۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۶۳۱ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

طبق گزارش بانک جهانی، مسئولین کره جنوبی با اتخاذ تدابیری از جمله افزایش کیفیت آب، واگذاری نیروگاه های تصفیه آب فاضلاب به بخش خصوصی و حمایت از تشکل های آب بر توانسته اند به کشوری الگو در مدیریت یکپارچه منابع آبی در جهان تبدیل شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد گزارش اخیر سازمان آب و فاضلاب کره جنوبی حاکی از آن است که این کشور از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۲ چگونه از طریق سرمایه گذاری در زیرساخت های آبی خود به مدیریت منابع آبی کمک کرده است. این گزارش همچنین نشان می دهد که کره چگونه توانسته بحران آب را از طریق تاسیس شرکت های آب و فاضلاب شهری، آموزش مهندسین و متخصصین آن مهار نماید.

در سال ۱۹۶۲ تنها ۱۸ درصد از مناطق این کشور دارای آب لوله کشی شده بود و در اکثر شهرهای کره فاضلاب های شهری وجود نداشت. به همین دلیل کره ای ها تا یک دهه پس از آن هم دچار بیماری های انگلی، سوء تغذیه و کم خونی ناشی از کیفیت بد آب بودند.

ادغام بخش آب با بخش های دیگر سبب توسعه اقتصادی کره جنوبی شد

بنابراین مسئولین این کشور در اوایل دهه ۱۹۶۰ تصمیم گرفتند تا با ادغام بخش آب با دیگر بخش ها از جمله بهداشت، آموزش، مسکن و صنعت علاوه بر مدیریت منابع آبی به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

این ادغام با تامین مالی مدوام دولت از طریق چهارچوب های قانونی به اجرا درآمد. همچنین در سال ۱۹۶۵ دولت وقت برای مقابله با کمبود آب و تامین مدوام آب شهروندان یک برنامه ۲۰ ساله را برای مدیریت مصرف آب و مدیریت تقاضای آن تنظیم کرد.

این اقدامات سیاستگذرانه و نهادینه شدن آن ها به بهبود کیفیت آب کره جنوبی منجر شد و در حال حاضر این کشور به عنوان کشوری پیشرو در مدیریت آب و فاضلاب در جهان شناخته می شود.

مقررات سخت گیرانه کره جنوبی برای افزایش کیفیت منابع آبی

روند توسعه بخش آب در کره به آسانی صورت نگرفته است؛ به طوریکه با افزایش جمعیت، هدر رفت بالای آب در بخش های مختلف و آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی و کیفیت پایین آب رودخانه ها این فرایند همواره در دهه ۸۰ میلادی با مشکلاتی مواجه بوده است.

یکی از اصلاحات اساسی که در دهه ۹۰ میلادی صورت گرفت آن بود که به شرکت های و موسسات تامین کننده آب کرده دستور داده شد که هر ماه روند پیشرفت کیفیت آب خود را به دولت گزارش دهند. به علاوه این گزارش باید شامل منبع آب، میزان آلودگی آن، آزمایش های استاندارد کیفیت آب شرب و … باشد.

دولت ملزم شد تا برای توسعه منابع تامین آب به این شرکت ها کمک مالی کند؛ بدین منظور تعرفه تامین آب برای هر یک از شهروندان همچنان زیر دو درصد باقی ماند ولی یارانه های دولتی به میزان ۱۳ درصد، به تناسب میزان سرمایه گذاری و منطقه تحت نفوذ به این شرکت ها داده شد.

نقش گسترده تشکل های آب بر و بخش خصوصی در مدیریت منابع آبی کره جنوبی

علاوه بر این دولت تمامی اطلاعات فنی را به شرکت ها و تشکل های آب بر کره جنوبی ارائه می دهد تا آن ها بتوانند با نظارت بر پیشرفت کیفیت آب و عملیات آبرسانی و اتخاذ قوانین مناسب منطقه خود به اهداف توسعه ای بخش آب کمک کنند.

کره جنوبی به طور گسترده ای تصفیه آب فاضلاب های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ به طوری که بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ بخش خصوصی حدود ۸۰۰ میلیون دلار در ساخت ۱۰۰ نیروگاه تصفیه آب فاضلاب سرمایه گذاری کرد. این روند خصوصی سازی ادامه یافت تا این که در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۸ درصد فاضلاب های این کشور به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شد.

منبع: بانک جهانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.