۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۱۳۸ ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، تولید داخلی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

آمریکا به تازگی خرید تلفن های همراه برندهای چینی هوآوی و ZTE را برای کارکنان دولتی ممنوع اعلام کرده است. این قانون خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است اما دولت آمریکا اجرای آن را به سرعت در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ابتدای سال جاری میلادی نمایندگان مجلس آمریکا قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن دولتمردان این کشور از خرید تلفن های همراه برندهای چینی هوآوی و ZTE منع شدند.

نمایندگان مجلس آمریکا مهم ترین دلیل خود برای تصویب این قانون را نگرانی ها در زمینه اقدامات جاسوسی کشور چین از مقامات دولتی آمریکا عنوان کرده اند.

حمایت از تولید داخلی و محدودیت واردات با ساماندهی خریدهای دولتی

اما کارشناسان جهانی معتقدند یکی از اهداف اصلی این قانون کاهش میزان واردات و حمایت از تلفن های همراه تولید داخل بوده است. دولت آمریکا در سال اخیر عزم جدی خود را در راستای حمایت از کالاهای تولید داخل و کاهش واردات، خصوصا از کشور چین نشان داده است.

خریدهای دولتی یکی از مهم ترین ابزار کشورها در حمایت از تولیدات داخلی محسوب می شود؛ چراکه جهت دهی به خریدهای دولتی به مراتب آسان تر از جهت دهی به سلیقه های مردم است و حجم بالای خریدهای دولتی ابزاری کارآمد برای توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود.

ممنوعیت خرید تلفن های همراه چینی خلاف قوانین WTO

اما نکته مهمتر آنکه وضع قانون ممنوعیت خرید تلفن های همراه چینی هوآوی و ZTE توسط دولت آمریکا، برخلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است.

وزیر تجارت خارجی چین با محکوم کردن این قانون آمریکایی گفت: «ممنوعیت خرید تلفن های همراه چینی از سوی دولت آمریکا به طور واضح قوانین تجارت جهانی و تجارت منصفانه را نقض می کند. وضع این قانون به وضوح نشان می دهد آمریکا به دنبال راه انداختن یک جنگ تجاری با چین است.»

وزیر بازرگانی چین تصریح کرده است که آمریکا به تجارت معمول شرکت های چینی در آن کشور ضربه می زند و در حال زیر پا گذاشتن مقررات تجارت جهانی است و صراحتا علیه شرکت های چینی تبعیض قایل می شود.

مسائل امنیتی پوششی برای وضع قوانین حمایتی

در واقع یکی از دلایل اینکه وضع این قانون با مسائل امنیتی دولت مرتبط شده است، تلاش قانون گذاران آمریکایی برای موجه جلوه دادن آن، با وجود مخالفت صریح با قوانین سازمان تجارت جهانی است.

مسئولین آمریکا به صراحت اعلام کرده اند که تا زمانی به قوانین جهانی پایبندند که در تضاد با منافع داخلی این کشور نباشد؛ اما در عین حال در زمان تصویب قوانین و اجرای آن ها تلاش می کنند از بهانه های مختلف برای جلوگیری از ایجاد تنش بین آن ها و نهادهای جهانی استفاده نمایند.

اجرای قوانین حمایتی در سریعترین زمان و بدون توجه به مخالفت های خارجی

بعد از تصویب قانون ممنوعیت خرید تلفن های همراه چینی توسط مجلس آمریکا، دولت این کشور نیز به سرعت آن را اجرایی نموده است.

دو شرکت چینی هوآوی و ZTE در این خصوص بیانیه هایی را منتشر و اعلام نموده اند مدتی است نتوانسته اند با طرف های دولتی آمریکا ارتباط کاری و تجاری داشته باشند و درحال حاضر چنین مناسبات تجاری میان طرفین میسر نیست؛ چراکه آن ها شامل ممنوعیت شده اند.

نگرانی کشورها از قوت گرفتن اقدامات حمایتی دولت آمریکا

در یک سال اخیر اقدامات حمایتی دولت آمریکا از تولیدات داخلی قوت بیشتری گرفته است و این کشور بدون توجه به نگرانی های دیگر کشورها، سیاست های مد نظر خود در این زمینه را اجرایی نموده است.

این مسئله موجب شده است بسیاری از کشورها از جمله چین و کره جنوبی شکایت هایی را علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی مطرح نمایند. این کشورها همچنین از سازمان تجارت جهانی درخواست کرده اند با مقامات آمریکایی رایزنی نماید و آن ها را به پایبندی بیشتر به قوانین جهانی ملزم نماید.

منبع: گلوبال تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.