۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۳۰۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

واردات قطعات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده و این باعث شده است که تولیدکنندگان داخلی، به مونتاژکاری روی بیاورند. ضروری است واردات قطعات خودرو به کشور با استفاده از ابزارهای مختلف مدیریت شود و زمینه تقویت تولیدکنندگان داخلی قطعه در کشور فراهم گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودرو با دارا بودن بیش از سه درصد از سهم تولید ناخالص ملی، نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد. در این میان صنعت قطعه سازی بیش از نیمی از صنعت خودرو را شامل می شود.

بنابراین رونق واحدهای تولیدی قطعه ساز تاثیر بسزایی در بهبود صنعت خودرو و به دنبال آن اقتصاد کشور دارد. با این حال اخیرا شواهد حاکی از آن است که قطعه سازان به واردات قطعات خودرو گرایش داشته اند و تولید داخلی به حاشیه رفته است.

حذف محدودیت در واردات قطعات خودرو و تعرفه پایین واردات آن، منجر به این شده است که در مواردی واردات قطعه کم‌هزینه‌تر و کم‌دردسرتر از تولید بوده و لذا برخی قطعه‌سازان، قید تولید را زده و روی به واردات آورده‌اند. بنابراین این مسئله از دلایل عمده گرایش قطعه سازان داخلی به واردات قطعه طی چند سال گذشته بوده است.

گرایش قطعه سازان داخلی به واردات در کنار هزینه بالای تولید واحدهای قطعه سازی، منجر به رونق مونتاژکاری در صنعت خودرو شده است.

واردات گسترده قطعات خودرو در سال جاری

آمار تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد میزان واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری با «ساخت داخل ۱۴ تا ۳۰ درصد» به ارزش یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده است و این محصول در میان سبد واردات کشور، در رتبه اول جای گرفته است.

این در حالی است که در هشت ماه سال گذشته واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری به ارزش ۶۰۵ میلیون دلار صورت بود و این بدان معناست که واردات قطعه طی سال اخیر تقریبا دو برابر شده است. [۱]

حمایت از تولیدات داخلی نیازمند محدود کردن واردات است

در این باره نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار داشت: بایستی تلاش های اصلی بدین صورت باشد تا صنعت ما از رویه مونتاژکاری فاصله گرفته و این زمانی محقق خواهد شد که واردات قطعات خودرو به کشور محدود شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تقویت تولیدات داخل و حمایت از قطعه سازان بایستی واردات قطعات خودرو به کشور را محدود نمود، افزود: طی برآوردی که صورت گرفته است بین ۵۰ تا ۵۵ درصد از حجم بازار قطعات در اختیار قطعه ساز داخلی بوده و بایستی حجم بیشتری از بازار در اختیار قطعه ساز داخلی قرار گیرد.

با این اوصاف، ضروری است واردات قطعات خودرو به کشور با استفاده از ابزارهای مختلف مدیریت شود و زمینه تقویت تولیدکنندگان داخلی قطعه در کشور فراهم گردد.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد کدخبر: ۳۳۳۴۴۲۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.