۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۶۰۶ ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰ دسته: تولید
۰

در نه ماهه نخست سال جاری یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار «قطعات منفصله با ساخت داخل ۱۴ تا ۳۰ درصد» وارد کشور شده و این کالا در رتبه دوم کالاهای وارداتی قرار گرفته است. علاوه بر این، آمارها نشان از کاهش واردات قطعات خودرو دارد که به دلیل وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعه، در نهایت به کاهش تیراژ تولید خودرو در کشور منجر شده است. در این شرایط بهبود داخلی سازی قطعات علاوه بر افزایش درآمد و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، می تواند برای همیشه از اثرگذاری منفی تحریم ها بر صنعت خودرو جلوگیری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی آمار تجارت خارجی کشور نشان می دهد در نه ماهه ابتدایی سال جاری، حدود یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار قطعات خودرو به کشور وارد شده است. این درحالیست که مقایسه میزان آمار واردات قطعات خودرو در ۹ ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته، نشان از افت ۲۶ میلیون دلاری آن دارد.

قطعات منفصله با ساخت داخل محدود رتبه دوم واردات کشور

بر این اساس «قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر حداکثر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک» به میزان یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار وارد کشور شده و در رتبه دوم واردات کشور قرار گرفته است.

این بخش از قطعات منفصله وارداتی داخلی سازی ۱۴ تا ۳۰ درصد دارند و در عمل در خط تولید خودروهایی مورد استفاده قرار می گیرند که با کمترین میزان داخلی سازی و ارزش افزوده داخلی به تولید می رسند. بنابراین می توان گفت قطعات منفصله با ساخت داخل بسیار محدود در رتبه دوم واردات کشور قرار دارد.

کاهش تولید نتیجه کاهش واردات قطعات منفصله

به طور کلی آمارها حاکی از  افت واردات قطعات منفصله در سال جاری است. این اتفاقات سبب شده تا تولید خودروها با چالش جدی همراه شود.

براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در آذرماه امسال، ۷۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۴۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۴۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه کاهش یافته است؛ تولید انواع سواری نیز در آذرماه سال جاری کاهش ۷۲ درصدی داشته و از ۱۳۶ هزار و ۸۲۸ دستگاه در آذرماه سال گذشته به ۳۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه رسیده است.

با این حال زنجیره خودروسازی کشور معتقد است که واردات قطعات منفصله می تواند به ریل صعودی برگردد، به شرط آنکه موانع نقل و انتقال مالی با قطعه سازان خارجی رفع شود.

داخلی سازی قطعات راهکار دائمی بی اثر کردن تحریم

زنجیره خودروسازی کشور معتقد است بایستی برای برطرف کردن موانع نقل و انتقال مالی چاره ای اندیشید و تحریم های صنعت خودرو را دور زد. اما کارشناسان این حوزه معتقدند لازم است اقداماتی در راستای بی اثر کردن تحریم ها در این خصوص در دستور کار قرار بگیرد تا برای همیشه صنعت خودروسازی کشور از اثرات نامطلوب تحریم ها در امان بماند.

بهبود داخلی سازی قطعات از اقدامات موثر در راستای افزایش تیراژ تولید خودروسازان است که علاوه بر افزایش درآمد و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، می تواند برای همیشه مشکل تحریم ها را مرتفع نماید.

در همین راستا رضا رحمانی وزیر صنعت در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بایستی بهبود داخلی سازی خودروها در اولویت قرار بگیرد، تأکید کرد: بايد وابستگی خود را به قطعات خارجی كمتر كنيم تا هم قيمت تمام شده كاهش يابد و هم از توانمندی های داخلی بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.