۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۲۲۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

درصورت بی نتیجه ماندن مذاکرات مجدد آمریکا، مکزیک و کانادا بر سر توافق تجاری نفتا، ممکن است این توافقنامه متوقف شود. در این‌ صورت این سه کشور در سال های آینده با مسائل متعددی در زمینه‌های اشتغال، سرمایه‌گذاری و تجارت مواجه خواهند شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در آستانه‌ی دور ششم مذاکرات بازطراحی توافق تجاری نفتا بین کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک، آکسفورد اقتصادی، یک شرکت مشاوره‌ای جهانی با همکاری دانشگاه انگلستان اقدام به انتشار یک گزارش درباره‌ی این توافقنامه‌ی تجاری نمود.

نتایج گزارش نشان می دهد از بین بردن توافق تجاری نفتا، منجر به از دست دادن هزاران شغل، کاهش رشد اقتصادی، آسیب به بازار سهام و افزایش قیمت کالا برای مصرف کننده خواهد شد.

وابستگی ۱۴ میلیون شغل در آمریکا به تجارت با مکزیک و کانادا 

خروج آمریکا از توافق تجاری نفتا منجر به نابودی  ۳۰۰ هزار شغل مستقیم خواهد شد. همچنین بنا به آمار اتاق بازرگانی آمریکا حدود ۱۴ میلیون شغل در آمریکا به تجارت با مکزیک و کانادا وابسته است.

اگر ترامپ تصمیم به خروج از توافق تجاری نفتا بگیرد، ناچار است شش ماه قبل از آن اطلاع دهد. از نظر آکسفورد مشاغل از دست رفته تا سال ۲۰۱۹ باز نخواهد گشت.

مذاکره‌کنندگان هرطرف هفته‌ی آینده در کانادا برای بار ششم با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. طی پنج دور اول این مذاکرات پیشرفت چندانی در موضوعات اختلافی حاصل نشده است. از جمله موضوعات اختلافی، قوانینی است که در نتیجه‌ی آن ها مشخص می‌شود خودروها کجا و با چه استانداردهایی تولید ‌شوند.

مطالبات تیم ترامپ نفتا را از بین می‌برد

آمریکا از زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور، رویکردی منفی در قبال توافق تجاری نفتا اعمال کرده است و قصد دارد شروط متعددی را در بازبینی این توافق تجاری به دو کشور کانادا و مکزیک تحمیل نماید.

رهبران کانادا و مکزیک می‌گویند پیشنهادات تیم ترامپ موجب نقض این توافقنامه هستند. تیم تجاری ترامپ نیز ادعا می‌کند که کانادا و مکزیک تمایلی به حل و فصل این مسئله ندارند. ترامپ به طور واضح اعلام کرده است که اگر آمریکا نتواند مطالبات خود را در توافق تجاری نفتا بگنجاند از آن خارج خواهد شد.

رشد سرمایه‌گذاری در آمریکا کاهش خواهد یافت

بنا بر پژوهش مذکور اگر آمریکا از توافق تجاری نفتا خارج شود، رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۱.۵ درصد کاهش می یابد. درحالیکه اگر آمریکا در توافق تجاری نفتا باقی بماند رشد اقتصادی ۲ درصدی را تجربه خواهد کرد. گفتنی است خزانه‌داری دولت فدرال آمریکا رشد اقتصادی این کشور را در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲.۵ درصد تخمین زده است.

همچنین در صورت تداوم رویکرد های منفی دولت آمریکا به توافقات تجاری، رشد سرمایه‌گذاری در این کشور به دلیل نگرانی از  اقدامات حمایت‌ از‌ تولید از سوی دولت، کاهش خواهد یافت.

اورن کلکچین اقتصاددان آکسفورد پیش بینی کرد در صورت خروج آمریکا از توافق تجاری نفتا، سرمایه گذاران به سمت سبدهای کم‌خطرپذیر خواهند رفت و این امر شاخص استاندارد کالا در آمریکا را کاهش خواهد داد.

کانادا و مکزیک تاوان وابستگی تجاری به آمریکا را خواهند پرداخت

طبق تخمین آکسفورد ارزش پزوی مکزیک (واحد پول مکزیک) ۸ درصد کاهش می‌یابد که در این صورت به کمترین میزان خود خواهد رسید. ارزش دلار کانادا نیز در صورت از بین رفتن توافق تجاری نفتا، ۲.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

وابستگی اقتصاد مکزیک و کانادا به تجارت، بیش از آمریکا است. این دو کشور در مقایسه با آمریکا سهم بیشتری از مشاغل و سرمایه‌ها را از دست خواهند داد.

محصولات آمریکایی گران‌تر می‌شود

بدون یک توافق تجارت آزاد، تعرفه‌ای که کانادا و مکزیک بر محصولات آمریکایی وضع خواهند کرد بیش از تعرفه‌ای خواهد بود که آمریکا بر محصولات واردشده از این دو کشور وضع خواهد کرد.

هر کشور عضو سازمان تجارت جهانی سقف تعرفه های وارداتی خود را در این سازمان به ثبت رسانده است. به موجب این ارزیابی کشورهای درحال توسعه مانند مکزیک اجازه دارند تعرفه‌ی بیشتری نسبت به کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا اعمال کنند تا محصولاتشان رقابت‌پذیر باقی بماند.

افزایش مهاجرت کاری مکزیکی‌ها به آمریکا

بر اساس تخمین آکسفورد، ضرباتی که بر اثر خروج از توافق تجاری نفتا به اقتصاد آمریکا وارد می‌شود تا سال ۲۰۲۰ جبران خواهد شد؛ چراکه تا این زمان بنگاه‌ها خود را با شرایط جدید وفق خواهند داد.

اما رهبران مکزیک هشدار داده‌اند که اجرای برنامه‌های مهاجرتی آمریکا پیامدهای وسیعی خواهد داشت. به گمان آن ها پایان دادن به ‌توافق تجاری نفتا عده‌ی بیشتری از مکزیکی ها را به سمت اشتغال غیرقانونی در آمریکا خواهد کشاند.

این مسئله همچنین می‌تواند منجر به ایجاد شکافی بزرگ در روابط سیاسی آمریکا و مکزیک شود. این رهبران آمریکا بودند که نخستین‌بار در سال ۱۹۹۰ با اعمال نفوذ بر همتایان مکزیکی خود توانستند توافقنامه‌ی تجاری نفتا را منعقد نمایند و از آن زمان کاهش موانع تجاری در دستور کار مکزیک قرار گرفته است.

منبع : cnn



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.