۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۲۵۳ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

به سرانجام رسیدن پروژه پتروشیمی الفین ایلام که ارزش آن ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، تنها به چندگام دیگر نیاز دارد. با اینحال برداشتن این گام های نهایی ماه هاست که با وجود وعده های پی در پی عملیاتی نشده است.

 

به گزارش مسیر اقتصاد الفین سیزدهم ایلام طرحی است که تنها چند گام تا بهره برداری نهایی فاصله دارد؛ اما برداشتن این چند گام سال ها منتظر همت مسئولان و مجریان این پروژه است.

این روزها کمتر خبری در مورد الفین ایلام شنیده می شود و آنچه که منتشر می گردد وعده هایی است که توسط مجریان طرح برای خالی نبودن رسانه‌های خود اظهار می کنند.

موضوعی که فقدان آن در رسانه‌ها کاملاً محسوس است عدم دغدغه فعالین اقتصادی و مردم محلی برای بهره‌برداری از پروژه فاز دوم الفین است. البته این عدم دغدغه مندی و مطالبه گری در اطلاع رسانی وضع کنونی پروِژه دیده می شود.

در جدول زیر اطلاعات مختصری در مورد شرایط کنونی فاز دوم الفین ایلام گردآوری شده است:

همانطور که مشاهده می شود طرح احداث فاز دوم الفین ایلام از سال ۱۳۸۲ آغاز شد اما تعلل‌ و کم کاری‌ها آنچنان در روند اجرایی این پروژه مشهود و غیرمنطقی گردید که سبب شد مجریان طرح  تاریخ شروع اجرا را چندین بار تغییر بدهند.

پیشرفت تجمعی گزارش شده در جدول برگرفته از آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا سال ۱۳۹۵ است؛ البته در شهریور ماه امسال مدیر عامل پتروشیمی ایلام اظهار داشت که هم اکنون پروژه فاز دوم الفین از پیشرفت ۹۰ درصدی برخوردار است.

کارشناسان سرمایه‌ استفاده شده برای ساخت طرح الفین سیزدهم را یک میلیارد یورو (۵ هزار میلیارد تومان) تخمین می زنند؛ این در حالی است که بهره‌برداری ازاین طرح با چنین سرمایه گذاری بالایی برای چند سال متوالی به تعویق افتاده است.

ضرورت عملیاتی شدن سریعتر پروژه الفین سیزدهم

دلایل لزوم راه اندازی هر چه سریعتر الفین سیزدهم ایلام عبارتند از:

  • جبران کمبود خوراک

اگر الفین سیزدهم زمان مناسب خود به بهره برداری می رسید می توانست کمبود خوراک ایجاد شده در فاز اول را جبران کند.

در حال حاضر با تأمین اتیلن مورد نیاز پتروشیمی ایلام از طریق خط لوله اتیلن غرب تنها ۲۶ تن در ساعت معادل ۶۰ درصد ظرفیت اسمی خود، تولید دارد.

  • استفاده بهتر از ظرفیت واحدهای پتروشیمی

بسیاری از پتروشیمی های متصل به خط لوله اتیلن غرب به دلیل کمبود خوراک با تولیدی کمتر از ظرفیت کار می کنند و بخشی از این مشکل به خاطر بار اضافه‌ای است که تعلل در افتتاح الفین سیزدهم بر شبکه وارد می کند.

  • ساخت واحدهای پایین دستی و بالا رفتن ظرفیت تولید محصولات تکمیلی

با توجه به این که محصولات این پتروشیمی در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارد این قابلیت وجود دارد صنایع پایین دستی زیادی در ناحیه از کشور ساخته شود.

این بد عهدی های پیاپی در بهره برداری نهایی باعث می شود سرمایه گذاران نتواند با اطمینان خاطر اقدام به ساخت مجموعه‌های پایین دستی این پتروشیمی بنمایند.

  • جلوگیری از هدر رفت منابع کشور

هر روز که می گذرد و یک مجموعه پنج هزار میلیارد تومانی فعالیت نمی کند، هزینه زیادی را بر دوش کشور می گذارد.

نکته دیگری که درباره‌ی الفین سیزدهم وجود دارد بحث تامین خوراک این مجموعه است. پالایشگاه ایلام وظیفه تامین خوراک این پتروشیمی را به عهده دارد و میدان گازی تامین کننده خوراک این پالایشگاه اخیراً دچار افت برداشت قابل توجه ای شده است. این افت برداشت ممکن است مستقیما بر خوراک پتروشیمی ایلام تاثیرگذار باشد.

بنابراین مجریان طرح الفین سیزدهم باید از هم اکنون  به فکر راهکار برای حل مشکل تأمین خوراک این واحد باشند تا از تبدیل شدن این مسئله به یک بحران در آینده جلوگیری شود.

در پایان باید گفت هزینه‌های توقف این طرح به قدری قابل توجه است که ایجاب می کند تمامی مسئولین طرح بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی تسریع در عملیاتی کردن این مجموعه را در دستور کار قرار دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.