۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۸۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ دسته: چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عملکرد دولت در زمینه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: دولت در این زمینه نمره قبولی دریافت نمی کند و همگی باید در این زمینه به دولت کمک کنیم.

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد نقش همایش اقتصاد مقاومتی در پیش برد اهداف اقتصاد مقاومتی را مهم دانسته و گفت: ایجاد یک فضای تخصصی و علمی در مراکز دانشگاهی که در آن بتوان با ادبیات تخصصی و علمی موضوعات مرتبط با حوزه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را رصد و تبیین کرد، اقدام مهمی است و به مسئولان نظام کمک می کند تا بتوانند در راستای ماموریت های که دارند موثرتر اقدام کنند.

رویکرد بخشی باید به رویکرد بین دستگاهی تبدیل شود

وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه در چنین نشست هایی که با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و مسئولان ذی ربط در اقتصاد مقاومتی تشکیل می شود، تعامل بسیار خوبی ایجاد می گردد و این تعامل می تواند به پیامدهای مثبتی در قانون گذاری و به خصوص اجرا منجر شود.

نقش دولت در اقتصاد کشور بر خلاف اصل ۴۴ افزایش یافته است

پورابراهیمی در خصوص عملکرد دستگاه های مختلف در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه رویکردی کلی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد؛ هر دستگاه و وزارت خانه ای با رویکرد بخشی و بدون در نظر گرفتن دستگاه های دیگر اقدام به تبیین برنامه ای مستقل کرده است. این رویکرد بخشی باید به رویکرد بین دستگاهی تبدیل شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس مجموعه اقدامات انجام گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی را به سه بخش اقدامات مثبت، متوسط و خلاف اقتصاد مقاومتی تقسیم کرد و گفت: اقداماتی که در زمینه افزایش منابع پایدار در بودجه عمومی کشور اتفاق افتاد؛ بارزترین این فعالیت ها در چند سال اخیر، افزایش سهم مالیات در بودجه و همزمان کاهش سهم نفت است.

پورابراهیمی افزایش نقش دولت در اقتصاد کشور را جزو فعالیت های خلاف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دولت گرچه به ظاهر طبق اصل ۴۴ حضور مستقیم خود را در اقتصاد کمتر کرده است؛ اما با اعداد مستند می توان ثابت کرد نقش غیر مستقیم دولت از طریق نهاد های عمومی غیر دولتی افزایش یافته است؛ در این حالت علاوه بر تمام نکات منفی موجود در این کار، دیگر پاسخگویی از طرف دولت همانند گذشته وجود ندارد.

اقدامات جامعی در حوزه دانش بنیان رخ نداده است

وی گفت: در حوزه اقتصاد دانش بنیان اقدامات جامع و کاملی رخ نداده است اما خوشبختانه اقدامات پایه ای برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و رفتن به سمت خلق ثروت از علم انجام گرفته است.

در پایان رئیس کمیسون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر نمره دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بیان کردند: دولت در این زمینه نمره قبولی دریافت نمی کند و همگی باید در این زمینه به دولت کمک کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.