۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۵۰۷ ۰۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

ترامپ درصدد ایجاد تغییر در نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. بر این اساس، قرار است مالیات بر عایدی سرمایه با تورم تعدیل شود. تحقیقات مرکز کسب و کار آمریکا نشان می دهد کاهش درآمد مالیاتی ناشی از تعدیل تورمی، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود و تنها یک صدم افراد جامعه که ثرومندترین افراد هستند، بیش از ۸۶ درصد از این کاهش مالیاتی منتفع می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی طرحی برای تغییر مسیر مالیات بر عایدی سرمایه است که به وسیله آن برای ارزش دارایی ها تعدیل تورمی صورت گیرد.

اما بر اساس تحقیقات مرکز کسب و کار آمریکا، ایده کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری مالیاتی ترامپ در اثر تعدیل تورمی مالیات بر عایدی سرمایه، بیشتر به نفع آمریکایی‌های ثروتمند است، به این دلیل که ثروتمندان درآمد خود را بیشتر از راه عواید سرمایه ای به دست می‌آورند.

آثار تعدیل CGT با تورم

طبق تخمین های انجام شده در صورتی که تعدیل تورمی مالیات بر عایدی سرمایه انجام گیرد تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش مالیات از این تغییر حاصل می‌شود. به طور گسترده‌ای پیش‌بینی می شود که تعدیل تورمی به نفع ثروتمندترین افراد است. یک دلیل بسیار ساده برای این موضوع وجود دارد و آن سهم بالای عایدی ۱ درصد افراد ثروتمند جامعه است.

مالیات بر عایدی سرمایه زمانی اعمال می‌شود که فرد یک دارایی را به فروش می‌رساند. مانند زمانی که سهام یک شرکت و یا املاک و مستغلات، با قیمت بالاتر نسبت به زمانی که آن‌ها در ابتدا خریداری شده اند، به فروش می رسد. برای دارایی‌های سرمایه‌ای که دوره نگهداری آن ها کوتاه‌تر از یک سال است، مالیات بر درآمد معمولی اعمال می‌شود و سود حاصل از فروش دارایی‌های بیشتر از یک سال با نرخ پایین‌تر مشمول مالیات می شود.

سهم حدود ۷۰ درصدی صدک بالای جامعه از عایدی سرمایه

از آنجایی که عایدی سرمایه به طور مستقیم از فروش دارایی های انباشته به دست می آید، به این ترتیب کسانی که بخش زیادی از درآمد خود را مستقیما از ثروت خود بدست می آورند، بیشترین مزایای کاهش مالیات بر عایدی سرمایه را کسب می کنند.

با توجه به گزارش مرکز سیاست مالیاتی، صدک اول بالای درآمدی در آمریکا حدود ۶۹ درصد درآمد حاصل از عایدی سرمایه را در سال ۲۰۱۷ بدست آورده است:

این انحراف در توزیع درآمد و نابرابری، حاصل از درآمد بالای ناشی از عایدی سرمایه برای سطح بالای ثروت در آمریکا است. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که توسط واشنگتن پست منتشر شده، ۱ درصد ثروتمندترین آمریکایی ها حدود ۴۰ درصد از ثروت کشور را در اختیار دارند.

تعدیل تورمی به معنای کاهش مالیات است

تغییر پیشنهادی در قانون به طور موثر و بسیار زیاد، مالیات را با تعدیل تورم قیمت خرید اولیه دارایی‌ها کاهش می‌دهد. طبق قانون فعلی، اگر کسی یک دارایی را یک میلیون دلار در ۱۰ سال پیش خریداری کرده و سپس آن را به قیمت ۱.۵ میلیون دلار به فروش برساند، ۵۰۰،۰۰۰ دلار سود حاصل از این فروش، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد.

با توجه به طرح پیشنهادی جدید، برای قیمت خرید یک میلیون دلار تعدیل تورمی انجام می شود. بدین ترتیب قیمت خرید تقریبی با تعدیل تورم به میزان ۱،۱۴۵،۰۰۰ دلار تنظیم می شود. درآمد مشمول مالیات بر اساس طرح پیشنهادی جدید، تفاوت بین قیمت فروش ۱.۵ میلیون دلاری و قیمت خرید تعدیل شده در حدود ۳۵۵۰۰۰ دلار به جای ۵۰۰۰۰۰ دلار اولیه خواهد بود. این کاهش عایدی مشمول مالیات به معنای کاهش مالیات بر عایدی سرمایه پرداختی هنگام فروش است.

کاهش ۸۰ درصدی مالیات ۱ درصد ثروتمند جامعه با تعدیل تورم

یک مطالعه مستقل درباره این نوع تغییر پیشنهادی (تعدیل تورمی) از مدل بودجه وارتون-پن[۱] نشان می دهد که بیشتر مزایای این تغییر در میان مدت اصلا خوب نیست.

بر این اساس صدک اول بالای درآمدی (۱ درصد ثروتمندترین افراد آمریکا) با تعدیل تورمی بیش از ۸۶ درصد مزایای کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری کاهش مالیات بر عایدی سرمایه را دریافت می کنند.

باید دیده شود که این کاهش مالیاتی تصویب خواهد شد یا خیر؟ این تغییر پیشنهادی به طور قانونی مشکوک است و مزایای پیشنهادی آن هم اکنون مورد بحث و اثبات قرار گرفته ‌است.

منبع: businessinsider

[۱] Wharton-Penn



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.