۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۸۳۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، گروه فرانسوی پژو سیتروئن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که با تعلیق تمامی فعالیت های خود در ایران، از این کشور خارج می شود. بنا بر گفته های مدیران پژو، بازار ایران ۱% از گردش مالی این شرکت را شامل می‌شود و خروج از ایران ضرر هنگفتی به این شرکت وارد نمی کند.

به گزارش مسیر اقتصاد به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، گروه فرانسوی پژو سیتروئن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که از ایران خارج می شود. گروه فرانسوی PSA در این بیانیه اعلام کرده است که با خروج آمریکا از برجام همکاری خود با شرکت های ایران خودرو و سایپا را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

تعلیق همکاری شرکت های فرانسوی با ایران  

عقب نشینی شرکت فرانسوی پژو در قبال حرکت های مشابه دیگر شرکت های فرانسوی نظیر توتال و اینژی همزمان با خروج آمریکا از برجام صورت گرفته است. بنا بر گفته های مدیران پژو با خروج این شرکت فرانسوی، ضررهای مالی هنگفتی به این مجموعه وارد نخواهد شد چرا که بازار ایران تنها یک درصد از گردش مالی این شرکت را شامل می شود.

آمریکا پس از خروج از برجام، شرکت های فرانسوی نظیر گروه فرانسوی پژو سیتروئن را تهدید به تحریم کرده است. به موجب این اقدام این شرکت خودروساز تصمیم دارد تا فعالیت های خود در ایران را به حالت تعلیق در آورد.

گفتنی است پس از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ که منجر به برداشته شدن برخی از تحریم های بین المللی شد، خودروسازان فرانسوی نظیر پژو به بازار ایران روی آورده بودند.

مشکلات بانکی بوجود آمده عامل خروج پژو از ایران

طبق گفته های مدیران گروه فرانسوی پژو سیتروئن، این شرکت به دلیل مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول به وجود آمده پس از تصمیم ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام بازار ایران را ترک خواهد کرد.

البته این گروه اعلام کرده است که با حمایت دولت فرانسه در تلاش است تا موافقت مقامات آمریکایی برای مجازات نشدن توسط واشنگتن ،در صورت ادامه فعالیت در ایران را دریافت کند.

گروه فرانسوی پژو سیتروئن در سال ۲۰۱۶ با شرکت های ایران خودرو و سایپا قراردادی امضا کرد و بنا شد تا پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول در ایران تولید شود؛ اما شروع تولید این محصول نیز با تاخیر و تیراژ پایین همراه بود.

فروش ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو پژو به ایران در سال گذشته

طبق آمارهای اعلامی شرکت خودروساز پژو سیتروئن در سال گذشته حدود ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو به ایران فروخته است. در مجموع گروه پژو سیتروئن در سال گدشته حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه فروخته است.

در این باره سخنگوی این شرکت خودروساز اعلام کرد که ایران بزرگترین بازار خارجی این شرکت است. گفتنی است در حال حاضر محصولات این شرکت خودروساز در کشورهای چین، بریتانیا، ایتالیا و آلمان نیز به فروش می رسد.

مقایسه حجم تجارت خارجی فرانسه با ایران و آمریکا

بر اساس آمارهای بانک جهانی تجارت کشور اروپایی فرانسه با آمریکا در مقایسه با تجارت آن ها با ایران اصلا قابل قیاس نیست. بر اساس این آمارها حجم تجارت دوجانبه فرانسه با آمریکا در حدود ۷۶ میلیارد دلار است. این در حالی است که حجم تجارت دوجانبه فرانسه با ایران در حدود ۲.۳ میلیارد دلار است.

در حال حاضر اگر چه شرکت فرانسوی پژو در آمریکا حضور ندارد اما اوپل را در این بازار دارد. شرکت اوپل در اوایل سال ۹۶ به گروه پژو سیتروئن پیوست و در واقع زیر مجموعه گروه فرانسوی پژو سیتروئن محسوب می شود. از طرف دیگر شرکت اوپل وابستگی زیادی به جنرال موتورز آمریکا دارد. بنابراین در صورت تحریم پژو از سوی آمریکا، زیان بزرگی به این شرکت وارد خواهد آمد.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۲ پس از تشدید تحریم ها علیه ایران گروه پژو سیتروئن بازار ایران را ترک کرده بود و بدعهدی خود را اثبات نموده است. پیش از این مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: تضمین های لازم در قراردادهای پسابرجامی از طرف های خارجی اخذ شده است و بر این اساس خودروسازان اروپایی به همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.