۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۸۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ دسته: انرژی
۰

با توجه به اطلاعیه اخیر وزارت نفت در خصوص فروش نفت به مشتریان مختلف، ضروری است وزیر محترم نفت به ۲ سوال مهم در این زمینه پاسخ دهد تا فضای سرمایه گذاری در این حوزه برای متقاضیان شفاف گردد. پاسخ به این دو سوال مهم و البته فراهم کردن شرایط و سازوکار عملیاتی آن، حسن نیت و میل واقعی وزارت نفت جهت ایجاد تنوع در مبادی فروش نفت و بی اثر کردن تحریم ها از این مسیر را نشان خواهد داد.

مسیر اقتصاد/ روابط عمومی وزارت نفت روز شنبه ۳۱ شهریورماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این روزها، عاشقان و تشنگان زیادی برای تصاحب نفت ایران وجود دارند؛ اما آنچه برای وزارت نفت اهمیت دارد اطمینان از دریافت وجه حاصل از فروش نفت است.

در بخشی دیگر از اطلاعیه این وزارتخانه آمده بود: وزارت نفت بار دیگر اعلام می‌کند که به غیر از افرادی همچون بابک زنجانی که شاید این روزها دوباره وسوسه شده‌اند نفت کشور را در اختیار گرفته و پرداخت پول آن را به شیوه‌ها و آینده‌های موهوم حواله دهند، آمادگی دارد به مشتریان مطمئن به هر میزان که مایل باشند نفت بفروشد.

این موارد حاکی از آن است که وزارت نفت، دغدغه‌های درستی برای فروش نفت به شکل بهینه دارد؛ با این وجود، به منظور شفاف سازی مسئله لازم است به دو سوال مهم از جانب وزیر نفت پاسخ داده شود تا فضا برای سرمایه گذارانی که می خواهند در این بازار نقش آفرینی نمایند، باز گردد:

  • اگر بخش غیردولتی حاضر باشد بهای نفت تحویلی را نقداً و قبل از تحویل، پرداخت نماید، آیا وزارت نفت حاضر به فروش نفت به ایشان خواهد بود؟
  • آیا وزارت نفت حاضر است میعانات گازی و نفت را نقداً و با قابلیت تسویه ریالی در بانک‌های داخلی باقیمت پایه (بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما) به‌صورت شفاف در بورس انرژی عرضه نماید و نفت را به بالاترین قیمت پیشنهادی از سوی بخش غیردولتی پس از پرداخت کل بهای معامله به‌صورت نقد برای صادرات تحویل دهد؟

وزارت نفت تمایلی به فروش نقدی نفت به بخش خصوصی دارد؟

پاسخ به این دو سوال مهم و البته فراهم کردن شرایط و سازوکار عملیاتی آن، حسن نیت و میل واقعی وزارت نفت جهت فروش بهینه نفت و تنوع در مبادی فروش آن را نشان خواهد داد.

در واقع تنها در صورتی می توان گفت که وزارت نفت واقعا بنا دارد خارج از قواعد تحریم پذیر موجود نفت را بفروشد که ضمن مشخص کردن پاسخ دو سوال فوق، شرایط و سازوکارهای اجرایی آن را نیز فراهم نماید.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.