۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۷۹۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

کشورها به منظور دستیابی به پیشرفت اقتصادی هر ساله تعداد معدودی برنامه و پروژه اولویت دار را تصویب و آن را در طول سال اجرایی می کنند. کشور چین نیز سال گذشته ۹ برنامه اولویت دار شامل «اصلاحات ساختاری»، «تقویت بخش نوآوری»، «مقابله با سه بحران بانکی، فقر و آلودگی هوا»، «اصلاحات نهادی»، «احیای بافت های روستایی»، «توسعه منطقه ای»، «تسهیل و هدایت سرمایه گذاری»، «افزایش رفاه عمومی» و «جذب سرمایه گذاری خارجی» را تصویب نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد  تصویب و پیگیری برنامه ها و پروژه های اولویت دار در کشورها به منظور دستیابی به پیشرفت اقتصادی امری ضروری است.

در همین راستا یکی از مسیرهای پیشرفتی که کشورها با توجه به منابع مالی و ظرفیت های اقتصادی خود طی می کنند، تصویب سالانه تعداد معدودی برنامه و پروژه اولویت دار است.

کشور چین نیز از این قائده مستثنی نبوده و سال گذشته ۹ پروژه اولویت دار را در کشور تصویب کرده است.

تصویب ۹ برنامه اولویت دار اقدام راهبردی دولت چین در سال ۲۰۱۸

برنامه هایی که این کشور در سال ۲۰۱۸ تصویب و پیگیری کرده است، به شرح زیر هستند:

اصلاحات ساختاری: در این برنامه در چارچوب سیاست های کلی چین یک سری پروژه شامل افزایش ظرفیت جذب سرمایه، کاهش هزینه های کسب و کار و افزایش ظرفیت فولاد و زغال سنگ در دستور کار قرار گرفت.

تقویت بخش نوآوری: در این پروژه هدف این بوده که چین با استفاده از صنعت نیمه رسانا و هوش مصنوعی و با استفاده از سرمایه گذاری در این بخش و جذب استعدادهای جوان به ابر قدرت تکنولوژیک جهان تبدیل شود.

مقابله با سه بحران مالی، فقر و آلودگی هوا: سه بحرانی که پیش روی این کشور شناسایی شده، رفع خطرات حوزه های مالی، مقابله با فقر و آلودگی هوا است، که پروژه هایی برای آن در ۱۲ ماه سال ۲۰۱۸ تصویب شده است.

اصلاحات نهادی: در سال ۲۰۱۸ برای افزایش سرمایه گذاری ها، رونق کسب و کار و و بهبود حقوق مالکیت، پروژه ای به منظور تقویت شرکت های بزرگ دولتی (SOE) در دستور کار قرار گرفت.

احیای بافت های روستایی: قشر روستایی یکی از گسترده ترین اقشار کشور چین است. به همین دلیل یکی از مهمترین مسائلی که هرساله مورد توجه مسئولان کشور چین قرار دارد، احیای بافت های روستایی است. که در این زمینه سال گذشته برنامه ای تحت عنوان احیای بافت روستایی تصویب و تکمیل شد.

توسعه منطقه ای: پروژه های توسعه استانی و مناطق بزرگ نیز شامل کاهش موانع داخلی برای تجارت و سرمایه گذاری و دستیابی به رشد اقتصادی منطقه است.

تسهیل و هدایت سرمایه گذاری:به منظور افزایش سرمایه گذاری و تشویق شرکت های خصوصی برای ارائه خدمات بهتر در چین و با هدف هدایت سرمایه گذاری ها به سمت مرکز و غرب چین این پروژه تصویب شد.

افزایش رفاه عمومی: این پروژه نیز افزایش تعداد مشاغل، درآمد و بهبود ساختار آموزشی را هدف قرار داده است.

جذب سرمایه گذاری خارجی: سرمایه گذاری خارجی نیز از دیگر برنامه های اولویت دار چین برای سال ۲۰۱۸ بوده است.

جهت دهی به مسیر توسعه با بهره گیری از ظرفیت برنامه ها و پروژه های اولویت دار

طبق گفته مسئولان کشور چین نکته مثبت که در این برنامه ریزی ها و تصویب پروژه های اولویت دار وجود دارد، این است که جهت گیری مسیر توسعه کشور مشخص شود.

در همین راستا یکی از کارشناسان اقتصادی چین بیان کرده است که «کاهش نابرابری ها، بهبود امنیت اجتماعی و تقویت خدمات بهداشت و درمان از اولویت های اقتصادی این کشور است که سال های گذشته با توجه ویژه ای که دولت به آن داشته و پیگیری برنامه ها و پروژه های اولویت دار، موفقیت های بزرگی در این زمینه به دست آمده است».

منابع:

تریویوم چاینا yon.ir/ESFel

چاینا اکونومیک ریویو yon.ir/uIauq

انتهای پیام / اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.