۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۶۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

به گفته دیپلمات های اروپایی، هیچکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به دلیل ترس از تحریم های آمریکا تمایلی برای میزبانی از سازوکار مالی ویژه برای تجارت با ایران ندارند. در ابتدا مقامات اروپایی وعده داده بودند این سازوکار مالی را تا پیش از شروع تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان راه اندازی می کنند؛ اما به دلیل بروز مشکلات متعدد، راه اندازی این سازوکار با تأخیر مواجه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد دیپلمات های اروپایی گفته اند که اروپا در تلاش است تا یک کشور عضو را برای میزبانی از سازوکار مالی ویژه پیدا کند تا بدین طریق تجارت خود با ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.

عقب نشینی کشورهای اروپایی از راه اندازی سازوکار مالی ویژه ایران

اروپایی به رهبری انگلیس، فرانسه و آلمان می خواهند یک سازوکار مالی ویژه برای پرداخت هزینه های واردات و صادرات به ایران ایجاد کنند تا زمانی که تحریم های آمریکا علیه ایران در ۴ نوامبر عملیاتی شد، امکان خرید نفت از ایران و صادرات کالا به این کشور حفظ شود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از راه اندازی یک سازوکار مالی ویژه تا روز ۴ نوامبر خبر داده بود که البته تاکنون هیچ زمان رسمی و جزئیاتی درباره علملیاتی شدن آن سازوکار اعلام شده است.

دیپلمات های اروپایی به فایننشال تایمز گفته اند: «هنوز چند مانع برای اجرایی کردن این طرح باقی مانده است، که از جمله آن ها بی میلی کشورهای عضو برای میزبانی از این سازوکار مالی جدید است».

کشورهای اروپایی از تحریم های آمریکا هراس دارند

به گفته دیپلمات ها در نشست های کمیسیون اروپایی که با هدف تدوین پاسخی برای تحریم های آمریکا برگزار شده است، مقامات در مورد اینکه چرا هیچ عضوی مایل نیست مقر این سازوکار مالی جدید مرتبط با ایران باشد، صحبت کرده اند.

یکی از مقامات گفته است که هیچ کدام از دولت های اتحادیه اروپا نمی خواهند با داشتن سازوکار مالی ویژه از آمریکا عبور کنند و اینطور نیست که کشورهای عضو برای میزبانی از این سازوکار مالی صف کشیده باشند.

دیپلمات ها گفته اند که کشورهای اروپایی از آمریکا ترس دارند که آن ها را از نظر سیاسی یا حتی با تحریم های بیشتر مجازات کند.

با این وجود، این دیپلمات ‌ها تأکید کرده اند که ممکن است تلاش ها برای مقابله با تحریم های آمریکا پیش از اینکه دور تازه تحریم ها اجرایی شود یا اندکی پس از اعمال آن ها، به نتیجه برسد. هدف از این تلاش ها، فراهم کردن شرایط برای ادامه فروش نفت ایران است.

ظهور موانع متعدد بر سر مسیر راه اندازی سازوکار مالی اروپایی

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام گفته بود که این اتحادیه، یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مشروع با ایران ایجاد خواهد کرد؛ تا تجارت شرکت های اروپایی با ایران از طریق آن ساماندهی شود.

موگرینی همچنین در مصاحبه دیگری گفته بود که این سازوکار مالی ویژه تا ۴ نوامبر، یعنی زمان آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران عملیاتی خواهد شد.

اما در روزهای اخیر مقامات اتحادیه اروپا برخلاف وعده های پیشین خود، اعلام کردند اجرایی شدن سازوکار مالی اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران به چندین ماه زمان نیاز دارد و بنابراین پیش از دور جدید تحریم های آمریکا در ۴ نوامبر عملیاتی نخواهد شد و این سازوکار فقط به صورت نماین راه اندازی خواهد شد تا به ایرانی ها نشان داده شود که اروپا برای حمایت از توافق هسته ای در مقابل تحریم های آمریکا تلاش می کند.

بعد از خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا با بیان اینکه خواهان ادامه اجرای توافق هسته ای با ایران است، اعلام کرد که تلاش می کند تا سازوکاری را برای تضمین ادامه فروش نفت ایران و ادامه روابط تجاری میان طرفین، ایجاد کند. اما با این وجود، در ماه های اخیر علاوه براینکه بسیاری از شرکت های اروپایی از بیم تحریم های آمریکا از بازار ایران خارج شده اند، راه اندازی سازوکار مالی نیز با موانع متعدد و بی میلی کشورهای اروپایی مواجه شده است.

منبع: فایننشیال تایمز yon.ir/4Dt6E

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.