۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۹۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی مراکش در راستای توسعه بخش کشاورزی و حمایت از تولید گندم، با امضای یادداشت تفاهمی با بانک کشاورزی این کشور، منابع لازم برای خرید گندم ۲۳۰۰ تومانی از کشاورزان از طریق تعاونی های کشاورزی را فراهم نموده است. دولت مراکش قصد دارد با افزایش میزان تولید گندم، سطح تولید را به حدود ۱۰ میلیون تن در سال برساند و از میزان وابستگی به واردات بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش کشاورزی کشور مراکش یکی از ارکان اصلی اقتصاد این کشور محسوب می شود و دست کم ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی ملی و ۴۰ درصد از اشتغال این کشور را به خود اختصاص داده است.

مراکش از سال ۲۰۰۸ پروژه پیشرفت کشاورزی را با هدف رونق تولید و تجارت محصولات کشاورزی با تخصیص سرمایه ای قابل توجه آغاز کرد. این طرح با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی، کاهش فقر و حمایت از کشاورزان خرده مالک در مناطق حاشیه ای آغاز شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

به عنوان مثال مقامات این کشور به منظور توسعه کشاورزی، به تازگی برنامه ای شامل ۹۲ پروژه را در منطقه ای به نام «لاواون ساکیا الحمرا» آغاز کردند که قرار است در دوره زمانی ۴ ساله و حدفاصل سال های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ اجرایی شود.

اهمیت تولید گندم در مراکش و حمایت دولت از تولید این محصول

مراکش یکی از کشورهای حاصلخیر در شمال است. مقامات این کشور اهمیت بسیار زیادی برای تولید گندم به عنوان غذای اصلی خود قائل هستند و به همین منظور همواره به روش های مختلف از تولید این محصول حمایت کرده اند.

طبق آمارهای اعلامی از سوی دولت مراکش در سال جاری بیش از ۴.۵ میلیون هکتار از زمین های زراعی در این کشور به کشت گندم معمولی، دوروم و جو پرداخته شده است.

روند تولید این محصول از رشد چشم گیر تولید و کاهش واردات طی سال های اخیر حکایت دارد به نحوی که بر اساس آمارها تولید گندم از ۹۲۴ هزار تن در سال ۱۹۶۰ میلادی به ۸ میلیون تن در سال گذشته رسیده است. با اینحال به دلیل افزایش جمعیت میزان مصرف این کشور رشدی سریعتر داشته و از ۱ میلیون تن در ۵۰ سال پیش، به بیش از ۱۰ میلیون تن در سال های اخیر رسیده است.

از سویی دیگر سطح زیر کشت گندم از حدود ۱.۵ میلیون هکتار در سال ۱۹۶۰ میلادی به بیش از ۳ میلیون هکتار در سال گذشته افزایش داشته است. در واقع میزان افزایش تولید گندم این کشور به مراتب بیشتر از افزایش سطح زیر کشت بوده است و این موضوع به خوبی بیانگر روند مطلوب افزایش تولید در واحد سطح در مراکش است.

افزایش تعرفه واردات گندم برای حمایت از تولیدات داخلی

دولت مراکش به منظور تامین نیاز بازار داخلی و نیز ذخیره سازی مناسب گندم اقدام به واردات ۴ میلیون تن گندم کرده است؛ اما روند واردات سالانه گندم این کشور در سال های اخیر نزولی بوده است.

دولت مراکش به دلیل اهمیت بالای آن در سبد مصرفی خانوارهای مراکشی به منظور کاهش میزان واردات گندم اقدام به افزایش تعرفه های گمرکی از سال ۲۰۱۵ کرده است و تعرفه این محصول را از ۱۵ به ۷۵ درصد افزایش داده است.

حمایت تسهیلاتی دولت مراکش از خرید و ذخیره سازی گندم

علاوه بر این دولت مراکش در تازه ترین اقدام خود به منظور بهبود وضعیت تولید و ذخیره سازی گندم های تولید شده در این کشور قصد دارد سرمایه لازم برای خرید گندم از کشاورزان را از طریق بانک های این کشور تامین کند.

بر این اساس طبق توافق به عمل آمده میان وزیر کشاورزی مراکش و رئیس بانک کشاورزی این کشور مقرر شد تا این بانک به تعاونی های کشاورزی به منظور خرید و ذخیره گندم تسهیلات مناسب تخصیص دهد.

به دلیل خرده مالک بودن کشاورزان در این کشور، تعاونی های کشاورزی نقش مهمی در خرید، ذخیره سازی و عرضه آن به بازار بر عهده دارند. به همین دلیل اجرای طرح اخیر از سوی دولت به منظور حفظ و تقویت روند تولیدی، در دستور کار قرار گرفته است.

قیمت گندم در مراکش کیلویی ۲۳۰۰ تومان

بر اساس اعلام مقامات دولت مراکش پیش بینی می شود میزان تولید گندم در این کشور تا پایان سال ۲۰۱۸ به حدود ۹.۸ میلیون تن برسد که این موضوع نیازمند برنامه ریزی برای خرید و ذخیره سازی است.

طبق بررسی های وزارت کشاورزی امریکا از نحوه خرید و تولید گندم در مراکش قیمت این محصول بر اساس حمایت های دولت بیش از ۲۹۹ دلار برای هر تن است به عبارت دیگر قیمت گندم در این کشور بر اساس نرخ ارز سامانه نیما (هر دلار معادل ۸ هزار تومان) کیلویی ۲۳۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

منابع:

وزارت کشاورزی آمریکا/ yon.ir/rf93p

کشاورزی موفق/ yon.ir/Eumws

تجارت عربی/ yon.ir/Gw9eE

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.