۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۰۹۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در سال های اخیر فناوری های مبتنی بر بلاک چین در عرصه پرداخت های بین المللی ظهور کرده اند. یکی از آن ها سیستم پرداخت ریپل بوده که با رفع مشکلات سوئیفت توانسته است مؤسسات مالی متعددی را به استفاده از خدمات خود جذب نمایند. پیش بینی ها بر این است که این قبیل سیستم ها در آینده انحصار سوئیفت را خواهند شکست.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی تحولاتی در عرصه نظام انتقال وجه جهانی رخ داده است که درپی آن ها این نظام با تغییراتی اساسی مواجه شده است. یکی از مهم ترین این تغییرات آن است که رهبران جهانی انتقال پول، مانند آمریکا اکسپرس، جهت حل مسائلی از قبیل زمان طولانی انتقال وجه، سیستم های پرداختی مبتنی بر بلاک چین را جایگزین سیستم های قبلی کرده اند.

جایگزینی با سوئیفت هدف ریپل

در همین راستا فناوری پرداختی ریپل در حال حاضر بخشی از زیرساخت های پایه ای آمریکا اکسپرس جهت ایجاد بستری برای انجام پرداخت ها شده است.

براد گارلینگوس، مدیر عامل شرکت ریپل پیش از این گفته بود که بانک های متعددی تا سال آینده استفاده از سیستم پرداختی ریپل را استفاده خواهند کرد.

این قبیل گفته ها فقط می تواند به این معنی باشد که خدمات ریپل قصد جایگزینی با سیستم های پرداخت فعلی را دارند، که این سیستم پرداخت همان سیستم سنتی سوئیفت است.

هزینه بالا و زمانبر بودن انتقال وجه، معایب سوئیفت

سوئیفت در طول پنج دهه اخیر مهمترین سیستم پرداختی مورد استفاده میان بانک ها بوده است. مؤسسات مالی از این سیستم که دارای استانداردهای مشخصی است، برای ایمن سازی انتقال اطلاعات مالی و دستورالعمل ها استفاده می کنند. اما با این حال استفاده از این سیستم برای انتقال پیام های پرداختی ۱ تا ۳ روز به طول می انجامد و پرهزینه است.

این قبیل مشکلات سوئیفت سبب شده است تا فناوری های جدید پرداختی از قبیل ریپل به سلطه طولانی مدت این سیستم پایان دهند.

معاملات در شبکه های معاملاتی مبتنی بر بلاک چین، که ریپل یکی از آن هاست با سرعتی در عرض ۲ تا ۳ ثانیه انجام می شود. همچنین ریپل با قیمت بسیار ارزان تر پرداخت ها را در شبکه بلاک چین و با شفافیت بالا انجام می دهد.

اقدامات جدید سوئیفت برای مقابله با تهدیدات ریپل

سوئیفت در تلاش برای مقابله با تهدیدات ریپل، یک سرویس جدید به نام نوآوری در پرداخت های جهانی (GPI) را راه اندازی کرده است که توسط ۱۶۵ بانک استفاده می شود. نیمی از معاملات در قالب این سیستم در عرض ۳۰ دقیقه به مقصد می رسند.

سوئیفت هنوز در رابطه با فناوری بلاک چین و همچنین چگونگی تطبیق پذیری ۱۱ هزار مؤسسه مالی با این سیستم در شک و تردید است. با این حال ریپل از سه سال پیش مشکل مقیاس پذیری سیستم پرداختی خود را برطرف کرده است که می تواند به راحتی تمامی این بانک ها را تحت شمول خود قرار دهد.

آشیز برلا، از معاونین ارشد ریپل در رابطه با میزان استقبال مؤسسات مالی از سیستم پرداختی جدیدشان گفته است که هر هفته یک مؤسسه مالی جدید را به عنوان مشتری ثبت نام می کنیم.

سیستم های پرداختی مبتنی بر بلاک چین برنده نهایی رقابت با سوئیفت

با گذشت زمان، این مؤسسات مالی هستند که پاسخ خواهند داد که از خدمات سوئیفت استفاده می کنند یا از خدمات ریپل؛ مؤسسات مالی در آینده با انتخاب خود نشان خواهند داد که خود را با فناوری در حال ظهور بلاک چین تطبیق خواهند داد یا نه؟

به طور قطع در آینده رقابت میان سوئیفت و فناوری های مبتنی بر بلاک چین ادامه خواهد یافت و هر یک جهت به حاشیه راندن دیگری، نوآوری های جدیدتری را معرفی خواهند کرد. اما باید در نظر داشت که در بلندمدت بهترین محصول برنده این رقابت خواهد بود.

با این حال جریان تحولات نشان می دهد که ریپل به عنوان راه حل کارآمدتری از سوئیفت خواهد بود؛ چراکه این سیستم پرداختی با تکیه بر مزایای بلاک چین بسیاری از معایب سوئیفت را رفع کرده است.

منبع: thecoinagetimes



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.