۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۷۲۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳ دسته: انرژی
۰

اردکانیان وزیر نیرو گفت: حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان برق در حد الگوی تعریف شده یا زیر آن مصرف می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند؛ ولی در همین شرایط مصرف کنندگانی داریم که به هیچ شکل منطقی نیست از تعرفه‌های خفیف برخودار باشند؛ بنابراین اصلاح قیمت به عنوان یک ابزار برای اصلاح روند پرمصرف‌ها کمک کننده خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا اردکانیان امروز در نشست خبری با اشاره به مصوبه جدید مجلس در خصوص اخذ عوارض برق گفت: آنچه تحت عنوان عوارض ٨ درصدی مبلغ برق مصرفی به تصویب رسید، مربوط به عوارض است و هیچ ارتباطی با بحث اصلاح قیمت برق نداشته، اما وزارت نیرو به دنبال منطقی شدن قیمت برق است. [۱]

وزیر نیرو افزود: هم اکنون ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده تولید برق داریم. یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد این است که بتوانیم با ابزار‌های مختلف از جمله ارائه اعداد و ارقام دقیق این را بگوییم که نمی‌توانیم سالیانه هزاران میلیارد تومان از جیب مردم برای ساخت نیروگاه و فقط برای ساعت‌های پیک مصرف هزینه کنیم، برای سالی که هشت هزار و ۶۷۰ ساعت است، ایجاد نیروگاه‌های بیشتر فقط برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت، آن هم در زمان پیک مصرف به کار می‌آید.

وی اظهار کرد: ظرفیت نصب شده ما بیش از دو برابر پیک میانگین در طول سال است. باید به سمتی برویم که با یک درصد کاهش مصرف برق، هزاران میلیارد تومان صرفه جویی کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت برق اگر منابع لازم برای تعمیر و نگهداری و پایداری شبکه را نداشته باشد، تمام کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد، تاکید کرد: ما هر چه زودتر باید سرمایه گذاری لازم را برای این کار انجام دهیم.

به گفته وی، حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان برق در حد الگوی تعریف شده یا زیر آن مصرف می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند؛ ولی در همین شرایط پرمصرف کنندگانی داریم که به هیچ شکل منطقی نیست از تعرفه‌های خفیف برخودار باشند؛ بنابراین اصلاح قیمت به عنوان یک ابزار برای اصلاح روند پرمصرف‌ها کمک کننده خواهد بود.

گفتنی است  بررسی های انجام شده در سال ۹۵ نشان می دهد بر اساس نظام قیمت گذاری کنونی برق، مشترکین پرمصرف که غالبا از اقشار مرفه و پردرآمد جامعه هستند، سالیانه بیش از ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می کنند. این درحالی است که مشترکین با مصرف متعارف و کم مصرف کمتر از ۱۵۰ هزار تومان یارانه دریافت کرده اند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا، کد خبر: ۹۶۱۱۱۶۰۹۲۹۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.