۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۱۴۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ دسته: کشاورزی، مدیریت واردات کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس توافقات صورت گرفته، تجار ایرانی قصد دارند بخشی از نیاز بازار داخلی به گوشت قرمز را از جمهوری داغستان روسیه وارد نمایند. در سال های اخیر به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شده که عمده آن از کشور برزیل صورت گرفته است. واردات بخشی از نیاز گوشت قرمز از کشورهای منطقه همچون روسیه، گرجستان و ارمنستان اقدامی مناسب جهت متنوع سازی مبادی وارداتی این محصول به شمار می رود.

به گزارش مسیر اقتصاد تجار ایرانی در اقدامی قابل توجه قصد دارند بخشی از نیاز بازار داخلی به گوشت گاو را از کشورهای همسایه تامین کنند. ایران هر ساله حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می کند و حدود یک میلیون و صد هزار تن نیز مصرف می کند. به همین منظور بخشی از نیاز مصرفی ایران از کشورهای دیگر به صورت گوشت یخ زده یا لاشه گرم وارد می شود.

بر اساس آمار گمرک ایران، طی سال های گذشته کشورهای برزیل و هند تامین کننده گوشت گاو مورد نیاز کشور بودند که به دلیل مسافت های طولانی برای تجار و مصرف کنندگان ایرانی واردات از این کشورها به صرفه نبوده است.

تامین بخشی از نیاز بازار داخلی به گوشت قرمز از داغستان روسیه

اخیرا بر اساس اعلام مسئولین بخش کشاورزی جمهوری داغستان روسیه، طبق توافق بعمل آمده میان تجار ایرانی و مسئولین این استان، قرار است در سال آینده بخشی از نیاز بازار داخلی به گوشت گاو و گوساله را برای اولین بار تامین کنند.

نماینده بخش کشاورزی داغستان ارزش قرارداد مذکور بین شرکت بازرگانی دولتی ایران و مسئولین کشاورزی را حدود ۴۰۰ میلیون روبل ارزیابی کرد که طی سال جاری اجرایی خواهد شد.

همچنین این مقام داغستانی اعلام کرد اعتبار این قرارداد یکساله و قابل تمدید خواهد بود و طی این مدت مسئولین داغستانی ۸۰۰ تن گوشت گوساله و گاو به ایران صادر خواهند کرد.

واردات ۷ هزار تن بره از داغستان به منظور تامین نیاز بازار داخلی

از سویی دیگر پیش از این وزیر بخش کشاورزی جمهوری داغستان روسیه اعلام کرده بود، تولیدکنندگان این استان قصد دارند، میزان صادرات دام زنده به ایران را ۷ برابر بیشتر کنند.

وی در حاشیه مجمع ملی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کراسنودار روسیه اعلام کرد: بر اساس قیمت های پیشنهادی بازرگانان ایرانی قصد داریم حدود ۳ تا ۷ هزار تن بره به ایران صادر کنیم.

ایران در سال گذشته حدود ۳۰۰ تن از بره های داغستانی وارد کرده بود که گویا به دلیل قیمت مناسب و نیز بازدهی مناسب آنان، تجار راغب به واردات محموله های بیشتری از این استان شده اند.

گفتنی است محموله های صادراتی روسیه به ایران معمولا از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب روسیه ارسال می شود که این کریدور شبکه ای از مسیرهای دریایی، راه آهن و جاده ای است که برای تحویل کالا به هند، روسیه، ایران، اروپا و آسیای مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد و قرار است محموله های صادراتی داغستان به ایران از طریق این کریدور ارسال شود.

ضرورت متنوع سازی مبادی وارداتی گوشت قرمز

هر چند پیش از این نیز محموله های صادراتی از کشورهای روسیه نیز به ایران ارسال شده بود اما طی سال های اخیر حجم این صادرات روبه کاهش رفته بود.

در حال حاضر ایران سالیانه به صورت میانگین حدود ۳۸۰ میلیون دلار گوشت گاو از دو کشور برزیل و هند به میران ۹۵ هزار تن وارد می کند.

بر اساس آمارهای جهانی کشورهای برزیل، استرالیا، هند، آمریکا، نیوزلند و اروگوئه بزرگترین صادرکنندگان جهانی این محصول هستند که به جز هند، همه ی آن ها مسافت زیادی با ایران دارند.

به همین منظور همکاری اخیر تجار ایرانی با مسئولین داغستان روسیه، در جهت متنوع سازی مبادی وارداتی این محصول و کاهش واردات از دو کشور برزیل و هند قابل توجه است.

شایان ذکر است برخی از تجار ایرانی با بررسی ظرفیت های تولید و سلامت گوشت های گرجستان و ارمنستانی، اقدام به واردات گوشت گاو از این کشورها کرده بودند.

منابع:

اسپوتنیک/ yon.ir/hodL8

yon.ir/Ol9Ub /agro2b

چلورگ/ yon.ir/KXi5V

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.