۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۲۳۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

با وجود تاکیدات جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این ستاد در سال جاری که با عنوان تولید و اشتغال نامگذاری شده، تنها ۱۰ جلسه تشکیل داده است؛ آخرین جلسه برگزار شده، به ۲۴ مهر امسال بر می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد اسحاق جهانگیری رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و معاون اول رئیس جمهور در اولین جلسه ستاد در دولت دوازدهم که در ۲۰ شهریور ۹۶ برگزار شد، با اشاره به آغاز به کار و استقرار دولت دوازدهم بر لزوم بازنگری و ارزیابی عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم تاکید کرد.

وی در این زمینه گفته بود: اراده دولت و ستاد بر اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی است؛ در عین حال لازم است دبیرخانه ستاد نسبت به گذشته فعال تر و مجهزتر باشد و همه دستگاه های اجرایی نیز عملکرد خود را در قبال اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی مورد بازنگری و آسیب شناسی قرار دهند.

با وجود تأکید جهانگیری مبنی بر فعال تر و مجهزتر شدن ستاد در دولت دوازدهم، اما بررسی فعالیت‌های ستاد نشان از کاهش چشمگیر فعالیت های این نهاد در دولت دوازدهم دارد.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تنها دو جلسه در دولت دوازدهم تشکیل داده است

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از شهریور ۹۴ شکل گرفته و تا پایان امسال ۴۲ جلسه تشکیل داده است. این ستاد در سال جاری که با عنوان تولید و اشتغال نامگذاری شده، تنها ۱۰ جلسه تشکیل داده است که آخرین جلسه برگزار شده بر اساس اطلاعات سایت ستاد، به ۲۴ مهر امسال بر می گردد.

از آن تاریخ به این سو فعالیت خاصی در ستاد صورت نگرفته است؛ این در حالی است که این نهاد در سال گذشته بسیار فعال بوده و ۳۲ جلسه را برای بررسی و پیشبرد طرح های مختلف اقتصادی برگزار نموده بود.

فرمانده اقتصاد ایران در ۲ سال اخیر چه اقداماتی انجام داده است؟

از طرفی از ۱۰ جلسه برگزار شده در سال ۹۶ تنها دو جلسه در دولت دوازدهم بوده و این اتفاق خلاف تأکید جهانگیری مبنی بر فعال تر شدن ستاد است.

علاوه بر کاهش میزان جلسات برگزار شده، فعالیت های ستاد در خصوص ارائه گزارش اقدامات نیز کاهش یافته به طوری که در سال جدید هیچ گزارشی توسط ستاد منتشر نشده است؛ در حالی که در سال گذشته ۱۳ گزارش توسط این ستاد در ۵ حوزه ارائه شده بود.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از عملکرد خود ارائه نکرده است

فرمانده اقتصاد ایران باید تقویت شود

کاهش در میزان فعالیت های این نهاد به عنوان متولی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، در صورت ادامه یافتن می تواند موجب به حاشیه رفتن این نهاد مهم و در نتیجه عدم اجرای اقتصاد مقاومتی شود.

مشخص نیست کاهش فعالیت های ستاد در سال جدید و به خصوص در دولت دوازدهم به دلیل ایجاد نهادهای موازی مانند معاونت اقتصادی رئیس جمهور یا نهاد هماهنگی اقتصادی است یا نه.

لزوم تقویت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت دوازدهم

اما به هر حال ضروری است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که طبق مأموریت های محوله به آن توسط رهبری، فرمانده اقتصاد ایران است، قوی تر شده و از اختیارات بیشتری برای هدایت و راهبری اقتصاد کشور بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی برخوردار شود.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید «فرمانده اقتصاد ایران» باشد



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.