۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۴۰۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

در طی سفر وزیر امور خارجه ایران به هند، طرفین بر سر راهکارهایی از قبیل استفاده از ارزهای ملی جهت مقابله با تحریم های آمریکا و حفظ مبادلات نفتی فی مابین به گفتگو پرداخته اند. استفاده از ارزهای ملی راهکار پیش روی دو کشور برای تداوم روند مبادله نفت و جلوگیری از اثرگذاری تحریم های دلاری آمریکا است.

به گزارش مسیر اقتصاد  منابع خبری به اسپوتنیک گفته اند که هند و ایران در حال توافق بر سر یک سیستم مبادله ای تهاتری به منظور استفاده از ارزهای ملی در تجارت هستند. طبق این توافق ایران به هند این امکان را می دهد که بخشی از پرداخت های مربوط به نفت را به وسیله روپیه و از طریق بانک دولتی یو سی او که در معرض تحریم های آمریکا نیست انجام دهد.

هند و ایران در حال پیشبرد تشکیل سازوکاری برای تحمل تحریم های آمریکا هستند و دو کشور درباره موضوعات گوناگونی از قبیل تجارت بوسیله ریال- روپیه در حال گفتگو هستند تا بدین ترتیب تجارت دوجانبه میانشان همچنان بدون مشکل ادامه یابد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای هندی وی سوشما سوراج روز دوشنبه در دهلی نو در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی دیدار و گفتگو کرده اند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه اعلام کرده است که دو طرف همچنین گفتگوهایی درباره گسترش روابط بانکی، انرژی، تجارت، بیمه حمل و نقل و استفاده از ارزهای ملی داشته اند.

در حال حاضر ایران سومین تأمین کننده نفت هند محسوب می شود و پالایشگاه های بخش خصوصی و دولتی هند به شدت به منابع نفت خام ارزان ایران وابسته هستند. در سال مالی گذشته پالایشگاه های هندی ۲.۲ میلیون تن از نفت خام ایران را خریداری کرده اند که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۱۱۴ درصدی داشته است.

این درحالیست که در طی تحریم های آمریکایی علیه ایران در سال ۲۰۱۲ نیز، دو کشور هند و ایران معاملات خود را از طریق راهکارهای جایگزینی از قبیل سیستم مبادلات تهاتری انجام می دادند.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.