۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۶۴۵ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

با تشدید درگیری ها و بحران منابع آبی در یمن، مسئولان این کشور درصدد تاسیس ۳۸ تشکل آب‌بران برای حل این بحران و تامین امنیت غذایی برآمدند.

به گزارش مسیر اقتصاد با وجود درگیری های مداوم، ۳۸ تشکل آب بران در شهرهای یمن از جمله صنعا و حمدان، با همکاری وزارت کشاورزی و وزارت آب، اولین مرحله طرح مدیریت پایدار آب های زیرزمینی و بهبود امنیت غذایی را در قالب پروژه ای سه ساله شروع کردند. همچنین با سرمایه گذاری شرکت های هلندی در این کشور مدیریت استفاده از منابع و ذخایر آب به صورت غیر مستقیم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

واحدهای آبرسانی یمن تنها با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند

پیش از وقوع جنگ در سرزمین سبا، کمبود آب و وضعیت امنیت غذایی در حوزه های آبی شهر صنعا به مرز هشدار رسیده بود. منابع آب زیرزمینی به طور چشمگیری در این شهر کاهش یافت به طوری که نیازهای آبی یک جمعیت رو به رشد ۲.۵ میلیون نفری صنعا و صنایع محلی و آبیاری زمین های کشاورزی آن به طرز قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفت.

بر اساس طرح ملی مقابله با کم آبی در یمن، با تصفیه آب های زیرزمینی بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰، ۵۶ واحد آبرسانی در حوزه آبی صنعا به بهره برداری رسید. با این حال این واحدهای آبرسانی تنها با ۲۰ درصد ظرفیت خود به کار ادامه می دهند و از تاثیر آن ها در مقابله با بحران آب کاسته شده است. به همین منظور این تشکل ها با انجام پروژه ای جدید درصدد حل بحران آب در یمن بر آمدند.

حل بحران آب در یمن با ارائه راهکارهای جدید امکانپذیر است

این پروژه با هدف بالا بردن آگاهی کشاورزان از بحران کمبود آب و آمادگی آن ها برای کاهش هدررفت آب های زیرزمینی، شناسایی و اجرای طرح های هماهنگ و سازگار با محیط زیست، تولید محصولات کشاورزی با سیستم های پیشرفته کم آب بر، افزایش درآمد خالص کشاورزان، توانمند سازی تشکل های آب بران برای گفتگو درباره برنامه های توسعه پایدار مدیریت منابع آب زیر زمینی و دسترسی آن ها به وام های کوچک برای اطمینان از اجرای برنامه ها و بهتر شدن خدمات دهی به کشاورزان صورت می گیرد.

با وجود چالش های ناشی از جنگ و درگیری، ۴۸۲ کشاورز از ۳۸ تشکل آب بران از طریق برگزاری ۱۸ کارگاه آموزشی، وضعیت منابع آبی در حوضه های مربوطه، شیوه های مدرن و ابتدایی کشاورزی، مهارت های برنامه ریزی، مهارت های ارتباطی، حکمرانی خوب را فرا گرفتند.

مدیریت یکپارچه منابع آبی در یمن به تشکل های آب بران واگذار شده است 

این تشکل های آب بران به مدت ۲ سال، مدیریت یکپارچه منابع آبی، تولید محصولات کشاورزی و بازرایابی آن ها را برای کشاورزان طراحی کردند. در همین خصوص ولید صالح، کارشناس مدیریت آب در یمن گفت: در صورت دسترسی به سرمایه گذاری در حوضه های آبی، اجرای موفقیت آمیز پروژه های تشکل های آب بران می تواند منابع آبی موجود در حوضه های آبخیز را گسترش دهد. با این وجود با تشدید درگیری ها تا مارس ۲۰۱۵، بحران آب با افزایش قیمت و کمبود شدید سوخت، افزایش هزینه های حمل و نقل آب و پمپ های دیزلی بلااستفاده برای آب ادامه خواهد یافت.

هم اکنون تصفیه خانه شهر صنعا از کار افتاده است، در برخی مناطق نیز کشاورزان مجبور به استفاده از فاضلاب ها برای آبیاری مستقیم محصولات و سبزیجات خود هستند. به همین دلیل بیماری های گوارشی شایع شده به وسیله آب، روز به روز بیشتر و سبب سوء تغذیه و مرگ میر شهروندان این شهر شده است.

صلاح حاج حسن، دیگر کارشناس یمنی در این باره اذعان کرد: مردم در مناطق روستایی اکنون کاملا نامید شده اند. به همین دلیل ما از تمام احزاب خواستار اقدامات فوری برای به حداقل رساندن ضرر و زیان ناشی از کمبود آب هستیم.

منبع: فائو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.