۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مجموع ۱۳ بار به صورت عمومی گزارش عملکرد ارائه نموده است؛ نکته قابل توجه اینکه این ۱۳ گزارش همه در سال ۱۳۹۵ ارائه شده و در سال جاری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هیچگونه گزارشی از عملکرد خود ارائه نکرده است. همچنین که تاکنون از روند اجرای پروژه ها به عنوان مهمترین اقدام ستاد، گزارش مشخصی ارائه نشده و گزارش های سال گذشته نیز به این مهم اختصاص نداشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از زمان تشکیل تاکنون ۶ گزارش در خصوص عملکرد اعطای تسهیلات رونق تولید، ۵ گزارش در خصوص وضعیت پروژه های واگذار شده ملی و استانی، ۱ گزارش در خصوص عملکرد خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام و ۱ گزارش دیگر به مناسبت هفته دولت در سال ۱۳۹۵ در خصوص عملکرد خود در اجرای یکساله سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در محضر رهبر انقلاب ارائه نموده است.

بنابراین این ستاد در مجموع ۱۳ بار به صورت عمومی گزارش عملکرد ارائه نموده است؛ نکته قابل توجه اینکه این ۱۳ گزارش همه در سال ۱۳۹۵ ارائه شده و در سال جاری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هیچگونه گزارشی تاکنون از عملکرد خود ارائه نکرده است.

در ادامه به صورت مختصر به هر یک از این گزارش ها اشاره شده است:

گزارش کارگروه رفع موانع تولید

یکی از اهداف تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تلاش برای رفع موانع تولید و احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بوده است. این وظیفه بر عهده کارگروه رفع موانع تولید ستاد قرار گرفته و این کارگروه تاکنون ۶ گزارش از تسهیلات پرداخت شده به تفکیک استانی و بانکی در ۲۴ شهریور، ۱۷ مهر، ۲۸ مهر، ۱۷ آبان، ۵ دی و ۱۹ بهمن سال ۱۳۹۵ منتشر نموده است. در سال ۱۳۹۶ در این خصوص گزارشی ارائه نشده است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط این کارگروه، حدود ۸.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۱ هزار  و ۷۰۹ واحد تولیدی اعطا شده است. طبق جزئیات آخرین گزارش کارگروه رفع موانع تولید در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵، بیشترین میزان تسهیلات به ترتیب مربوط به استان‌های اصفهان با مبلغ ۷۱۷ میلیارد تومان برای ۹۲۴ واحد، استان فارس با مبلغ ۵۱۷ میلیارد تومان برای ۳۷۹ واحد و استان گیلان با مبلغ ۴۳۴ میلیارد تومان برای ۷۴۱ واحد بوده است. همچنین بانك كشاورزی با تامین تسهیلات ۵۵۳۳ واحد به مبلغ ۱.۹ هزار میلیارد تومان، بانك ملی با تامین تامین تسهیلات ۱۳۷۳ واحد به مبلغ ۱.۳ هزار میلیارد تومان و بانك صنعت و معدن با تامین تسهیلات ۷۰۴ واحد به مبلغ ۱۰۶۲ میلیارد تومان بیشترین میزان تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار داده‌اند.

گزارش واگذاری پروژه های ملی و استانی

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی واگذاری پروژه های ملی و استانی به بخش غیردولتی را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا، تعدادی از طرح های سرمایه ای جدید، نیمه تمام و تکمیل شده و آماده بهره برداری را به بخش غیردولتی واگذار نمود. این ستاد ۵ گزارش از طرح های واگذار شده منتشر کرده است که بر اساس آخرین گزارش که در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۵ منتشر شده، ۲۵۱ پروژه ملی و ۱۰۷۱ پروژه استانی واگذار شده است. در سال ۱۳۹۶ در این خصوص گزارشی ارائه نشده است.

ارائه گزارش عملکرد به مجمع تشخیص مصلحت نظام

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دو مرحله، گزارش هایی از عملکرد خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه نموده است. اولین جلسه ارائه گزارش عملکرد به مجمع در ۲۲ آبان سال ۱۳۹۵ برگزار شد و طی آن ۱۲ برنامه ملی اقتصاد مقاومتی تشریح و گزارش عملکرد در ۴ بخش ساختار و فرآیند، عملكرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، عملكرد دستگاه‌های اجرایی مجری پروژه های اقتصاد مقاومتی در حوزه فرابخشی و بخشی و نتایج و دستاوردهاتبیین و تشریح گردید. جلسه دوم نیز در ۶ آذر ۱۳۹۵ برگزار شد و ادامه گزارش باقی مانده از جلسه قبل ارائه گردید.

ارائه گزارش عملکرد به رهبر انقلاب

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلسه ای که به مناسبت هفته دولت در شهریور سال ۱۳۹۵ برگزار شد، گزارشی از اقدامات خود در خصوص تصویب پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی و اقدامات صورت گرفته در خصوص تولید، اصلاح نظام بانکی، قاچاق، مصوبات مرتبط با حوزه نفت و گاز، واگذاری پروژه های عمرانی نیمه تمام، استقرار گمرک الکترونیک، کاهش تلفات شبکه توزیع برق، تولید نفت میادین غرب کارون، تکمیل ۱۲ مجتمع پتروشیمی و رونق بخش مسکن به رهبر انقلاب ارائه نمود و متن گزارش مشروح را نیز به صورت عمومی منتشر کرد.

نکته ای که در خصوص گزارش های عملکرد ارائه شده توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود دارد، این است که تاکنون از روند اجرای پروژه ها به عنوان مهمترین اقدام ستاد، گزارش مشخصی ارائه نشده است. حال آنکه مسئولین ستاد در اواخر سال گذشته قول ارائه گزارش عملکرد را داده بودند.

منبع: کتابچه «مسیر فرمانده اقتصاد ایران» ویژه چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.