۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۵۵۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ دسته: دولت و حکمرانی
۰

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند: کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین بر این مسئله متفقند که عامل اصلی مشکلات اقتصادی خارجی نیست، درونی است. نه اینکه تحریم‌ها اثر نداشته باشد اما عمده‌ی تأثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارد و می‌شود ایستاد.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار با اقشار مختلف مردم در خصوص مشکلات اقتصادی کشور فرمودند: آحاد مردم مشکلات معیشتی امروز را احساس می‌کنند. یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند و این گرانی مواد غذایی و مسکن و… روی مردم فشار می‌آورد.

ایشان افزودند: کاهش ارزش پول ملی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور است. وقتی قیمت ریال این‌جور پایین می‌آید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمی‌ماند.

آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین بر این مسئله متفقند که عامل این مسئله خارجی نیست، درونی است. نه اینکه تحریم‌ها اثر نداشته باشد اما عمده‌ی تأثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارد و می‌شود ایستاد.

ایشان بیان فرمودند: مثلاً در همین قضیه‌ی ارز و سکه بر اثر برخی بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌ها ارز کشور رفت دست کسانی که از آن سوءاستفاده کردند. این مشکل، مربوط به نحوه‌ی مدیریت و سیاست‌گذاری اجرایی است. وقتی ارز و سکه را به‌صورت غلط توزیع می‌کنند، این توزیع دو طرف دارد: یکی که آن را می‌گیرد و یکی که آن را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی می‌گردیم که می‌گیرد، درحالی‌که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد؛ نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است.

رهبر انقلاب در ادامه افزودند: نامه‌ی اخیر به رئیس قوه‌ی قضائیه، یک گام مهم مثبتی برای مقابله با فساد و مفسد اقتصادی است. مفسد باید مجازات شود. وقتی با فساد و مفسد مقابله صورت گیرد، جیغ‌ودادهایی بلند می‌شود. من چندین سال پیش نامه نوشتم به سران سه قوه و نوشتم که فساد یک اژدهای هفت‌سر است که باید به‌طور کامل با آن مقابله شود. این را بدانید بناست با مفسد بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع صورت گیرد.

ایشان ادامه دادند: بنده از قدیم با فساد و مفسدین مبارزه می‌کردم و الان هم عقیده‌ام همین است. اما بعضی افراطی حرف می‌زنند و می‌گویند همه فاسدند و از تعبیر فساد سیستمی استفاده میکنند؛ این‌جوری نیست. درست است فساد کمش هم زیاد است. اما افراط و تفریط در همه‌ی زمینه‌ها غلط است.

آیت الله خامنه ای فرمودند: دستگاه‌های نظارتی با قدرت و چشم باز باید در میدان باشند؛ هم مجلس، هم قوه‌ی قضائیه، هم آحاد مردم مؤمن باید احساس وظیفه کنند و نقش ایفا کنند. راه‌های فساد را باید بست. در همین قضیه‌ی ارز و سکه، اگر مقابله با فساد بود، راه فساد بسته می‌شد.

در کشور بن بست وجود ندارد

ایشان به کمین گرفتن دشمن برای سوءاستفاده از این خطاها و بی‌تدبیری‌ها اشاره کردند و افزودند: ما به دلایل گوناگون، دشمنان خبیث و رذل کم نداریم؛ آن‌ها کمین گرفته‌اند تا همچون مگس بر روی زخم بنشینند و با سوءاستفاده از مشکلات ناشی از خطای برخی افراد، ناکارآمدی نظام و بن‌بست در کشور را القا کنند تا مردم ناامید شوند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد زیرا مشکلات کشور شناخته‌شده است و برای همه‌ی آن‌ها نیز راه‌حل‌های شناخته‌شده‌ای وجود دارد و فقط باید مسئولان کمر همت ببندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پیشنهادها و نامه‌های متعدد جوانان انقلابی، مؤمن و خوش‌فکر برای حل مشکلات گفتند: اخیراً هم عده‌ای کارشناس اقتصادی که با دولت هم مخالفتی ندارند و برخی هم صاحب‌نام هستند، نامه‌ای دلسوزانه به رئیس‌جمهور محترم نوشته‌اند و ضمن برشمردن مشکلات ساختاری و موجود اقتصادی، راه‌حل‌ها را هم ارائه کرده‌اند که این راه‌حل‌ها اکثراً صحیح بودند.

استفاده از جوانان در فعالیت های مهم کشور

ایشان با تأکید بر اینکه اغلب این راه‌حل‌ها قبلاً در شعارهای سال و سیاست‌های کلی اعلام شده بود، افزودند: بنابراین مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد و این‌گونه نیست که دشمن و برخی افراد دنباله‌رو او، در داخل و در رسانه‌ها خبیثانه تبلیغ کنند که کشور به بن‌بست رسیده و هیچ راهی جز پناه بردن به فلان شیطان یا شیطان اکبر وجود ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مسئولان، اجرای برخی از این راه‌حل‌ها را شروع کرده‌اند اما باید جدی‌تر انجام دهند و من این موضوع را در جلسات خصوصی به رؤسای سه قوه و مسئولان کشور گفته‌ام و آنان نیز به اندازه‌ی توان خود پیگیر این موضوعات هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ما در کشور، نیروی خوب و باعُرضه و جوان کم نداریم، گفتند: مسئولان باید همکاران خوبی را برای خود انتخاب کنند.

لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید

ایشان، نقدینگی عظیم را یکی از مشکلات اقتصادی کشور و ناشی از سیاست‌های اشتباه دانستند و گفتند: همان‌گونه که در عید فطر خطاب به مسئولان گفتم، باید این نقدینگی به سمت تولید و بخش‌های صنعت، کشاورزی و مسکن هدایت شود و اگر چنین کاری انجام شود، نقدینگی که امروز یک تهدید است، به فرصت تبدیل خواهد شد.

۲ راهبرد هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه همواره از دولت‌ها حمایت کرده‌اند و از این دولت نیز حمایت می‌کنند، خاطرنشان کردند: بار دیگر به مسئولان دولتی سفارش مؤکد می‌کنم که با فکر و برنامه‌ریزی و مشورت با افراد آگاه، راه‌های سوق دادن نقدینگی به سمت تولید را پیدا کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: برخی می‌گویند علت مشکلات فعلی در بازار و کسب‌وکار این است که چون فعالان اقتصادی از زمان آغاز تحریم‌ها یعنی نیمه‌ی مرداد و یا نیمه‌ی آبان مطلع بودند، کارهایی انجام دادند؛ حالا سؤال این است که اگر فعالان اقتصادی مطلع بودند و کارهایی کردند، مسئولان دولتی هم باید خود را برای مقابله با تحریم بیشتر آماده می‌کردند.

ایشان افزودند: البته اکنون هم دیر نشده است و می‌توان تصمیم‌ها و اقدامات لازم را در مقابل تصمیم خبیثانه‌ی دشمن اتخاذ کرد و اگر کسی بگوید دیر شده و ممکن نیست، یا جاهل است و یا حرف بی‌جهت زده است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: هرکسی که اعلام کند ما به بن‌بست رسیده‌ایم، یا جاهل است و یا حرف او خائنانه است.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود، خاطرنشان کردند: راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور اعم از راه‌حل‌های ساختاری و کوتاه‌مدت شناخته‌شده است و هدف از درخواست برای تشکیل جلسه‌ی مشترک سه قوه، یافتن مشترک راه‌حل‌ها با کمک گرفتن از کارشناسان امین است که این کار در حال انجام است.

 

نباید مردم را ناامید کرد

رهبر انقلاب اسلامی دستگاه‌های تبلیغاتی اعم از صداوسیما، مطبوعات و وبگاه‌های فضای مجازی را به مراقبت از ایجاد ناامیدی در جامعه، توصیه‌ی مؤکد کردند و گفتند: انتقاد اشکالی ندارد اما نباید مردم را ناامید کرد. گاهی در یک روزنامه یا در یک برنامه‌ی تلویزیونی و رادیویی، به‌گونه‌ای سخن گفته می‌شود که گویا همه‌ی درها بسته است؛ درحالی‌که این‌گونه نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: ملت ایران و نظام اسلامی، همچنان‌که تا به حال از مراحل سختی عبور کرده است، از این مرحله نیز که آسان‌تر از مراحل قبلی است، عبور خواهد کرد.

 

ایجاد نارضایتی هدف جنگ اقتصادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد تردید در افکار عمومی نسبت به مواضع نظام را از اهداف مشخص دشمنان ملت ایران برشمردند و افزودند: آن‌ها می‌خواهند با جنگ اقتصادی نارضایتی ایجاد کنند تا شاید این نارضایتی به اغتشاش و ناامنی تبدیل شود.

ایشان با بیان اخبار و اطلاعاتی از پشت صحنه‌ی اقدامات آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها افزودند: آن‌ها برای ایجاد ناامنی در دی‌ماه گذشته، چند سال فعالیت کرده بودند اما ملت با هوشیاری تحسین‌برانگیز، به میدان آمد و زمینه‌سازی‌های چندساله‌ی آن‌ها را به باد داد.

رهبر انقلاب افزودند: دشمنان سپس به سال ۹۷ دل بستند و برخی مقامات آمریکا گفتند شش ماه دیگر خبرهایی از ایران خواهید شنید؛ منظور آن‌ها همین حوادث مرداد بود که با وجود هزینه‌های فراوان مالی و سیاسی دشمنان این‌گونه محدود از آب درآمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: مردم، باهوش و بابصیرت هستند البته مشکلات معیشتی و اقتصادی اوقات خیلی از آن‌ها را تلخ کرده اما این ملت زیرِ بار خواست‌های سیای آمریکا و فلان رژیم روسیاه نمی‌رود.

صحبت از برکناری دولت بازی در پازل دشمن است

رهبر انقلاب تأکید کردند: دشمن همان‌گونه که تاکنون ضعیف و ناتوان و شکست‌خورده بوده است در آینده نیز ناکام خواهد ماند به شرط اینکه همه بیدار باشیم و با پرهیز از ناامیدی به وظایف خود عمل کنیم.

ایشان افزودند: برخی به اسم اینکه طرفدار ضعفا هستیم و می‌خواهیم اوضاع را درست کنیم، خودشان ملتفت نیستند اما عملاً در چارچوب نقشه‌ی دشمن حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: آن‌ها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه‌ی دشمن نقش‌آفرین هستند. دولت باید سر کار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.

رهبر انقلاب همچنین به حقوق و تکالیف دولت و مجلس اشاره کردند و افزودند: هر دو قوه باید ضمن برخورداری از حقوق خود، کرامت طرف مقابل را حفظ کنند و سه قوه با هم‌افزایی مشکلات را از پیش ملت بردارند.

ایشان در پایان سخنانشان با اشاره به سخنان امام خمینی مبنی بر بودن دست قدرت خدا بر سر ملت ایران و نظام اسلامی، افزودند: ما هم این دست قدرتمند خدا را احساس می‌کنیم، قدرتی که در ایمان ملت متجلی است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.