۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۷۸۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به عنوان یک نهاد تأثیرگذار، بسته های سیاستی خود را برای تحول در اقتصاد و کیفیت زندگی شهروندان هند ارائه می دهد. گفتنی است این سازمان تنها به ارائه پیشنهاد بسنده نکرده و اجرا و نظارت بر آن را نیز پیگیری می نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد هند قصد دارد با همکاری سازمان پیشرفت نیتی آیوگ تا سال ۲۰۲۲ ، جایگاه آلمان را به عنوان چهارمین اقتصاد جهان از آن خود کند؛ طبق بررسی های این سازمان انتظار می رود تا سال ۲۰۳۲، تولید ناخالص داخلی این کشور از ۲.۳ تریلیون دلار به ۱۰ تریلیون دلار برساند.

اثربخشی نیتی آیوگ در حوزه های مختلف اقتصادی اجتماعی

سازمان پیشرفت هند طی سال های اخیر در حوزه های مختلفی اثرگذار بوده است؛ این اثرگذاری ها که باعث بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور هند شده و دولت بر اساس آن عمل نموده، ناشی از برنامه ریزی ها، پیشنهادها و نظارت هایی است که این سازمان انجام داده است. این موارد در ادامه آمده است:

درآمد کشاورزان

طبق بررسی های سازمان نیتی آیوگ تعداد کشاورزان در هند برابر با نیمی از جمعیت نیروی کار تخمین زده شده است. طی چند دهه گذشته محصولات کشاورزی نابود شده و بدهی بالا، عامل نگرانی شدید کشاورزان بود. بطوریکه بعضی از افراد، کشاورزی را به طور کامل کنار گذاشتند.

در این زمان سازمان پیشرفت نیتی آیوگ که تازه تأسیس شده بود، پیشنهاد داد تا کشاورزان با بهره گیری از فناوری و
تکنولوژی های جدید، تغییر در شیوه آبیاری و استفاده از ظرفیت های باغات، پرورش طیور، بخش شیلات و جنگل ها، بهره وری در کشاورزی را متحول سازند.

بهبود زیرساخت های حمل و نقل

یکی از اهدافی که این سازمان دنبال می کند، توسعه زیر ساخت های حمل و نقل کشور است. نیتی آیوگ معتقد است بودجه مشخص شده برای پروژه های کلیدی مانند جاده ها، راه آهن، بنادر و هواپیمایی باید به درستی هزینه شود؛ این سازمان بر روند اجرا و پیشرفت این پروژه ها نظارت دارد.

در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۴۰ هزار نفر در حوادث رانندگی هند فوت کردند؛ در این زمان سازمان پیشرفت نیتی آیوگ برنامه ای را تدوین کرد که به موجب آن جاده های روستایی گسترش پیدا کنند و با افزایش ایمنی، تلفات جاده ای به صفر برسد. همچنین با تسهیل سفرهای هوایی و تأسیس اداره ایمنی جاده، برنامه ریزی هایی انجام داد تا شبکه حمل نقل هند را متحول سازد.

توسعه منطقه ای

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به منظور تحقق توسعه منطقه ای، هند را به چهار بخش کلیدی تقسیم کرده است:

۱- شمال شرقی ۲- مناطق ساحلی ۳- ایالت هیمالیا ۴- مناطق بیابانی

در بخش شمال شرقی هند کارشناسان نیتی آیوگ معتقد هستند که باید زیر ساخت ها را تقویت کرد؛ در بخش مناطق ساحلی علاوه بر زیر ساخت، پتانسیل گردشگری فراوانی نیز وجود دارد؛ در مناطق هیمالیا پرورش گیاهان، دامداری، کشت و زرع باید در دستور کار قرار گیرد.

قوه قضاییه

طبق گزارش سازمان پیشرفت نیتی آیوگ هند در حال حاضر ۳۰ میلیون پرونده قضایی در حال بررسی دارد و این کشور به شدت با کمبود قاضی روبروست.

موارد مذکور باعث روند کند رسیدگی به پرونده های قضایی شده که نیتی آیوگ برای سرعت بخشیدن به این روند یک راهکار ارائه داده است: تربیت نیروی مختصص در حوزه قضاوت و جذب سریعتر نیرو؛ این سازمان همچنین یک شاخص برای دادگاه های هند در نظر گرفته که اگر در بررسی های بعدی توسط خود نیتی آیوگ مشخص شد این دادگاه ها در روند بررسی پرونده ها تعلل می کنند، آن ها را به دادگاه قضات معرفی خواهد کرد.

رفاه

تا سال ۲۰۲۰ هند به عنوان جوان ترین کشور جهان با میانگین سنی ۲۹ سال، بزرگترین نیروی کار را دارا می باشد. هند قصد دارد تا با توسعه بخش آموزش و پرورش و کیفیت آموزشی بتواند نیروی کار مختصص را در سال های آینده به جامعه تحویل دهد .

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ پیشنهاد کرده است که برای تحقق این هدف، یک نهاد مستقل برای نظارت بر برنامه های آموزش پرورش تأسیس شود.

سلامت

طبق بررسی های صورت گرفته توسط سازمان پیشرفت نیتی آیوگ، هزینه های بخش سلامت هند معادل یک درصد از تولید ناخالص داخلی می باشد؛ این در حالی است که این رقم در چین ۳ درصد و ۸.۳ درصد در ایالات متحده می باشد.

نیتی آیوگ برای بهبود وضعیت بخش سلامت ، برنامه های را برای کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و بهداشت (کاهش سل و …) تدوین کرده است.

محیط زیست

هند یکی از مناطق آلوده جهان است، برای رفع این مشکل سازمان پیشرفت چندین راهکار را پیشنهاد داده است؛ استفاده از حمل و نقل عمومی، تغییر موتورهای بزینی و دیزلی به CNG و استفاده از وسایل الکتریکی و غیره.

پیگیری اجرای برنامه ها توسط نیتی آیوگ

مشاهده می شود که سازمان پیشرفت نیتی آیوگ برای بهبود و تحول در بخش های مختلف هند، راهکار و پیشنهادات خود را که بسیار هم مورد توجه دولت است، ارائه می دهد و اجرای آن را پیگیری می نماید.

نکته ای که در بیان مطالب بالا حائز اهمیت می باشد، پیگیری این سازمان در روند اجرای برنامه های توسعه ای است. یعنی این سازمان بعد از تصویب برنامه ها توسط رئیس جمهور و دستگاه های ذیربط، محقق شدن این برنامه ها را پیگیری می کند و سازمان های مربوطه ملزم به اجرای برنامه های مصوب هستند و در صورت درست عمل نکردن این برنامه ها یا ایجاد وقفه و یا تعلل، در گزارش های بعدی نیتی آیوگ این موارد به طور صریح بیان می شود.

منبع: سایت خبری اسکرول



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.