۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۴۸۳ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

پس از انقلاب اسلامی فرصت بیشتری در اختیار زنان ایرانی قرار گرفت که سطح سواد خود را افزایش دهند و نقش‌های اجتماعی بالاتری در جامعه بپذیرند. در طول سال های پس از انقلاب سلامت زنان و امید به زندگی آن ها افزایش یافته و مرگ مادران در زمان زایمان نیز با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۸، جامعه ایرانی تحت تأثیر تغییرات اجتماعی-سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری قرارگرفته است؛ تغییراتی که به‌ویژه در الگوهای جدید خانواده، آموزش و زندگی شهری مشهود است.

این تغییرات بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت برای زنان ایرانی مفید بوده است. بر اثر این تغییرات زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی فرصت بیشتری برای حضور در اجتماع و نقش‌آفرینی مثبت پیداکرده‌اند و علاوه بر این به لحاظ بهداشتی، آموزشی و دستیابی به انتخاب‌های عاقلانه‌تر زندگی خانوادگی موفق تر بوده‌اند.

افزایش سطح سواد زنان پس از انقلاب

درست قبل از انقلاب در ایران، کمتر از نیمی از مردم (۴۷٪) در مناطق شهری زندگی می‌کردند، درحالی‌که طبق آخرین آمار ملی این رقم به ۷۱٪ افزایش‌یافته است. در طول ۵۰ سال اخیر، میزان سواد عمومی جمعیت شهری ایران بااینکه توأم با افزایش جمعیت بوده، از ۳۹.۵ درصد به ۸۸.۹ درصد افزایش‌یافته است.

علاوه بر این‌ در این‌ بین شکاف جنسیتی در آموزش متوسطه و آموزش عالی به‌طور چشمگیری کاهش‌یافته است؛ به شکلی که در بسیاری از زمینه‌های علمی و مهارتی زنان بسیاری در ایران توانسته‌اند به بالاترین مقام‌ها دست یابند.

امروزه شکوفایی زنان در حوزه‌های آموزشی در حال افزایش است و به‌ویژه با تعداد روزافزون بانوان فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها امید آن می‌رود که تغییرات وسیعی به نفع زنان در ایران رخ دهد.

دستاوردهای تحصیلی زنان، افزایش دسترسی آن‌ها به رسانه‌های بین‌المللی، گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهانی‌سازی فرهنگی را برای زنان ایرانی به همراه آورده است و درنتیجه آشنایی آن‌ها با ایده‌ها و آرمان‌های جدید، شیوه زندگی و ارزش‌های فرهنگی گسترش یافته که موجب خلاق تر شدن ذهن زنان ایرانی در انتخاب‌هایشان شده است.

نقش‌آفرینی‌های زنان ایرانی پس از انقلاب

نسل جوان‌تر از زنان، هویت جنسیتی را از نقش سنتی همسر و مادر فراتر برده‌اند و با زمینه‌هایی که برای آن‌ها ایجادشده است، شرکت در رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین فعالیت‌های اقتصادی را به کارهای خود اضافه کرده‌اند. بااینکه اذعان می‌شود در ایران موانع فرهنگی وجود دارد، زنان بسیاری در ایران وارد حوزه عمومی شده‌اند و توانمندی‌های خود را به منصه ظهور رسانده‌اند.

مرضیه وحید دستجردی از نمونه‌های زن ایرانی بود که پس از انقلاب به مقام وزارت رسید و زنان دیگر ایرانی امروز در مشاغل فرهنگی، علمی و اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازند.

بهبود سلامت و امید به زندگی زنان ایرانی

پس از انقلاب ایران با برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های بهداشت زنان و خانواده، کاهش قابل‌توجهی در میزان مرگ و میر مادران به وجود آمده است و از ۲۳۷ مرگ مادر در هر ۱۰۰۰۰۰ تولد زنده در سال ۱۹۷۳، به مقدار ۱۹ مورد در سال‌های اخیر رسیده است.

همچنین بهبود سلامت زنان موجب افزایش امید به زندگی بالاتر در آنان شده است و امروز زنان ایرانی به‌صورت میانگین ۷۵ سال عمر را پشت سر می‌گذارند.

فرصت‌های اجتماعی برای انتخاب بهتر همسر

پس از انقلاب فرصت‌های بهتری برای بانوان ایرانی به وجود آمده است تا هم بهتر شناخته شوند و هم بهتر بشناسند. اگر در گذشته انتخاب همسر صرفاً بر مبنای عادات و رسوم محدود بود، امروزه این فرصت برای زنان مهیا شده است که توانایی‌های ذهنی و عقلی خود را به نمایش بگذارند و علاوه بر این مورد، سنجه‌های عقلانی‌تری برای شناخت همسر موردعلاقه خود داشته باشند.

منبع: globaldialogue



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.