۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۵۴۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش تفصیلی جدید خود تحت عنوان «ایجاد سامانه پیام رسان مالی بین المللی با استفاده از فناوری زنجیره بلوک» به تحلیل تاریخچه و وضعیت سامانه پیام رسان سوئیفت پرداخته است. در این گزارش ضمن تأکید بر سوء استفاده اطلاعاتی آمریکا از داده های سوئیفت، راهکارهای متعددی برای کاهش وابستگی ایران به این سامانه، همچون طراحی یک سامانه جایگزین ارائه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد امروز شنبه ۱۲ آبان ماه مرکز پژوهش های مجلس گزارش جدیدی تحت عنوان «ایجاد سامانه پیام رسان مالی بین المللی با استفاده از فناوری زنجیره بلوک» منتشر نموده است.در این گزارش تاریخچه و وضعیت پیام رسان مالی سوئیفت مورد بررسی قرار گرفته است.

در گزارش مرکز پژوهش ها آمده است: سوئیفت نیز همانند سایر سامانه های پیام رسان همچون تلگرام، جی میل و فیس بوک، صرفاً یک پیام رسان است که دستورالعمل های معینی را بین نهادهای مالی در جهان جابجا می­ کند. شرکت سوئیفت هیچ گونه فعالیت بانکی انجام نمی دهد. به بیان بهتر، سوئیفت به بانک ها و نهادهای مالی این اجازه را می دهد که از راه دور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین در این گزارش به طور تفصیلی به سوء استفاده و جاسوسی آمریکا از داده های سوئیفت به بهانه حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پرداخته شده است. بر این اساس دفتر کنترل دارایی های خارجی (اوفَک) وزارت خزانه داری آمریکا، برنامه رهگیری تأمین مالی تروریسم یا TFTP را طراحی کرده است تا به تراکنش های مالی شرکت سوئیفت از طریق احضاریه اداری، دسترسی داشته باشد.

طراحی سامانه جایگزین سوئیفت یک ضرورت برای اقتصاد ایران است

بر اساس این گزارش به دنبال بهره برداری مخفیانه آمریکا از سوئیفت و استفاده از این سامانه در راستای اعمال تحریم علیه کشورها، اتحادیه اروپا در طرح توسعه سامانه های خود، سیستم معادل اروپایی سوئیفت را راه اندازی نموده است.

این گزارش ادامه داده است که همچنین چین نیز سامانه CIPS را راه اندازی کرده است تا وابستگی خود به سامانه پیام رسان سوئیفت را کاهش دهد و بانک های مرکزی کشورهای روسیه (SPFS) و هند (SFMS) نیز چنین سامانه هایی را راه اندازی کرده اند.

در این گزارش گفته شده است که نکته مهم در مواجهه با پدیده سوءاستفاده از سوئیفت آن است که لازم است منطق تنوع گرایی در حوزه پیام رسانی مالی رعایت شود و برای مقابله با تهدیدات سوئیفت طراحی سیستم های جایگزین توسط ایران ضرورت دارد.

گزارش مرکز پژوهش ها راهکارهای متعددی برای طراحی پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت را ارائه و مورد بررسی قرار داده است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.