۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۳۲۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در کشور مکزیک، مشترکین کم‌مصرف و مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند از برق ارزان و یارانه‌ای بهره می‌برند و پرمصرف‌ها نه تنها برق یارانه‌ای و ارزان دریافت نمی‌کنند، بلکه قیمتی بسیار گران‌تر از بهای تمام شده تولید برق را می‌پردازند. بر این اساس تعرفه برق مشترکین پرمصرف در مکزیک بیش از ۸ برابر پرمصرف‌های ایران است. در این کشور همچنین تعرفه پلکانی برق متناسب با دمای مناطق تعیین می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ­طبق آخرین تعرفه‌های منتشر شده توسط کمیسیون فدرال برق کشور مکزیک، مشترکین پرمصرف برق قیمتی بیش از ۸ برابر تعرفه برق پرمصرف‌های ایران می‌پردازند. همچنین مشترکین کم‌مصرف از برق ارزان و یارانه‌ای بهره می‌برند و پرمصرف‌ها نه تنها برق یارانه‌ای و ارزان دریافت نمی‌کنند بلکه قیمتی بیش از بهای تمام شده تولید برق را می‌پردازند.

طبق قانون اساسی کشور مکزیک، کمیسیون فدرال برق (CFE)، یک نهاد دولتی است و وظیفه کنترل و توسعه صنعت برق و همچنین تولید، انتقال و توزیع برق این کشور را بر عهده دارد[۱].

اثرگذاری دمای کمینه مناطق در تعیین تعرفه برق پلکانی کشور مکزیک

تعرفه برق کشور مکزیک پلکانی است و همچنین برای مناطق مختلف کشور تعداد و مقادیر پلکان‌ها متفاوت از یکدیگر تعریف شده‌اند. مناطق مختلف کشور مکزیک با توجه به کمینه دمای متوسط در تابستان به ۷ دسته (۱F, 1E, 1D, 1C, 1B, 1A, 1) تقسیم می‌شوند. برای هریک از این ۷ منطقه، حد بیشینه مصرف مشخص کرده‌اند که در جدول زیر مشاهده می‌شود[۲].

همچنین هریک از این مناطق ۷ گانه نیز تعرفه پلکانی منحصر به خود را دارد. هرکدام از مناطق ۷ گانه اگر بیشتر از حد بیشینه مشخص شده در جدول بالا را استفاده کنند، جزو مشترکین پرمصرف (DAC) حساب شده و تعرفه بسیار گران‌تری را می‌پردازند. به عنوان مثال مناطقی که جزو دسته اول (Rate 1) هستند تعرفه پلکانی آن‌ها به صورت زیر تعریف شده است[۳]:

مشترکین پرمصرف برق در مکزیک یارانه دریافت نمی‌کنند

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۷، در کشور مکزیک، کلیه مشترکین برقی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند از برق یارانه‌ای و ارزان قیمت بهره می‌برند، همچنین مشترکین پرمصرف تعرفه بسیار گران‌تری را پرداخته و یارانه پنهان برق به این مشترکین اختصاص نمی‌یابد[۴].

مصرف متوسط دوازده ماهه مشترکین برق هریک از مناطق ۷ گانه، اگر از بیشینه مشخص شده تجاوز کند این مشترکین جریمه شده و تعرفه بسیار گران تری را باید بپردازند. تعرفه آزاد برای مشترکین پرمصرف برای بخش‌های مختلف کشور مکزیک و ماه اکتبر در جدول زیر مشخص شده است.

تعرفه برق پرمصرف‌های مکزیک ۸ برابر ایران

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه مشترکین پرمصرف برق کشور مکزیک حدودا ۴.۴۶۴ پزوی مکزیک، معادل ۰.۲۴ دلار یا همان ۲۴ سنت امریکا برای هر کیلووات ساعت برق می‌باشد. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد، هر کیلووات ساعت برق مصرفی برای مشترکین پرمصرف در مکزیک بیش از ۲۴۰۰ تومان است. حتی اگر تعرفه آخرین پله مناطق معمولی، یعنی ۲.۸۰۲ پزوی مکزیک معادل ۰.۱۵ دلار امریکا، هم در نظر گرفته شود؛ می‌توان گفت تعرفه هر کیلووات برق مصرفی برای مشترکین پرمصرف در مکزیک معادل ۱۵۰۰ تومان است.

اما در ایران، پرمصرف‌ها به طور متوسط ۱۹۰ تومان برای هر کیلووات ساعت برق می‌پردازند. بنابراین تعرفه برق پرمصرف‌ها در مکزیک دست کم بیش از ۸ برابر ایران ماست.

این درحالیست که بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، درآمد سرانه اسمی مردم مکزیک حدودا ۲ برابر مردم ایران است[۵]. بنابراین حتی اگر درآمد سرانه اسمی را نیز لحاظ کنیم، بازهم تعرفه برق مشترکین پر مصرف در مکزیک به طور نسبی بیش از ۴ برابر ایران است.

پینوشت:

[۱] سایت کمیسیون فدرال برق کشور مکزیک yon.ir/7ufSh

[۲] سایت کمیسیون فدرال برق کشور مکزیک بخش تعرفه‌ها yon.ir/zSfZO

[۳] Domesticas de alto consume = Domestic high consumption = DAC

[۴] گزارش آژانس بین‌المللی انرژی yon.ir/XieOD

[۵] لیست درآمد سرانه کشورها yon.ir/EtZyr

انتهای پیاماقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.