۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۹۲۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بسیاری از کشورهای جهان به دنبال وضع قوانین جدید برای تسریع روند خروج خودروهای فرسوده هستند. در این راستا دولت های هند و بریتانیا سیاست هایی را به منظور کاهش آلودگی هوا وضع کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان به دنبال وضع قوانین جدید برای تسریع روند خروج خودروهای فرسوده هستند. افزایش اسقاط خودروهای فرسوده سبب می شود تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای ایجاد شود.

از دیگر مزیت های اسقاط خودروهای فرسوده، توسعه صنایع خودروسازی و افزایش گردش مالی صنعت خودرو در کشورهای جهان است.

فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده در بسیاری از کشورها توسط خودروسازان صورت می گیرد تا بتوانند محصولات جدید خود را روانه بازار نمایند. البته دولت های این کشورها نیز در این راستا سیاستگذاری هایی از قبیل ممنوعیت تردد خودرو با سن بالا و یا وضع جریمه های سنگین برای خودروسازانی که استانداردهای آلایندگی را رعایت نمی کنند، را در نظر گرفته اند.

خودروسازان هندی به دنبال ممنوعیت تردد خودروهای با سن بالای ۱۵ سال هستند 

شورای صنعت خودرو هند از دولت این کشور درخواست کرد تا به منظور کاهش آلودگی هوا تردد خودروهای با سن ۱۵ سال یا بیشتر را ممنوع نماید. همچنین این شورا خواستار این شد تا قوانین جدید آلایندگی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده وضع نماید.

در این باره داساری، رئیس انجمن خودروسازان هندی با اشاره به اینکه استاندارد آلایندگی BS-VI به زودی در هند اجرایی می شود، گفت: با این اقدام تمام تردد تمام خودروهای با ۱۵ سال ممنوع می شود.

داساری با بیان اینکه صنعت خودرو در هند ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، افزود: دولت برای افزایش گردش مالی و توسعه صنایع خودروسازی در هند، بایستی سیاست های انگیزشی برای بهبود طراحی انواع خودرو در این کشور وضع نماید.

خروج سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی فرسوده نتیجه اعمال سیاست اسقاطی هند

سیاست اسقاط دولت هند برای خودروهای بالای ۱۵ سال نگرانی های پلیس راهنمایی و رانندگی این کشور در رابطه با افزایش ترددهای ترافیکی در مناطق به اصطلاح سبز، را کاهش خواهد داد.

هم اکنون در کشور هند پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه برخورد با خودروهای فرسوده با سن بالای ۱۵ سال ندارد؛ اما با اجرایی شدن سیاست اسقاطی جدید که از اوایل سال آینده میلادی، پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه توقیف این خودروها را دارد.

همچنین با این اقدام سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو فرسوده که عمری بیش از ۱۵ سال دارند از چرخه حمل و نقل خارج خواهند شد که شامل ۳۷ درصد از خودروهای موجود در هند می شود.

دولت هند به منظور اعمال این سیاست، به مراکز اسقاط و بازیافت خودرو مجوزهایی برای تاسیس واحدهای ۱۰۰۰ متری در مناطق غیر مسکونی می دهد. مجوز فعالیت این مراکز توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا در هند تایید می شود.

همچنین شرکت بزرگ اسقاط ماهیندرا به دنبال امضا یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت دولتی هندی است تا کارخانه بزرگی به منظور بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده در این کشور احداث نماید.

اعمال جریمه سنگین دولت بریتانیا برای تولیدکنندگان خودروهای آلاینده 

دولت بریتانیا پس از برخورد با شرکت خودروسازی فولکس واگن که استانداردهای آلایندگی را در تولید محصولات رعایت نمی کردند، قوانین تنبیهی برای خودروسازان تولید کننده محصولات آلاینده وضع کرده است. هدف از این اقدام جلوگیری از افزایش میزان آلودگی هوا، ناشی از وسایل نقلیه عنوان شده است.

در همین رابطه علاوه بر خودروهای تولیدی در کشور بریتانیا، خودروهای وارداتی نیز بایستی استانداردهای آلایندگی لازم را داشته باشند و در صورتیکه خودروهای وارداتی مذکور این استانداردهای آلایندگی را دارا نباشند، مشمول جریمه های سنگین می شوند.

با این اقدام  بنا بر گفته های رئیس انجمن سازندگان خودرو بریتانیا، در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و میزان انتشار گازهای آلاینده ناشی از خودروها تحت کنترل قرار می گیرد.

منبع: هندو بیزینس، اوت لوک  و رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.