۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۳۱۱ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۱

یکی از مشکلات بزرگ چین در مسیر پیشرفت اقتصادی، مسئله کم آبی است. مسئولین این کشور با شناخت مناسب ابعاد این مسئله، اقداماتی از جمله کشت محصولات دیم و کم آب بر، بهره وری در مصرف آب در صنایع و ترویج حفظ منابع آبی در میان مصرف کنندگان را در دستور کار خود قرار داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد سطح تنش آب به دلیل وجود منابع ناکافی آب و افزایش تقاضای مصرف آن در بسیاری از مناطق چین افزایش یافته است و تحقیقات نشان می دهد در آینده این وضعیت بغرنج تر نیز خواهد شد.

بررسی معیارهای پایه ای تنش آب در چین بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ نشان می دهد که سطح تنش آب در بسیاری از مناطق ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است؛ درحال حاضر ۶۷۸ میلیون نفر در کشور چین، در مناطق دارای تنش آبی زندگی می کنند و تنش آبی حدود ۵۴ درصد از مساحت کشور چین را در برگفته است.

صنعتی سازی و شهرنشینی، موتور محرکه افزایش تنش آبی در چین

دلایل متعددی وجود دارد که وضعیت تنش آبی را برای این حوضه ها آبی در چین تشدید می کند، اما صنعتی سازی و شهرنشینی نقش اساسی را در این قضیه ایفا می کنند؛ به طوری که برداشت آب زیرزمینی برای مصارف صنعتی در تمام استان ها، به جز پکن افزایش یافته است. برای مثال، یک حوضه آبی که در کنار رودخانه زرد و نزدیکی یکی از پایگاه های استخراج زغال سنگ قرار دارد، با ۵۵ درصد تنش آبی روبرو بوده است.

به همین دلیل برخی از مسئولین محلی چین برای ترویج روش های بهینه مصرف آب در بخش صنعتی اقداماتی انجام داده اند. برای مثال در استان شاندونگ کارخانه کاغذسازی و کارخانه فولاد بسته شد، به همین دلیل مصرف آب در بخش صنعتی حدود ۱۳ درصد کاهش یافت.

افزایش مصرف سرانه آب در چین تا ۸۰ درصد

برداشت آب در بیشتر مناطق چین نیز عمدتا به دلیل رشد جمعیت و بهبود شاخص های کیفیت زندگی در این کشور افزایش یافته است؛ به همین دلیل مصرف سرانه آب در برخی از این نقاط با ۸۰ درصد رشد روبرو بوده است.

از طرف دیگر با افزایش درآمد مردم این کشور، خانواده های بیشتری توانایی خرید برخی از لوازم خانگی آب بر مانند ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی را پیدا کرده اند. این مسئله نیز موجب تغییر شیوه مصرف مردم و افزایش مصرف آب در بخش خانگی شده است.

با اینحال در برخی مناطق خشک، سرانه مصرب آب کاهش یافته است که دلیل آن مهاجرت مردم به دیگر مناطق بوده است. به عنوان مثال یکی از حوضه های آبی نزدیک مرز مغولستان که جمعیتش در سال ۲۰۰۰ حدود ۵ هزار نفر بود، در حال در سال ۲۰۱۰ خالی از سکنه شده است.

کاهش ۳ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی چین

در حالی که مصرف آب خانگی و صنعتی در چین به طور کلی افزایش یافته است، مصرف آب کشاورزی در اکثر مناطق با کاهش همراه بوده است؛ به طوری که کل مصرف آب در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۱ در این کشور ۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این مساله بدین لحاظ اهمیت فراوانی پیدا می کند که آبیاری موثر و بهینه در همین بازه زمانی ۱۱ درصد افزایش یافته است.

محرک های اصلی در کاهش مصرف آب کشاورزی در چین دستورالعمل های سیاست های مسئولین کشاورزی این کشور و گسترش تجهیزات کشاورزی با بهره وری بالا آب بوده اند.

در برنامه پنج ساله چین برای سال های ۲۰۰۶-۲۰۱۰، دولت هدف خود را تا سال ۲۰۱۰  تثبیت مصرف آب در بخش کشاورزی تعیین کرد. به همین منظور زمین های مجهز به فناوری های صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۰ با افزایش ۴۰ درصدی روبرو بوده اند.

راهکارهای چین برای تامین آب 

تنش آبی در چین در حال افزایش است و به عنوان یک تهدید شناخته می شود، به عنوان مثال پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ تغییرات آب و هوایی و عوامل اقتصادی، تنش آبی در استان ناینگیشا تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

مسئولین چینی دریافته اند که چگونه سیاست های مناسب در زمینه مدیریت آب، می تواند به کاهش تنش آب در بخش کشاورزی بینجامد. به همین منظور آن ها برای رفع این مشکل تشویق کشاورزان به کشت محصولات دیم و کم آب بر، بهره وری در مصرف آب در صنایع به خصوص صنعت زغال سنگ و تولید برق و ترویج حفظ منابع آبی در میان مصرف کنندگان را در دستور کار خود قرار داده اند.

منبع:  WORLD RESOURCES INSTITUTE

  1. اینا که قرار نیست بیاد ایران چرا با روح روان ما بازی میکنید اخه؟ 😭😭 اگر هم بیاد با این اوضاع دلار سر به فلک میکشه.🤒😵🤑🤑

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.