۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۶۵۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

یکی از موانعی که سبب شده خودروسازان بزرگ کشور به سمت طراحی و تولید پلتفرم ملی و داخلی حرکت نکنند، هزینه بالای آن است که حدود ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می شود. طبق محسابات انجام شده، خودروهای چینی مونتاژ داخل در نیمه نخست امسال ۸۰۰ میلیون دلار ارزبری داشته اند و در صورتیکه عمق ساخت داخل این محصولات افزایش یابد، حداقل نیمی از هزینه سرمایه گذاری در توسعه و طراحی یک پلتفرم داخلی تامین خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بازگشت تحریم ها منجر به کاهش دسترسی تولیدکنندگان به قطعات خودرو شده و همین مسئله با کاهش تیراژ تولید، مجددا قیمت خودروهای تولید داخل را افزایش داده است.

آمارهای تیراژ تولید خودروسازان نیز این موضوع را تأیید می کند. بطوریکه طبق آمارهای منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست سال جاری، ۵۴۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد کاهش یافته است.

تعلیق فعالیت خودروسازان فرانسوی با خروج آمریکا از برجام

به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، در خرداد ماه سال جاری گروه فرانسوی پژو سیتروئن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که با تعلیق تمامی فعالیت های خود در ایران، از این کشور خارج می شود.

بنا بر گفته های مدیران پژو، بازار ایران ۱ درصد از گردش مالی این شرکت را شامل می‌شود و خروج از ایران ضرر هنگفتی به این شرکت وارد نمی کند.

در ادامه خروج فرانسوی ها، در مرداد ماه خودروساز رنو نیز همچون پژو و توتال به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایران را ترک کرد.

طراحی و تولید پلتفرم ملی راهکار پیش روی صنعت خودرو

با توجه به شرایط جدید پیش آمده، تنها چاره کار طراحی و ساخت پلتفرم ملی است. در واقع خودروسازان بزرگ کشور بایستی با پشتوانه زنجیره تأمین داخلی، پلتفرم مشترک طراحی و تولید نمایند. اما یکی از موانعی که سبب شده خودروسازان بزرگ کشور به سمت طراحی و تولید پلتفرم داخلی حرکت نکنند، هزینه بالای طراحی و تولید آن است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، طراحی و تولید یک پلتفرم با قابلیت تولید انبوه بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. همچنین که ایجاد زنجیره تأمین پایدار و مزیت صادراتی برای طراحی پلتفرم ملی و داخلی، پیش نیازهای این سرمایه گذاری است.

در واقع بایستی الزاماتی برای خودروسازان در نظر گرفته شود که خودروهای تولیدی بر پایه این پلتفرم، قابلیت های صادراتی داشته باشند. بدین صورت که حداقل ۱۰ درصد تیراژ محصولات تولیدی بر پایه این پلتفرم به بازارهای هدف صادر شوند.

تأمین ۵۰ درصد از هزینه های پلتفرم ملی با داخلی سازی خودروهای چینی

برآوردها نشان می دهد که بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو سبب می شود تا اغلب هزینه های ناشی از نبود سرمایه برای توسعه پلتفرم فراهم شود. برای اثبات این موضوع میزان واردات قطعات منفصله (CKD) برای تولید خودروی سواری به کشور بررسی می شود.

طبق آمارهای منتشره توسط گمرک، کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین تأمین کنندگان قطعات CKD طی ۱۲ سال اخیر بوده است. بر اساس آمارهای موجود طی سال های ۱۳۸۶ تا نیمه نخست سال جاری، ۵.۰۶ میلیارد دلار قطعات CKD از چین وارد کشور شده است که نسبت به آمار واردات قطعات کشور رقم قابل توجهی است.

خودروسازانی که به مونتاژ محصولات چینی در داخل کشور می پردازند، مصرف کننده عمده این قطعات CKD هستند. بنابراین داخلی سازی محدود محصولات چینی در کشور سبب شده تا میزان واردات این قطعات از چین گسترده باشد.

خودروسازان چینی در اواسط دهه ۸۰ وارد کشور شدند و همکاری خود را تا به الان با خودروسازان خصوصی و خصولتی کشور ادامه داده اند. در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ در داخل به تولید کل خودروهای سواری کشور با ۳.۶ درصد رشد به ۱۵.۹ درصد رسیده است.

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، خودروسازان چینی چندان به داخلی سازی در ایران پایبند و متعهد نبوده و بیشترین قطعات مورد نیازشان را از طریق واردات تأمین می کنند. عمق ساخت داخل محصولات مونتاژ چین در بهترین حالت به ۳۰ درصد می رسد که ۱۴ درصد از آن سهم رنگ و مونتاژ اتاق است.

با توجه به تیراژ تولید محصولات چینی مونتاژ در داخل، قیمت کارخانه این خودروها، سهم قطعات منفصله از کل ارزش خودرو، قیمت ارز مرجع و میانگین تعرفه قطعات منفصله جهت تولید خودروهای پرتیراژ داخلی، میزان ارزبری خودروهای پرتیراژ چینی تولید داخل در نیمه نخست امسال ۸۰۰ میلیون دلار محاسبه شده است.

لذا طبق محاسبات انجام شده، حداقل نیمی از هزینه سرمایه گذاری در توسعه پلتفرم داخلی با بهبود عمق ساخت داخل خودروهای چینی تامین خواهد شد. لازم به ذکر است افزایش عمق ساخت داخل محصولات مونتاژ چینی دور از دسترس نیست، چرا که بهبود داخلی سازی در اغلب خودروهای داخلی صورت گرفته است و با برنامه ریزی هوشمندانه این امر محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.