۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۴۶۹ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ دسته: آبخیزداری، کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۰

با ساخت سد نهضت بر رودخانه نیل در کشور اتیوپی، مصر با کاهش ۲۵ درصدی منابع آب شیرین روبرو خواهد شد. به همین دلیل مسئله ساخت سد به یک چالش اساسی در روابط دو کشور تبدیل شده است و ممکن است در آینده ای نزدیک جنگی بر سر آب در منطقه شمال آفریقا رخ دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد هایله مریم دسالین نخست وزیر اتیوپی این هفته به مصر سفر می کند تا بر سر همکاری های دوجانبه در زمینه های بهداشت، آموزش و پرورش و کشاورزی با همتای خود گفتگو کند و برای حل مسئله تکمیل بزرگترین سد آفریقا با این کشور به تفاهم برسد.

اتیوپی با ساخت سد نهضت، بزرگترین صادرکننده برق آفریقا خواهد شد

بر مصریان پوشیده نیست که اتیوپی با افتتاح سد نهضت در شاخ آفریقا و بر روی رودخانه نیل، به بزرگترین صادرکننده برق این قاره تبدیل خواهد شد. از ابتدای کار هم مصر با ایده ساخت این سد مخالف بود و حتی محمد مرسی، رئیس جمهور سابق این کشور اتیوپی را به حمله نظامی تهدید کرد.

سد نهضت بزرگترین نیروگاه برق آبی آفریقا است و رشد اقتصادی اتیوپی را افزایش خواهد داد. این  سد بر روی رودخانه های آبی نیل ساخته شده و قرار است ۶۰۰۰ مگاوات برق تولید کند.

هر چند مصری ها معتقدند با افتتاح این سد زندگی حدود ۱۰۰ میلیون نفر از مردم پایین دست متلاشی و به طور بالقوه سبب فلج شدن بخش کشاورزی و صنایع این کشور خواهد شد.

کاهش ۲۵ درصدی آب شیرین در مصر با ساخت سد نهضت

کارشناسان معتقدند با پر شدن مخزن این سد، ذخیره آب شیرین نیل در کشور مصر تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت که این مسئله مشکلات و تهدیدات دیگری همچون تغییرات آب و هوایی، عدم رشد و رونق شهری و افزایش آب شور در این کشور را به همراه خواهد داشت.

براساس توافقنامه بین المللی که در سال ۱۹۲۹ امضا و در سال ۱۹۵۹ اصلاح شد، مصر همیشه در استفاده از آب نیل بیشترین حق را داشته است، با این وجود این سد در زمان ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی در اتیوپی ساخته شده است.

مصر و اتیوپی به جنگ آب نزدیک می شوند

مذاکراتی بین مصر و اتیوپی در سال ۲۰۱۵ برای دستیابی به نتیجه مطلوب صورت گرفت. اما با جدی تر شدن حساسیت‌های رسمی و غیررسمی قاهره نسبت به این تهدید بزرگ، سیسی برای تقویت موضع خود در قبال ساخت سد نهضت مسئولین کشورهای غربی نیل همچون سودان، تانزانیا، رواندا را با خود همراه کرد.

به همین دلیل فشارهای ژئوپولتیکی بین مصر و سودان هر گونه پیشرفتی در این مسئله را از بین برده است و سبب تنش های منطقه ای بین این دو کشور با سودان، ترکیه و اریتره نیز شده است.

در مسئله نیل، مصر معتقد است که عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، طرفدار سیاست های اتیوپی است به همین دلیل آن ها به تازگی پیشنهاد داده اند که سودان نباید در مذاکرات منطقه ای در مورد این مسئله شرکت کند.

تامین برق سودان با افتتاح سد نهضت

موضع سودان نسبت به ساخت سد نهضت مثبت است؛ چرکه آن ها امیدوارند از این طریق بتوانند به آسانی برق مورد نیاز خود را تامین و از طغیان سیلاب های ویرانگر نیل در این کشور جلوگیری کنند.

به همین دلایل روابط مصر با همسایه جنوبی خود یعنی سودان به دلیل توسعه مناسبات این کشور با اتیوپی و ترکیه، در پی سفر اخیر رجب طیب اردوغان به سودان و واگذاری جزیره مهم و راهبردی سواکن در حاشیه دریای سرخ به این کشور، تیره شده است. این در حالی است که روابط مصر با ترکیه به دلیل حمایت آنکارا از اخوان المسلمین و حکومت محمد مرسی پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی با کودتا، تیره شده است.

السیسی رئیس جمهور مصر گفته است که این کشور قصد جنگ با همسایگان خود را ندارد و به همین دلیل به رسانه های مصری بخاطر استفاده از “زبان توهین آمیز” علیه همسایگان هشدار داده است.

الامرانی می گوید: بدون هیچ مکانیزم اعتمادی برای مذاکرات، تنش ها در این منطقه تشدید خواهد شد چون نیل برای مصر اهمیت فراوانی دارد.

منبع: qz.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.