۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۳۳۸ ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با شیوع ویروس کرونا در آمریکا بسیاری از کشاورزان این کشور به دلیل کاهش قیمت و فروش محصولاتشان در بازارهای داخلی و خارجی با زیان های بسیاری روبرو شدند. در این راستا کنگره آمریکا به منظور جبران خسارت‌های ویروس کرونا به بخش کشاورزی این کشور اقدام به تصویب یارانه حمایتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری از کشاوران کرد. این یارانه قرار است از طریق وزارت کشاورزی و تشکل‌های کشاورزی، به کشاورزان آمریکایی پرداخت شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است که سالانه بیش ۱۴۰ میلیارد دلار از محصولات خود را به دیگر کشورها صادر می کند.

گندم، ذرت، سویا، جو و محصولات پروتئینی عمده محصولات کشاورزی آمریکا را تشکیل می دهند که به منظور صادرات در این کشور تولید می شوند. طی سال های اخیر وقوع جنگ تجاری میان چین و آمریکا باعث کاهش میزان صادرات آمریکا به چین و درنتیجه زیان کشاورزان آمریکایی شده است.

دولت آمریکا برای جبران اثرات منفی اقدامات چین در تحریم محصولات کشاورزی این کشور، اقدام به تخصیص یارانه ۱۲ میلیارد دلاری به کشاورزان متضرر از جنگ تجاری کرد.

درخواست تشکل های کشاورزی آمریکا از دولت و مجلس برای حمایت از کشاورزان

اخیرا با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشاورزان آمریکایی به دلیل کاهش قیمت محصولات و کمبود منابع مالی برای کشت با زیان مواجه شدند. شیوع این ویروس در آمریکا باعث کاهش قیمت بسیاری از محصولات لبنی، ذرت، سویا، میوه و سبزیجات شده است.

اتحادیه ملی کشاورزی AFBF متشکل از گروه های کشاورزی در آمریکا چندی قبل با تایید زیان کشاورزان به دلیل شیوع بیماری کرونا، خواستار حمایت گسترده دولت از کشاورزان شد. این اتحادیه با اشاره به کاهش فروش محصولات کشاورزی در این کشور، خواستار مداخله جدی کنگره و وزارت کشاورزی آمریکا برای بهبود وضعیت تولیدات کشاورزی طی ماه های آینده شده بود.

طبق اعلام اتحادیه ملی کشاورزی AFBF حدود ۲۵ درصد از نیروی کار مزارع کشاورزی به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست دادند و این موضوع اثر منفی بر تولیدات کشاورزی در این کشور داشته است.

تصویب یارانه ۲۳.۵ میلیارد دلاری حمایت از کشاورزان در کنگره آمریکا

در این راستا کنگره آمریکا طی هفت جاری به منظور حمایت از کشاورزان اقدام به تصویب یارانه ۲۳.۵ میلیارد دلاری کرد. کنگره آمریکا، دولت را موظف کرد تا از طریق کمیته دولتی CCC و تشکل های کشاورزی اقدام به توزیع این یارانه در بین کشاورزان کنند.

طبق مصوبه کنگره، ۹.۵ میلیارد دلار از این یارانه صرف حمایت از تولیدکنندگان میوه، سبزیجات، محصولات لبنی و پروتئینی خواهد شد. همچنین ۱۴ میلیارد دلار دیگر نیز برای حمایت از درآمد کشاورزان و جلوگیری از کاهش قیمت محصولات غذایی در اختیار وزارت کشاورزی آمریکا قرار خواهد گرفت.

کشاورزان آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا از طریق سازوکارهای طراحی شده در این کشور شناسایی خواهند شد. البته اقدامات دیگری نیز برای پوشش بیمه ای کشاورزانی که مبتلا به ویروس کرونا می شوند نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.

طرح کنگره برای پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان آسیب دیده از ویروس کرونا

بر اساس اعلام نانسی پلوسی رئیس کنگره آمریکا، نمایندگان کنگره طرح دیگری برای پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان خرده پا ارائه خواهند داد. از سویی دیگر اتحادیه ملی کشاورزی AFBF خواستار تسهیل در پرداخت وام به کشاورزان برای تامین منابع مالی آنان شده است.

دولت آمریکا تا پیش از شیوع ویروس کرونا یارانه های گسترده ای به تولیدکنندگان ذرت، سویا، گندم، پنبه و برنج پرداخت کرده بود. از سویی دیگر سایر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیز از مزایای بیمه محصولات کشاورزی استفاده می کنند.

منابع:

اتحادیه ملی کشاورزی ای اف بی اف

کشاورزی موفق

دبالانس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.