۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۲۱۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ دسته: انرژی
۰

پوربافرانی نماینده مجلس گفت: در صورت تغییر قیمت حامل های انرژی، بایستی وضعیتی ایجاد شود که درآن مصرف کنندگانی که بی رویه مصرف می کنند و هیچ کنترلی بر مصرف خود ندارند و غالبا هم از طبقات برخوردار جامعه هستند؛ هزینه بیشتری بپردازند و از کمک های یارانه ای دولت بهره‌مند نباشند.

عباسعلی پوربافرانی نماینده حوزه نائين استان اصفهان در  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد  پیرامون افزایش قیمت حامل های انرژی در سال ۹۷، گفت: حدود ۶۰ درصد مجلس با هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی مخالف هستند. چه شیوه هایی که افزایش قیمت را به صورت همگانی پیشنهاد می کند و چه شیوه هایی که در آن تفکیکی برای مشترکین پرمصرف و کم مصرف لحاظ شده است.

باید مشترکین کم مصرف در افزایش قیمت ها مورد حمایت قرار گیرند

وی افزود: همچنین پیشنهاد اخیر مرکز پژوهش های مجلس در این خصوص نیز فعلا در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.

پوربافرانی در خصوص تذکری که در صحن علنی در خصوص تفکیک مشترکین پرمصرف و کم مصرف برای افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح کرد گفت: بنده معتقد هستم در صورت تغییر قیمت حامل های انرژی، بایستی وضعیتی ایجاد شود که در آن مصرف کنندگانی که بی رویه مصرف می کنند و هیچ کنترلی بر مصرف خود ندارند و غالبا هم از طبقات برخوردار جامعه هستند، هزینه بیشتری بپردازند و از کمک های یارانه ای دولت بهره‌مند نباشند. همچنین  افراد ضعیف و متوسط جامعه نیز که مصارف کم و معقولی دارند باید در سیاست های قیمتی تشویق شوند تا الگوی مصرفشان مورد حمایت قرار بگیرد.

پوربافرانی ادامه داد: متاسفانه تبصره مذکور که مورد تذکر بنده بود، پس از یک رفت و برگشت به کمیسیون تلفیق و بدون تغییر خاصی امروز به تصویب رسید.

نماینده حوزه نائین در مجلس تصریح کرد: ممکن است اصلاح قیمت های حامل های انرژی تبعاتی در سطح جامعه نیز داشته باشد اما دلیلی برای عدم ورود به این حوزه نمی باشد. دولت و مجلس باید حداکثر تلاش خود را انجام دهند که به شیوه ای این اصلاحات انجام بگیرد که این مخاطرات به حداقل برسد یا اصلا بوجود نیاید.

به دنبال راهکاری هستیم که تمام مخاطرات افزایش سوخت را در بر داشته باشد

پوربافرانی در خصوص پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر سهمیه بندی بنزین، گفت: اگر دولت بتواند نظارت لازم را در این زمینه داشته باشد و زیر ساخت های لازم برای اجرای سهمیه بندی فراهم باشد، به گونه ای که از ایجاد فساد جلوگیری شود و همچنین سهمیه بندی به شیوه ای اجرا شود که تبعات تورمی تغییر قیمت بنزین در آن کنترل شود، قطعا سهمیه بندی گزینه ای مناسب برای برون رفت از مسئله ی بنزین خواهد بود.

وی افزود : به طور مثال یکی از مسائل مهم در این زمینه بحث حمل و نقل است که اگر در سهمیه بندی این دقت صورت نگیرد و قیمت حمل و نقل افزایش پیدا کند، سایر قیمت ها نیز به تبع آن افزایش یافته و شرایط بدی بوجود خواهد آمد. بنابراین به دنبال شیوه ای هستیم که راه حل تمامی این مخاطرات درآن لحاظ شده باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.