۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۱۰۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ دسته: پول و بانک
۰

یک منبع آگاه در بانک مرکزی گفت: در صورتی که اراده سیاسی و ملی وجود داشته باشد، می توان از سپام بانک مرکزی که تجربه آن در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ وجود دارد، به جای سوئیفت استفاده کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مسیرهایی که منجر به رصد معاملات ایران می شود، استفاده از سوئیفت در پیام رسانی مبادلات مالی است. این مسئله باعث می شود به دلیل احاطه و دسترسی آمریکا به نظام سوئیفت، مبادلات ایران قابل رصد و تحریم باشد.

بنابراین یکی از اقدامات لازم برای بی اثر کردن تحریم ها از این مسیر، استفاده از پیام رسان های جایگزین سوئیفت است که در دنیا نیز سابقه دارد.

آغاز به کار سیستم جایگزین سوئیفت میان چین و روسیه

همچنین کشورهایی چون چین، روسیه و حتی بانک های اروپایی، به دلیل امنیت بالا و هزینه های پایین، به سمت استفاده از نظامات جایگزین سوئیفت رفته اند.

در این زمینه یک منبع آگاه در بانک مرکزی گفت: در صورتی که اراده سیاسی و ملی وجود داشته باشد، می توان از سپام بانک مرکزی که تجربه آن در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ وجود دارد، به جای سوئیفت استفاده کرد.

وی افزود: استفاده از این سامانه نیازمند انعقاد قرارداد و توجیه کشورهای طرف تجاری است که منجر به تسهیل استفاده از پیام های پولی دوجانبه نیز خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.