۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۱۰۵ ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ دسته: انرژی
۰

میرزایی عضو کمییسیون انرژی مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برای اداره کشور ضروری دانست و گفت: این افزایش قیمت باید صرفا برای پرمصرف‌ها اعمال شود و از منابع حاصل از آن برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه استفاده شود.

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار داشت: در ماده ۳۹ قانون پنج ساله ششم که به تصویب شورای نگهبان رسیده است، این تکلیف بر عهده دولت گذاشته شده تا در بودجه‌های سنواتی بعد از برنامه، اصلاح قیمت‌ها را برای حامل‌های انرژی طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام دهد.

وی افزود: طبق قانون برنامه ششم و قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) نباید کمتر از نود درصد (۹۰%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس باشد.

میرزایی با بیان اینکه در مورد میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌بایست جلساتی بین دولت و مجلس برگزار شود، گفت: دولت با مشکلات مالی روبه رو است و با توجه به تکالیفی که در زمینه‌های مختلف از دولت خواستار هستیم، باید منابع از جایی تامین شود؛ اگر منابع درآمدی تامین نشود، آنگاه دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد و از عهده ارائه خدمات بر نخواهد آمد.

نماینده مردم ایلام گفت: باید یک سازوکاری برای حمایت از دهک‌های پایین طراحی شود. یک راه‌حل، افزایش یارانه نقدی دهک‌های پایین است و راه‌حل دیگر، استفاده از درآمد حاصل از یارانه‌های انرژی برای تخصیص یارانه نقدی ماهانه به جوانان بیکار تا زمانی که کار پیدا کنند.

قیمت انرژی تنها برای پر مصرف‌ها افزایش یابد

جلال میرزایی با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به دور از هرگونه مسائل جناحی و سیاسی باشد، گفت: مشابه نمونه‌های خارجی، افزایش قیمت برای پرمصرف‌ها ایده خوبی است.

وی افزود: با اصلاح سیاست‌های قیمت گذاری می‌توان موجب توزیع عادلانه یارانه انرژی شد.

میرزایی با تأکید بر لزوم افزایش قیمت برای مشترکین پرمصرف گاز و برق، گفت: باید یارانه مشترکین پر مصرف حذف و از مشترکین کم‌مصرف حمایت شود.

ایشان خاطرنشان کردند: کاهش یارانه حامل‌های انرژِی موجب افزایش درآمد و کارآمدی دولت و نظام و اقبال مردم می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه باید بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی یارنه‌ها به صورت نقدی به قشر کم‌درآمد جامعه پرداخت شود و یارانه نقدی دهک‌های پایین افزایش یابد، گفت: همچنین می توان بخش دیگری از منابع حاصل شده در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال جوانان مصرف شود. بعلاوه اینکه برای کم مصرف ها می تواند افزایش قیمت در حامل‌های انرژی اعمال نشود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.