۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۲۳۶ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

وزارت امور خارجه آمریکا با ایجاد ادراه امور اقتصادی و بازرگانی، وظایف خود در حوزه‌ی دیپلماسی اقتصادی را انجام می‌دهد. دفتر امور تجارت دوجانبه، بخشی از اداره‌ امور اقتصادی و بازرگانی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا است که نقشی اساسی در تامین منافع تجاری این کشور دارد. این نهاد با مشارکت مستقیم در مذاکرات با دولت های خارجی، کم و کیف توافقات تجاری آمریکا با کشورهای جهان را تعیین می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت امور خارجه آمریکا عهده دار تنظیم توافقات تجاری این کشور با سایر کشورهای جهان است. این وزارت خانه با ایجاد ادراه امور اقتصادی و بازرگانی، وظایف خود در حوزه‌ی دیپلماسی اقتصادی را انجام می‌دهد.

علاوه بر این به طور خاص باهدف برنامه ریزی در حوزه روابط تجاری خارجی، دفتر امور تجارت دوجانبه (BTA) نیز در اداره امور اقتصادی و بازرگانی وزارت امور خارجه آمریکا تشکیل شده است.

نقش کلیدی دفتر امور تجارت دوجانبه وزارت خارجه در اعمال سیاست های تجاری

در پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص هدف از تشکیل و کارکرد دفتر امور تجارت دوجانبه اینطور عنوان شده است:

«دفتر امور تجارت دوجانبه، به منظور گسترش تجارت آزاد، منصفانه و دوطرفه، به سود صادرکنندگان و کارگران آمریکایی به وجود آمده است. ما به منظور اطمینان از توانایی رقابت و موفقیت فعالین اقتصادی آمریکا در سرتاسر جهان، مستقیما با دولت های خارجی وارد مذاکره می‌شویم.»

دفتر امور تجارت دوجانبه وزارت خارجه آمریکا نقشی کلیدی در توسعه، مذاکره، انجام و اجرای سیاست های تجاری این کشور در سرتاسر جهان دارد. اقدامات این نهاد در قالب توافقات جاری، تعیین چارچوب برای تجارت و سرمایه‌گذاری و همچنین تعیین برنامه‌های ترجیح تجاری انجام می‌شود.

در ادامه توضیحات مربوط به این نهاد در پایگاه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «ما به طور منظم با بخش خصوصی، جامعه مدنی، دانشگاهیان، دیگر نهادهای دولتی و کنگره در تماس هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که سیاست خارجی آمریکا، مسئله‌ی مهم و حیاتی تجارت را در جهت موفقیت و کامیابی آمریکایی‌ها پیش می‌برد.»

نقش دفتر امور تجارت دوجانبه در مذاکرات تجاری آمریکا با کشورهای جهان

دفتر امور تجارت دوجانبه وزارت خارجه آمریکا در تمامی تعاملات تجاری این کشور با دیگر کشورهای جهان نقش دارد. از جمله نقش آفرینی های این نهاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از تلاش‌های دولت برای مذاکره و تصویب توافقات تجاری جدید و همچنین اجرای توافقات کنونی؛
  • هماهنگی و همکاری با وزارت امور خارجه در گفتگوهای دوجانبه شامل گفتگوهای راهبردی و اقتصادی آمریکا – چین، گفتگوها به منظور همکاری اقتصادی آمریکا – برزیل؛
  • پشتیبانی از شورای اروپایی-آمریکایی اقتصاد اقیانوس آرام به منظور تنظیم مناسبات تجاری در کشورهای ساحلی اقیانوس آرام؛
  • ارتقاء توسعه یافتگی در آفریقا از طریق اجرای قانون «رشد آفریقا و فرصت ها»؛
  • کمک به فرستاده‌ی آمریکا در سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام (APEC)؛
  • همکاری با دفاتر منطقه‌ای و شرکت در جلسات سران، وزرا و مقامات ارشد بازرگانی و سرمایه گذاری؛
  • تنظیم اقدامات دولت آمریکا برای تصاحب سهم بیشتر از اقتصاد جنوب شرق آسیا در چارچوب قوانین مجموعه‌ی آسه‌آن (ASEAN)؛
  • گسترش تجارت با خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق تحکیم و تقویت روابط دوجانبه و منطقه‌ای؛
  • انعقاد توافقنامه‌های تجاری با پاناما، کلمبیا، و کره جنوبی؛
  • پیگیری تصویب طرح‌ فرصت های بازسازی برای افغانستان و پاکستان؛
  • ایجاد طرح‌ها و سازوکارهایی برای موفقیت آمریکا در تجارت با کشورهای نیمکره‌ی غربی.

ضرورت همکاری وزارت خارجه در شکل گیری روابط سودمند خارجی

وزارت امور خارجه کشورها نقش اصلی را در تنظیم تعاملات سیاسی و تجاری با دیگر کشورهای جهان به عهده دارد. از این رو چنانچه کشوری بخواهد روابط تجاری سودمندی را با دیگر کشورهای جهان برقرار نماید، به طور قطع به همکاری وزارت خارجه در این مهم نیاز دارد.

راه اندازی نهادهایی همچون دفتر امور تجارت دوجانبه وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد کشورهای پیشرفته نیز به این مهم واقف هستند و ساختاری هوشمندانه در جهت شکل دهی تعاملات تجاری هدفمند ترتیب داده اند.

منبع: صفحه اینترنتی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.