۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۴۶۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

ضروری است عوامل مختلفی در طرح احداث پتروشیمی بویراحمد در منطقه سقاوه مورد بررسی قرار گیرد تا سرانجام این پتروشیمی نیز همچون بیش از ۱۵ طرح پتروشیمی نیمه تمام و متوقف باقی مانده در کشور، بی حاصل و زیان بار نگردد.

به گزارش مسیر اقتصاد در اواخر سال ۱۳۹۵ در سفر معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کهگیلویه و بویراحمد، مجوز احداث پتروشیمی بویراحمد صادر شد.

هم اکنون پتروشیمی بویراحمد با شعار سرمایه گذاری تماماً خصوصی و اشتغال زایی چندین هزار نفره به دنبال شروع آغاز فرایند احداث است.

جدول زیر بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مسئولان و نمایندگان حامی احداث این پتروشیمی تهیه شده است:

از ابتدای شروع زمزمه احداث پتروشیمی در منطقه سقاوه، عده ای از مردم بومی این منطقه انتقادهایی به احداث این پروژه داشتند. این انتقادها عمدتاً مربوط به مکان زمین ۹۰ هکتاری است که دولت به شرکت مجتمع بین المللی پتروشیمی دنای بویراحمد واگذار کرده است.

با جدی شدن مسئله احداث پتروشیمی بویراحمد، اعتراض ها و انتقاداتی که از مردم بومی شروع شده بود به بدنه دانشجویی استان رسید. دانشجویان نیز با طرح انتقاد جدی تری همچون مسئله تأمین آب این مجتمع پتروشیمی و همچنین با زیر سوال بردن آمارهای مربوط به اشتغالزایی آن، سعی در به چالش کشیدن بعضی از ادعاهای مطرح شده کردند.

با هر انتقادی که به این طرح وارد می شود، بعضی از مسئولان استان، نمایندگان و سرمایه گذار طرح  با ارائه دلایلی سعی بر پاسخگویی و رفع تردید ها داشته اند.

در این میان آنچه که اهمیت دارد، نگاه به تجربه ساخت دیگر طرح هایی پتروشیمی است که می تواند مانع از تکرار اشتباهات جبران نشدنی شود.

از آنجا که در گذشته بیشتر طرح های نیمه تمام و متوقف شده پتروشیمی در کشور بررسی شده است، بر همین مبنا می تواند در موضعی تحلیلی این طرح را مورد بررسی قرار دهد.

میانگین پیشرفت ۵ طرح پتروشیمی در ۱۰ سال کمتر از ۵ درصد!

پتروشیمی بویراحمد و زنجیره ارزش

یکی از بزرگترین دستاورد هایی که پتروشیمی بویراحمد با ساخت خود خواهد داشت، توجه به تکمیل زنجیره ارزش است. فرایند تولید محصول در این مجتمع پتروشیمی GTX است و در طی این فرایند گاز متان تبدیل به متانول شده و سپس زنجیره ی متانول ادامه می یابد.

با توجه به فرآونی گاز و خوراک متانول در کشور و عدم توسعه در زنجیره ارزش متانول می توان این طرح را از نظر خوراک و محصول نهایی یکی از کارشناسی شده ترین طرح های کشور دانست.

شرایطی که باید در نظر گرفته شود

با این حال تجربه بیش از ۱۵ طرح متوقف شده پتروشیمی نشان می دهد علت اصلی عدم امکان اجرایی شدن این طرح ها به ترتیب اولویت عبارت اند از:

  • امکان تامین پایدار آب برای مجتمع
  • در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور بالاخص شرایط تحریم
  • پیش بینی و برآورد مناسب از نحوه تامین و مقدار خوراک مورد نیاز
  • تأمین مالی
  • مشکلات زیست محیطی

بنابراین ضروری است این موارد در خصوص پتروشیمی بویر احمد مورد بررسی قرار گیرد و سپس در خصوص احداث و پیگیری تکمیل آن اقدام شود. در مطلب بعدی این موارد مورد بحث قرار خواهد گرفت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.