۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۴۶۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در کشور مکزیک مشترکین پرمصرف برق بهای غیر یارانه‌ای و بسیار گران‌تر را نسبت به مشترکین کم‌مصرف می‌پردازند. در این کشور قبض برق مشترکین خانگی به نحوی طراحی شده است که ضمن ارائه اطلاعات جامع، از سادگی و شفافیت بالایی برخوردار است به طوریکه پرمصرف ها و کم مصرف ها را به طور کامل از یکدیگر تفکیک نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد قبض برق در کشور مکزیک به نحوی طراحی شده است که علاوه بر سادگی، برای عموم مردم قابل فهم باشد. طبق قانون اساسی این کشور کمیسیون فدرال برق، که یک نهاد دولتی است وظیفه کنترل و توسعه صنعت برق و همچنین تولید، انتقال و توزیع برق را بر عهده دارد.

ساختار قبض برق منتشر شده توسط کمیسیون فدرال برق کشور مکزیک از ۱۱ قسمت تشکیل شده است که در شکل زیر قابل مشاهده است.

ارائه اطلاعات جامع در قبض برق ضمن طراحی شفاف و ساده

در ادامه به تشریح اطلاعات موجود بر روی قبض برق، که با شماره در عکس فوق نشان داده شده اند، پرداخته می‌شود:

  1. در این قسمت اطلاعات مشترک، نام مشترک حقیقی یا شرکت، آدرس پستی، شهر و ایالت مشخص شده است.
  2. در این قسمت حساب کاربری، نوع تعرفه(خانگی)، تقسیم‌بندی منطقه‌ای(۷ منطقه دمایی و مشترکین پرمصرف)، میزان برق مصرفی خوانده شده و کیلووات ساعت برق مصرف هر مشترک در هر پلکان مصرف مشخص شده است.
  3. در این قسمت نمودار گرافیکی مصرف به همراه تفکیک کم مصرف‌ها و مصرف متوسط و پرمصرف‌ها با سه رنگ سبز و زرد و قرمز نشان داده شده است.
  4. توضیحات داده شده پیرامون مصرف و نکات هشدار دهنده، تشویقی یا بازدارنده در این قسمت بیان می‌شود.
  5. بارکد و داده های صورت حساب و شناسه قبض و قسمتی که برای پرداخت در بانک استفاده می‌شود.
  6. بهای نهایی قابل پرداخت برق، شماره ثبت شده در سیستم توزیع برق به منظور ارائه خدمات و ارائه جزئیات بیشتر قبض برق به هر یک از مشترکین به صورت یکتا و مهلت پرداخت قبض در این قسمت مشخص می‌شود.
  7. توضیحات داده شده با توجه به خدمات ارائه شده به مشترک در این قسمت بیان می‌شود.
  8. متوسط مصرف روزانه مشترکین و متوسط تعرفه برق روزانه
  9. جزئیات صورت حساب و میزان مصرف در هر پله
  10. جزئیات مقدار فاکتور از قبیل مالیات، آبونمان و سایر موارد ذکر شده
  11. قیمت نهایی قابل پرداخت

تفکیک مشترکین پرمصرف از کم‌مصرف‌ در قبوض برق مکزیک

در شکل زیر قبض برق و نمودار گرافیکی برق مصرفی یک مشترک کم‌مصرف برق در مکزیک در کنار یک مشترک پرمصرف نمایش داده شده است:

همان‌طور که مشاهده می‌شود قبض مشترک سمت چپ جزو مشترکین پرمصرف (DAC) دسته بندی شده و در نمودار گرافیکی نیز جزو مشترکین قرمز رنگ می‌باشد. مشترک سمت راست نیز جزو مشترکین کم‌مصرف است و در نمودار گرافیکی نیز جزو مشترکین سبز رنگ می‌باشد.

بهای قابل پرداخت توسط مشترک پرمصرف ۵۶۰۹ پزوی مکزیک، معادل حدودا ۳۰۰ دلار امریکا می‌باشد. به عبارتی دیگر این مشترک پرمصرف بهای برقی معادل ۳ میلیون تومان برای دو ماه در سال ۲۰۱۵ برای مصرف برق پرداخته است.

از سوی دیگر بهای برق مشترک کم‌مصرف برای دو ماه طبق قبض ارائه شده برابر با ۵۰ پزوی مکزیک، معادل ۲.۷ دلار امریکا می‌باشد. به عبارتی دیگر این مشترک کم‌مصرف بهای برقی معادل ۲۷ هزار تومان برای دو ماه پرداخت کرده است.

به بیانی دیگر می‌توان گفت نسبت بهای پرداختی قبض برق مشترک پرمصرف در این دو قبض ۱۱۲ برابر بهای پرداختی مشترک کم‌مصرف می‌باشد.

تفکیک مشترکین پرمصرف از مشترکین کم مصرف این امکان را فراهم می کند که یارانه های انرژی تنها به افرادی اختصاص یابد که از برق برای مصارف معمول روزانه بهره می برند.

منبع: سایت کمیسیون فدرال برق کشور مکزیک yon.ir/7ufSh

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.