۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۴۸۱ ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در ششمین اجلاس گروه بانکی و مالی ایران و روسیه، معاون بین الملل بانک مرکزی ایران و قائم مقام بانک مرکزی روسیه تفاهمنامه انعقاد پیمان پولی مشترک و راه اندازی پیام رسان پولی و مالی بین دو کشور را امضاء کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد در ششمین اجلاس گروه بانکی و مالی ایران و روسیه که روز پنج شنبه، ۱۴ تیرماه برگزار شد، تفاهم نامه همکاری مالی و بانکی دو کشور به امضای یعقوبی معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیمتری اسکابلکین قائم مقام بانک مرکزی روسیه رسید.

در این تفاهم نامه بر پیاده سازی پروژه پیام رسان پولی و مالی بین دو کشور، انعقاد قراردادهای پیمان پولی مشترک و استفاده از ظرفیت بیمه های اتکائی در بسته جدید همکاری های مالی و بانکی دو کشور تأکید شده است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه دستورالعمل لازم برای ارسال مدارک جهت افتتاح حساب بانک های ایرانی نزد بانک های روسی که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه بانک های ایرانی می شود، از سوی بانک مرکزی روسیه ارسال خواهد شد.

به گفته اسکابلکین براساس آمار، ۲۴ مؤسسه اعتباری و بانکی ایرانی روابط کارگزاری با ۷ بانک روسی برقرار کرده اند و همچنین تعدادی از بانک های ایرانی و روسی فرآیند افتتاح حساب های کارگزاری به ارزهای محلی را انجام می دهند.

همچنین اسکابلین گفته است که بانک مرکزی روسیه همانند گذشته تسویه حساب به ارزهای محلی را در دستورکار دارد و براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر یک سوم تسویه حساب های دو کشور را شامل می شود.

یعقوبی نیز بر لزوم مبادلات ارزی از طریق ارزهای ملی دو کشور (سوآپ ریال- روبل) تأکید نموده و انجام مذاکرات نهایی برای پیاده سازی سیستم پیام رسان مالی و بانکی بین ایران و روسیه را خواستار شده است.[۱]

بانک مرکزی ایران پیام‌رسان جایگزین سوئیفت طراحی می‌کند؟

کشور روسیه می تواند شریک استراتژیکی برای ایران جهت کاهش وابستگی به دلار و بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا باشد. از طرفی این کشور در همسایگی با ایران قرار دارد و این اشتراکات زمینه همکاری جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت را بیش از پیش فراهم می نماید.

پینوشت:

[۱] سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.