۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۲۸۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ دسته: انرژی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

کشور هند برنامه‌های بلندپروازانه ای را برای صنعت پتروشیمی خود در نظر گرفته است. این کشور قصد دارد با توسعه متوازن و همزمان پالایشگاه و پتروشیمی ها و ساخت آنها در کنار یگدیگر، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در جهان تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته مقامات صنعتی و مسئولین پالایشگاه‎های هند چشم‌انداز مثبت تقاضا برای نفت در این کشور، پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی را به پیاده‌سازی برنامه‌های بلندپروازانه جهت توسعه زمین های توسعه نیافته و یا ساخت و ساز در سال‌های آتی ترغیب کرده است؛ حتی فشار گسترده برای روی آوردن به انواع انرژی جایگزین یا وسایل نقلیه الکتریکی نیز نتوانسته است خللی در این برنامه‌ها ایجاد نماید.

منظور از زمین های توسعه نیافته زمین هایی است که هم اکنون هیچ طرحی در آن ها در حال ساخت نیست اما برای توسعه در نظر گرفته شده اند.

توسعه متناسب پتروشیمی و پالایشگاه در هند

نماینده‌ها و سخن گویانی که هفته گذشته در نشست آسیایی پالایش شرکت S&P Global Platts شرکت کرده‌اند بیان داشتند: اغلب توسعه‌های آتی صنعت پالایش هند با بخش پتروشیمی گره خواهند خورد. قابل ذکر است که صنعت پالایش هند یکی از سریع‌ترین نرخ‌های افزایش تقاضا برای نفت را در آسیا دارد؛ پیش‌بینی شده است در دهه آینده رشد بخش پالایشگاهی هند از مجموع رشد تولید ناخالص این کشور بیشتر باشد.

به گفته نیلاب شارما، مدیر ارشد استراتژی و برنامه‌ریزی در شرکت نفت دولتی هند که صاحب بزرگ‌ترین پالایشگاه در این کشور است، هند تلاش می‌کند که علاوه بر حفظ جایگاه خود به عنوان بازیگر اصلی عرصه پالایش در آسیا، به قطب پتروشیمی این منطقه نیز تبدیل شود.

صرفه جویی در هزینه ها با توسعه همزمان پالایشگاه و پتروشیمی

او می‌افزاید: صنعت نفت هند در مسیر رشد است و برنامه‌های گسترده‌ای برای ساخت پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی جدید در حال اجرا هستند. پالایشگاه ها امروزه در تولید محصولات منعطف‌تر عمل می‌کنند و برای پشتیبانی از این رویکرد، تجمیع با بخش پتروشیمی را در دستور کار قرار داده‌اند.

منظور از تجمیع پالایشگاه و پتروشیمی ساخت آن ها در کنار هم است که این موضوع سبب صرفه جویی در هزینه ها و اقتصادی شدن محصول نهایی می گردد.

۱۱۳ میلیون تن افزایش ظرفیت بخش پالایش هند تا ۲۰۳۰

مدیر ارشد برنامه ریزی شرکت نفت هند با ارائه نقشه‌ای کلی از مسیری که بخش پالایش هند تا سال ۲۰۳۰ طی خواهد کرد بیان می‌دارد که هند در این بازه زمانی از طریق توسعه زمین‌های در حال ساخت ۱۱۳ میلیون تن در سال (۲.۲۷ میلیون بشکه در روز) به ظرفیت خود خواهد افزود.

کشور هند همچنین قصد دارد با افزودن محصولات پتروشیمی گسترده تولید خود را وسیع‌تر نماید. در همین راستا از طریق احداث واحدهای جدید در زمین های توسعه نیافته، ۷۸ میلیون تن ظرفیت در سال بر ظرفیت فعلی بخش پتروشیمی اضافه خواهد شد.

افزایش سهم بخش پتروشیمی از تقاضای نفت و گاز

فرصت‌های زیادی در بخش‌های میان‌دست و پایین‌دست صنعت نفت در حال ایجاد شدن هستند. از آن جایی که زمان می‌برد تا زیرساخت مناسب برای سیستم‌های انرژی جایگزین به وجود بیاید، انتظار می‌رود نفت و گاز همچنان در صدر سوخت‌های مورد استفاده در بخش حمل و نقل باقی بمانند؛ اما در عین حال انتظار می رود سهم پتروشیمی از مصرف نفت و گاز افزایش پیدا کند.

ظرفیت کنونی پالایش هند ۲۴۷ میلیون تن در سال است. بخش دولتی ۱۴۲ میلیون از این رقم و بخش خصوصی ۸۸ میلیون آن را در اختیار دارند؛ که شرکت‌های Reliance Industries و Essar Oil بخش عمده این ۸۸ میلیون را به خود اختصاص داده‌اند. سرمایه‌گذاران شراکتی متعدد دیگر نیز ۱۷ میلیون باقی مانده را در دست دارند.

هند و چین عامل افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی آسیا

هند و چین هر دو اهداف جاه‌طلبانه‌ای در توسعه پالایش دارند؛ بدین جهت نماینده‌های شرکت کننده در اجلاس Platts اظهار داشته‌اند که کاهش ظرفیت در سایر کشورها نظیر ژاپن از این طریق جبران خواهد شد و در نهایت ظرفیت مجموع آسیا افزایش می‌یابد.

در همین رابطه رئیس بخش جهانی نفت و محصولات نفتی در شرکت بازاریابی و تجارت Gazprom می‌گوید: «توسعه نیروگاه‌های کنونی و آتی اثری حتی فراتر از جبران بسته شدن نیروگاه‌های سایر کشورها خواهد داشت، زیرا امروزه این چین و هند هستند که نقش عمده رشد این صنعت در آسیا را ایفا می‌کنند.»

منبع: پلاتس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.