۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۰۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور چین جهت بین المللی کردن یوآن، از سال ۲۰۰۸ به انعقاد پیمان های پولی با کشورهای مختلف روی آورده است. این کشور به دنبال شکل دهی به یک سازوکار جدید پولی بین المللی است تا وابستگی خود به نظام دلاری را کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته ژو شیائوچوان، رئیس بانک مرکزی چین، این کشور تلاش های زیادی جهت استفاده گسترده از یوآن در عرصه بین المللی انجام داده است.

شیائوچوان تخمین زده است بعد از برداشتن محدودیت حساب سرمایه و تسهیل سایر محدودیت ها، فرآیند جهانی شدن یوآن مقداری زمان خواهد برد.

بین المللی شدن یوآن چین به طور کلی از زمان راه اندازی تجارت فرامرزی یوآنی در سال ۲۰۰۹ آغاز شده است. این فرآیند در سال ۲۰۱۶ بعد از این که صندوق بین المللی پول یوآن را به عنوان عضو سبد SDR پذیرفته است سرعت بالایی به خود گرفته است. یوآن در حال حاضر به عنوان یک ارز جایگزین دلار در مبادلات جهانی مطرح شده است.

چین از اواخر سال ۲۰۰۸ تاکنون پیمان های پولی دوجانبه متعددی را با بیش از ۳۰ کشور منعقد نموده است. هدف این کشور استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه و همچنین تسهیل تجارت و سرمایه گذاری فرامرزی است.

بین المللی شدن یوآن در اوایل سال ۲۰۱۵ به دلیل فشار ناشی از کاهش ارزش با روند نزولی مواجه شد. این اتفاق مقارن بود با زمانی که بانک مرکزی چین مکانیسم نرخ گذاری یوآن را اصلاح کرد. اما در سال ۲۰۱۷ بین المللی شدن یوآن بیش از آن که انتظار می رفت، افزایش یافت.

داده های سوئیفت نشان می دهد که حدود ۱.۶۶ درصد از پرداخت های جهانی ماه ژانویه بر مبنای یوآن انجام شده است. این میزان اندکی نسبت به ماه قبل بیشتر شده است ولی با رکورد قبلی ۲ درصد فاصله دارد. در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد مؤسسات و نهادهای مالی بین المللی به استفاده از یوآن چین گرایش پیدا کرده اند.

در ماه ژانویه بانک مرکزی پاکستان یوآن را به عنوان ارز تجاری برای تجارت با چین مورد پذیرش قرار داد. بانک های مرکزی کشورهای اروپایی نیز اقدام به نگهداری ذخایر ارزی یوآنی کرده اند.

طبق یک نظرسنجی انجام شده توسط بانک چین، اطمینان فزاینده ای در خارج از کشور نسبت به یوآن شکل گرفته است. تقریبا ۶۰ درصد از ۳۰۰۰ مؤسسه مالی و شرکت خارجی بررسی شده به استفاده از یوآن یا افزایش استفاده از یوآن ابراز تمایل کرده اند.

به عقیده رئیس بانک مرکزی چین افزایش بین المللی شدن یوآن موجب ایجاد یک سازوکار پولی بین المللی متعادل و متنوع می شود. این سازوکار خطرات ناشی از وابستگی بیش از حد به یک ارز و عدم اطمینان جغرافیایی- سیاسی را کاهش می دهد.

منبع: بیزینس رکوردر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.