۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۲۸۶ ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

در سال ۱۴۰۱ میانگین سرانه مصرف گوشت قرمز ۸.۲ کیلوگرم بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است. همچنین میانگین مصرف سه دهک پایین درآمدی برای هر نفر از ۱.۵ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ با حدود ۱۱۳ درصد افزایش به ۳.۲ کیلوگرم در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

مسیر اقتصاد/ محصولات پروتئینی اعم از گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ از اقلام اساسی خوراکی در سبد معیشتی مردم محسوب می شوند. به طور متوسط بر اساس اعلام وزارت بهداشت و طبق سبد مطلوب غذایی (اینجا)، نیاز است هر فرد به صورت سالانه ۱۲ کیلوگرم گوشت قرمز، ۲۴ کیلوگرم گوشت مرغ و ۱۲ کیلوگرم تخم مرغ مصرف کند.[۱]

البته در گزارش وزارت بهداشت قید شده که هیچ کدام از پارامترهای ارائه شده در این سبد نباید به طور مستقل معیار ارزشیابی سبد غذایی مطلوب قرار بگیرد. به عبارت دیگر، تامین هریک از مواد مغذی در سبد غذایی باید بر اساس مجموع دریافت آن ماده مغذی از هریک از گروه های غذایی باشد. به عنوان مثال منبع تامین پروتئین و کلسیم و … در این سبد تنها گوشت قرمز نیست و سایر مواد غذایی نظیر نان، برنج و حبوبات نیز تامین کننده این اقلام برای یک رژیم غذایی هستند و می توانند جایگزین شوند.

افزایش سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۱ به ۸.۲ کیلوگرم

در خصوص سرانه فعلی مصرف گوشت قرمز، تاکنون گزارش رسمی منتشر نشده است. در دسترس ترین روش محاسبه این شاخص، تقسیم هزینه بودجه خانوار دهک های درآمدی بر میانگین قیمت گوشت قرمز در یکسال است.

میزان مصرف گوشت قرمز = (هزینه خرید گوشت قرمز در بودجه خانوار ÷ میانگین قیمت گوشت قرمز) ÷ بعد خانوار

مطابق با این محاسبه که مبتنی بر اطلاعات مرکز آمار[۲] بوده و نتایج آن در نمودار زیر نمایش داده شده است، سرانه مصرف مستقیم گوشت قرمز با فراز و فرودهایی همراه بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۸.۲ کیلوگرم در سال رسیده است:[۳]

افزایش ۳۵ درصدی مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱ میانگین سرانه مصرف گوشت قرمز حدود ۸.۲ کیلوگرم بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است. همچنین مصرف سه دهک پایین درآمدی از ۱.۵ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ با حدود ۱۱۳ درصد افزایش به ۳.۲ کیلوگرم رسیده است.

با این حال، ضروری است اقدامات متعددی جهت پایدار بودن این افزایش مصرف انجام شود. اقداماتی که علاوه بر درآمد مردم، به میزان تولید نیز وابسته است. در واقع اگر تولید متناسب گوشت قرمز در کشور انجام نشود یا دام های مولد در یک بازه زمانی کاهش یابد، اثر آن پس از مدتی در کاهش عرضه گوشت و افزایش قیمت خود را نشان می دهد که منجر به کاهش مصرف آن به ویژه در دهک های پایین درآمدی می شود. اتفاقی که طی هفته های گذشته شاهد آن بودیم و باید هر چه سریعتر تدبیر شود.

پینوشت:

[۱] سبد مطلوب غذایی

[۲] مرکز آمار ایران

[۳] این روش محاسبه صرفا بر اساس اطلاعات خرید مستقیم گوشت قرمز توسط هر فرد در سال است و ممکن است افراد از طرق دیگری نظیر کمک‌های حمایتی یا حضور در مراسم‌های مذهبی نیز گوشت مصرف کنند اما در این امار محاسبه نمی‌شود.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.