۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۶۴۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

بانک های پاکستانی به دلیل وابستگی به نظام دلاری و سیستم سوئیفت تمایلی به همکاری با بانک های ایرانی ندارند. کارشناسان پاکستانی معتقدند پیمان پولی یک سازوکار معاملاتی غیر دلاری است و در صورتی که سازوکارهای ارتباطی جایگزین سوئیفت نیز وجود داشته باشد امکان تجارت با ایران بدون نظارت آمریکا فراهم می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یک بانکدار ارشد پاکستانی اعلام کرده است که بانک های پاکستانی در انجام معاملات و پرداخت ها برای همتایان ایرانی خود محتاطانه عمل می کنند؛ چراکه خروج آمریکا از توافق هسته ای ترس اعمال تحریم ها علیه همسایه ایران را افزایش داده است.

بانک های پاکستان و ایران به طور مستقیم ارتباط ندارند

یک بانکدار به خبرگزاری «دِنیوز» گفته است که چشم انداز راه اندازی سازوکار دیگر برای تجارت با ایران نیز به خاطر تحریم های جدیدِ جدای از تحریم های توافق هسته ای آمریکا علیه ایران، کمتر شده است.

در حال حاضر پرداخت های تجاری و عملیات تسویه بین ایران و پاکستان به وسیله اتحادیه پایاپای آسیایی انجام می شود، درحالی که هیچ ارتباط مستقیمی میان بانک های دو کشور وجود ندارد. همچنین تجارت از طریق پول نقد یا به شکل تهاتر انجام می شود.

سطح پایین تجارت دوجانبه به دلیل مشکلات بانکی

طبق داده های بانک مرکزی، تجارت دوجانبه میان دو کشور همچنان پایین است و در سال مالی ۲۰۱۷ به میزان ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. از این میزان حدود ۲۹ میلیون دلار صادرات پاکستان به ایران و ۲۷۱ میلیون دلار واردات از این کشور بوده است.

در ماه آوریل سال گذشته، دو کشور توافق نموده اند که سازوکاری (پیمان پولی) جهت پرداخت و تسویه معاملات میان خود راه اندازی کنند تا بدین طریق تجارت دوجانبه میان خود را بهبود دهند. اما با اینحال و با گذشت بیش از یکسال این توافق اجرایی نشده است.

عبور مبادلات دلاری از بانک های نیویورک مانع همکاری بانک های پاکستان با ایران

این بانکدار گفته است که از آنجایی که تمام تسویه های مبادلات دلاری در بانک های نیویورک انجام می شود، هیچکدام از بانک هایی که از معاملات دلاری استفاده می کنند خطر تحریم های آمریکا را نمی پذیرند.

البته اگر اتحادیه اروپا تجارت خود با ایران را حفظ کند، ممکن است دیگر کشورها نیز تجارت خود با ایران را از این کانال انجام دهند.

جزئیات اجرائی پیمان پولی ایران و پاکستان در حال انجام است

سخنگوی ارشد بانک مرکزی پاکستان گفته است که بانک مرکزی در ماه می سال گذشته یک بخشنامه صادر کرده است تا بدینوسیله بازار را درباره سازوکار پرداختی جدید(پیمان پولی) با ایران آگاه کند.

به گفته سخنگو، بانک مرکزی بانک ها را دعوت کرده است تا در سازوکار پرداختی مشارکت داشته باشند و در حال حاضر جزئیات عملیاتی درباره اجرائی شدن این توافقنامه در حال انجام است.

وابستگی به سوئیفت دلیل عدم تمایل بانک های پاکستان برای همکاری با ایران

احسان مالک، رئیس شورای بازرگانی پاکستان گفته است که عدم تمایل بانک های پاکستان برای انجام معاملات با ایران احتمالا باید به این دلیل باشد که آن ها به سیستم ارتباطات مالی سوئیفت وابسته هستند که تحت نظارت و اختیار آمریکا است.

به گفته مالک از آنجایی که معاملات به وسیله سایر ارزهای غیر دلاری از سیستم سوئیفت عبور نمی کند و استفاده از یورو یا سایر ارزها برای تجارت با ایران می تواند سوئیفت را دور بزند، بنابراین بانک های پاکستانی باید فقط در معاملات خود با سایر کشورهای جهان به سیستم سوئیفت وابسته باشند.

پیمان پولی سازوکار استفاده از اعتبار اسنادی غیردلاری

بانک مرکزی پاکستان گفته است که پیمان پولی دوجانبه به عنوان یک راهکار اضافی در دسترس و قابل استفاده است و این راهکار، استفاده از سایر سازوکارها برای انجام پرداخت و تسویه های تجاری را محدود نمی کند.

معاملات واجد شرایط برای پرداخت از طریق این سازوکار، توسط یورو یا ین معین و ارزشگذاری خواهد شد و فقط براساس اعتبارات اسنادی(LC) مستند خواهد بود. در این سازوکار بانک وارد کننده در پاکستان، ارز خارجی را به حساب بانک مرکزی برای پرداخت بعدی به صادر کننده در ایران و اطلاع رسانی به بانک مرکزی ایران در مورد همان اعتبار را پرداخت می کند.

بانک مرکزی پاکستان همچنین اعلام کرده است که بانک های شرکت کننده باید اطمینان حاصل کنند که انجام معاملات تحت این مکانیسم ممنوع نیست و افراد یا سازمان هایی را که تحت تحریم های بین المللی ممنوع شده اند شامل نمی شود.

منبع: the news



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.