۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۰۵۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

طبق آمار وزارت کشاورزی از وضعیت خرید تضمینی گندم در سال گذشته، میزان تولید گندم در استان هایی که گندم های درجه ۱ و ۲ تولید می کردند، کاهش یافته است؛ در مقابل میزان تولید گندم در استان هایی که گندم با درجه کیفیت پائین تر و با قیمت کمتر تولید می کردند، افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد با پایان فصل زراعی سال ۹۷-۹۶ و آغاز فصل زراعی جدید بررسی وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در استان های مختلف کشور حاوی نکات قابل توجهی است.

بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی دولت موظف است هر ساله گندم های تولید شده توسط کشاورزان را از آنان خریداری نماید.

طی سال های اخیر نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی و دولت اقدام به خرید گندم از کشاورزان کرده و آن را در سیلوهای خود ذخیره سازی می نماید.

بررسی روند کلی تولید و خرید تضمینی گندم در ایران طی سال های اخیر نشان می دهد، علاوه بر شرایط جوی که تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر میزان تولید این محصول دارد، شرایط مهم دیگری نیز در این موضوع دخیل است.

از آنجایی که بر اساس اعلام مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، بارندگی طی سال های اخیر کاهش محسوسی نداشته است؛ اما میزان تولید گندم طی این سال ها با کاهش های جدی مواجه شده است.

همانطور که مشخص است گرچه میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال های ابتدایی دولت یازدهم صعودی است اما روند کلی تولید و خرید تضمینی گندم در دولت دوازدهم نسبت به دوره قبلی کاهشی شده است.

بررسی ها نشان می دهد دو عامل تعیین صحیح قیمت گندم و نیز اعلام به موقع قیمت ها تاثیر زیادی در تولید گندم در هر سال دارد.

بررسی وضعیت خرید تضمینی گندم در دو سال اخیر در تمامی استان ها

اما بررسی جزئی تر تولید گندم در هر استان حاوی اطلاعات دقیق تری از وضعیت رشد و یا کاهش تولید و خرید تضمینی گندم طی دو سال اخیر است.

بر اساس گزارش های آماری مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی طی سال جاری استان های خوزستان، کردستان و گلستان پیشتاز تولید و فروش گندم به دولت بوده اند.

این در حالی است که بررسی آمارهای سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که در سال گذشته استان های خوزستان، گلستان و فارس در رده اول تولید و فروش گندم به دولت بودند.

از قضا این استان ها بر اساس بررسی های صورت گرفته گندم های با کیفیت تری نیز نسبت به سایر استان های کشور تولید می کنند.

اما بررسی کلی وضعیت خرید تضمینی گندم در دو سال گذشته نشان دهنده افزایش و یا کاهش خرید این محصول در استان های مختلف است:

در بررسی این آمار نیز مشخص است استان های کردستان، همدان، آذربایجان شرقی و غربی بیشترین رشد خرید تضمینی گندم را در سال جاری داشتند.

اما از سویی دیگر میزان خرید تضمینی گندم در استان های خوزستان، گلستان و فارس که همواره جز بزرگترین و با کیفیت ترین تولیدکنندگان گندم در کشور محسوب می شدند، کاسته شده است.

کاهش کیفیت تولید گندم به دلیل عدم افزایش نرخ خرید تضمینی

تولید و خرید تضمینی گندم در استان های مختلف تابع شرایط محیطی هر استان است؛ اما مولفه های تاثیرگذار دیگری بر روند کلی تولید گندم در ایران حاکم است.

این مولفه های تاثیر گذار ناشی از چگونگی اجرای سیاست های حمایتی از تولید و خرید تضمینی گندم است؛ به عبارت دیگر دولت نقش اول را در این موضوع بازی می کند.

یکی از این عوامل تاثیر گذار قیمت خرید تضمینی گندم است که با توجه به قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی باید بر اساس هزینه های تولید هر ساله توسط دولت تعیین و اعلام شود.

اما تعیین قیمت گندم در دو سال اخیر به صورت مناسب انجام نشده است و این عامل تاثیر بسزایی در کاهش تولید گندم در استان های خوزستان، گلستان و فارس نیز داشته است.

عدم تغییر قیمت گندم در سال های اخیر منجر به کاهش تولید در استان هایی شده است که گندم های باکیفیت تری نیز نسبت به سایر استان ها داشتند.

این موضوع زنگ خطر بسیار بزرگی برای کشور در خصوص خرید تضمینی گندم و افزایش کیفیت گندم های تولید داخلی است و اگر دولت بخواهد خودکفایی در تولید گندم را حفظ کرده و کیفیت تولیداتش را بهبود بخشد، باید قیمت این محصول را متناسب با هزینه های تولید تعیین و از آنان خریداری نماید.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.