روسیه و چین در حال توسعه جایگزین سوئیفت و همچنین خرید صدها تن طلا به عنوان ابزاری برای گریز از سلطه دلار هستند. این به نوبه خود دلارزدایی جهانی را شتاب می دهد.

 حرکت روسیه به سمت جایگزین کردن دلار با طلا در ذخایر خارجی

تنش سال های اخیر میان روابط روسیه و آمریکا باعث شده مسکو ذخایر طلای خود را به شدت گسترش دهد.

همانطور که دولت ترامپ در ماه اوت سال جاری تحریم های جدید علیه مسکو را اعمال کرد، دولت روسیه میزان ذخایر دارایی خود را به بیش از ۸۳ میلیاد دلار افزایش داد و به طور همزمان ذخایر دلاری خود را از ۹۶ میلیارد دلار در ماه مارس به تنها ۱۴.۹ میلیارد دلار در ماه مه کاهش داد.

ضرورت حرکت ایران به سمت روش های جایگزین در کوتاه مدت

دلالت های مربوط به حذف دلار از نظام های تجارت جهانی بلند مدت است ولی درحال حاضر ایران در کوتاه مدت با مسئله قطع دسترسی به سوئیفت مواجه است. بدون دسترسی به سوئیفت، ایران نمی تواند به راحتی پرداخت های مربوط به واردات-صادرات خود را انجام دهد.

با توجه اینکه اقتصاد ایران با تحریم های آمریکا مواجه است، این کشور مجبور است برای جلوگیری از ایجاد مشکلات اقتصادی گسترده، راهکارهایی برای رفع این مشکل، خارج از چارچوب های فعلی تدارک ببیند.

تبادلات غیر دلاری راهکار پیش روی ایران در تجارت خارجی

کایزر اظهار می کند: در صورتی که ایران می خواهد از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری کند می بایست با رفتار هوشمندانه به جمع آوری طلا بپردازد. در حال حاضر ایران به دنبال توافقات دوجانبه بدون دلار است و نیاز است که افزایش ارزش ارز ملی خود میزان ذخایر طلا و بیت کوین را افزایش دهد.

کایزر در پایان اینگونه اظهار می دارد: جهان به دنبال توقف این جنون آمریکا است و طلا و رمز ارزها به عنوان راه حل های کاهش سلطه دلار مطرح شده اند. ایجاد جایگزین برای سوئیفت نسبتا آسان است و تنها مسئله موجود انفعال برخی کشورها برای ایجاد این تغییر است.

منبع: راشاتودی yon.ir/h2guU

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.