۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۳۱۶ ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

سنگاپور برای تنوع بخشی به منابع تامین آب، اقدام به احداث نیروگاه های آب بازیافتی کرده است. مقامات این کشور امیدوارند تا سال ۲۰۶۰ بیش از ۵۵ درصد از آب شرب مصرفی خود را از تصفیه آب های بازیافتی تامین کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد سنگاپور علیرغم برخورداری از بارش فراوان (۲۴۰۰ میلی‌متر در سال)، به‌دلیل محدودیت سرزمین برای جمع‌آوری آب باران، نرخ تبخیر بالا و کمبود منابع آب زیرزمینی، همواره با مشکل کمبود آب مواجه است. به همین دلیل استفاده از آب بازیافتی (NEWater) یکی از راهکارهای این کشور برای غلبه بر مشکل کمبود آب شرب است.

این کشور نخستین کارخانه خود را در سال ۲۰۰۳ برای تولید ویتاریت (آب تصفیه شده با خلوص بالا) و به منظور تنوع بخشی به منابع تأمین آب، افتتاح کرد. طی ۱۰ سال اخیر، کارخانه های آب بازیافتی(NEWater) با تامین ۳۰ درصد از تقاضا آب، به سومین منبع حیاتی سنگاپور تبدیل شده است.

به منظور دستیابی به خودکفایی در تامین آب در درازمدت، دولت سنگاپور قصد دارد با برنامه ریزی دقیق تا سال ۲۰۶۰، ظرفیت تولید آب در کارخانه های آب بازیافتی(NEWater) را به بیش از ۵۵ درصد از میزان تقاضا آب برساند.

نیروگاه های جدید بازیافت آب در سنگاپور

در یک تحقیق مشترک در سال ۱۹۷۰، واحد خدمات عمومی و آژانس آب سنگاپور شروع به مطالعه امکان سنجی تولید آب آشامیدنی از آب های موجود در این کشور کرد. با این حال در سال ۲۰۰۰ بود که واحد خدمات عمومی تصمیم گرفت کارخانه های آب بازیافتی(NEWater) احداث نماید؛ چراکه در این زمان فناوری های تصفیه آب در سنگاپور به میزان قابل توجهی پیشرفت کرده بود و در این روش هزینه تولید آب نیز به طور محسوسی کاهش می یافت.

به همین منظور تا سال ۲۰۰۳،  ۴ نیروگاه بزرگ آب بازیافتی (NEWater) با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در سنگاپور به بهره برداری رسید، به طوری که در سال ۲۰۰۳ دو نیروگاه آب بازیافتی در شهرهای کارنجی و بداک با ظرفیت تولید ۸۰ هزار مترمکعب آب در روز و دو کارخانه دیگر نیز در شهرهای چانگی و پاندان با مشارکت بخش خصوصی در سال ۲۰۰۰ ساخته شد.

تولید ۲۲۸ هزار مترمکعب آب در روز با احداث نیروگاه های آب بازیافتی

در سال ۲۰۱۰ نیز بزرگترین شرکت آب بازیافتی در سنگاپور با تولید ۲۲۸ هزار متر مکعب آب در به بهره برداری رسید. آب بازیافتی تولید شده در این کشور با استفاده از تاسیسات پیشرفته بازیافت آب، تصفیه مجدد آب استفاده شده (فاضلاب) و با بهره گیری از فناوری های نوین غشایی و ماورا بنفش جهت تصفیه آب با حمایت واحد خدمات عمومی صورت می گیرد و این امر شامل سه مرحله میکروفیلتراسیون، اسمز معکوس و ضدعفونی با اشعه ماوراء بنفش است.

به منظور بهینه سازی عملکرد عملیات در NEWater و کاهش هزینه های تولید، واحد خدمات عمومی سنگاپور با شرکت های صنعتی به منظور توسعه فناوری های جدید مانند فناوری غشایی، که می تواند سبب بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی در طول فرآیند تولید NEWater شود، همکاری می کند.

در طول تابستان و روزهای خشک در سنگاپور تنها کمتر از ۳ درصد از این آب تصفیه شده جهت مصارف غیرشرب به کار گرفته می شود و بقیه حجم آن به مصارف شرب اختصاص پیدا می کند.

استانداردها بالایی نیروگاه های آب بازیافتی در سنگاپور

با وجود پیشرفت این فناوری در سنگاپور، مسئولین این کشور به فکر ساخت یک نیروگاه دیگر نیز هستند تا بتوانند روزانه ۲۲۸ هزار متر مکعب آب تولید کنند. همچنین لازم به ذکر است این فناوری در این کشور آب شربی را تولید می‌کند که حتی از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در زمینه آب آشامیدنی فراتر رفته است.

آمارهای دولت نشان می دهد که برنامه های NEWater این کشور می تواند تا ۴۰ درصد از نیازهای فعلی سنگاپور را تامین کند و انتظار می رود تا سال ۲۰۶۰ این میزان به ۵۵ درصد افزایش یابد.

منبع: سایت واحد خدمات عمومی سنگاپور



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.