۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۵۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

کنگره آمریکا در تلاش است تا با تصویب یک قانون جدید، دولت این کشور را موظف به قطع همیشگی دسترسی ایران به سیستم سوئیفت نماید. همچنین این قانون در نظر دارد با ارائه راهکارهای گسترده، استفاده از روش هایی از قبیل ارزهای دیجیتالی توسط ایران برای دور زدن تحریم ها را نیز دچار محدودیت کند. این درحالیست که وزارت خزانه داری آمریکا مخالف قطع دسترسی ایران به سوئیفت است؛ چراکه این اقدام را زمینه ساز شکل گیری نظام های پرداخت جدید و کاهش قدرت دلار می داند.

به گزارش مسیر اقتصاد روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی از تلاش کنگره آمریکا برای تصویب قوانین جدیدی خبر داده است که در نظر دارد دسترسی ایران به سیستم های مالی بین المللی را به طور کامل از بین ببرد.

انتقاد کنگره از دولت آمریکا به دلیل عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت

تندروهای کنگره آمریکا اخیراً انتقادات تندی علیه وزارت خزانه داری این کشور کرده اند، چرا که معتقدند وزارت خزانه داری قصد دارد دسترسی ایران به این سیستم ها را باز بگذارد. اقدامی که یک امتیاز بزرگی است برای ایران و کشورهای اروپایی که در تلاش برای حفظ توافق هسته ای هستند.

مقامات آمریکایی آگاه به تلاش های کنگره گفته اند که کنگره در آستانه بازگشت تحریم ها علیه ایران در روز ۴ نوامبر در حال جنگ با وزارت خزانه داری است و از تلاش های این وزارت خانه برای باز نگه داشتن دسترسی ایران به سیستم سوئیفت نگران است.

تندروهای کنگره آمریکا از وزارت خزانه داری به خاطر این تصمیم ناامید هستند. به همین دلیل برخی نمایندگان کنگره به واشنگتن فری بیکن گفته اند که برخی مقامات در داخل دولت ترامپ در حال عقب نشینی از وعده های رئیس جمهور مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران هستند.

روزنامه واشنگتن فری بیکن هفته گذشته نیز خبر داده بود که در داخل دولت آمریکا بر سر میزان تحریم ها و تلاش ها از طرف کشورهای اروپایی برای حفظ تعاملات تجاری با ایران و نگه داشتن این کشور در بازارهای بین المللی اختلاف و درگیری وجود دارد.

قانون جدید کنگره آمریکا برای قطع همیشگی دسترسی ایران به سوئیفت

این درحالی است که ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مواضع سختگیرانه ای علیه ایران دارند، اما فشارهای کشورهای اروپایی به وزارت خزانه داری موجب تغییر مواضع این وزارتخانه شده است که هفته گذشته برای اولین بار اعلام کرده است که دسترسی ایران به سوئیفت باید باقی بماند.

این تلاش های وزارت خزانه داری باعث شده است که برخی تندروهای کنگره از قبیل تد کروز به دنبال تصویب قانون جدید برای حفظ تحریم های کلیدی علیه ایران باشند.

منابع آگاه به واشنگتن فری بیکن گفته اند که طرح تد کروز، دولت ترامپ را ملزم می کند تحریم های مرتبط با سوئیفت را علیه ایران اعمال کند و همچنین ممکن است اعطای ویزا و مسدود کردن دارایی های اعضای هیأت مدیره سوئیفت که ادامه دسترسی ایران به این سیستم را برقرار می کنند را مورد هدف قرار دهد.

علاوه بر این، این طرح راه های جدید و گسترده ای برای دولت ترامپ فراهم می کند تا بانک های ایرانی را به خاطر آنچه که حمایت از عملیات های تروریستی خوانده می‌شود، مورد هدف قرار دهد. این راهکارها شامل تحریم علیه کمک به ایران برای استفاده از ارزهای دیجیتالی برای دور زدن تحریم ها نیز می شود. چراکه مقامات ایرانی در ماه های اخیر پیشنهاد کرده اند یکی از راه های مقابله با تحریم می تواند استفاده از ارزهای دیجیتالی باشد.

سوئیفت عنصر اصلی آمریکا برای اعمال فشار حداکثری به ایران

منابع آگاه گفته اند که این طرح بیشتر بر آن متمرکز است که دسترسی ایران به سوئیفت را قطع کند و همچنین علیه بانک هایی که اعلام کرده اند که تحریم های سوئیفت علیه ایران را اجرائی نخواهند کرد نیز مجازات هایی در نظر گرفته شود.

سوئیفت یکی از مهمترین عناصر اثرگذاری تحریم های آمریکا علیه ایران است و دولت ترامپ و نمایندگان مخالف ایران در کنگره معتقدند در صورتی که دسترسی بانک های ایران به این سیستم قطع شود، دستیابی به هدف اعمال فشار حداکثری از طریق تحریم های مالی و بانکی به ایران محقق خواهد شد.

منبع: واشنگتن فری بیکن yon.ir/mmqqK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.