۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۳۳۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

«نیتی آیوگ» یک سازمان و اتاق فکر دولتی در هند است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. این سازمان در تلاش است که با هماهنگی میان وزارتخانه های دولت هند به بهبود روند تصمیم گیری و اجرای برنامه های توسعه ای کمک کند.

به گزارش مسیر اقتصاد «نیتی آیوگ» به عنوان یک اتاق فکر دولتی، اهداف توسعه‌ای هند در مسائل مختلف ملی و بین‌المللی را ترسیم و بر میزان تحقق آن‌ها نظارت می‌کند.

با توجه به جایگاه ویژه این سازمان و حضور نخست وزیر هند به عنوان رئیس آن، وزاتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ملزم به پیاده‌سازی برنامه‌های نیتی آیوگ به منظور تحقق اهداف توسعه بلندمدت هند هستند. در نیتی آیوگ شوراهای منطقه ای وجود دارند که بر فعالیت های توسعه ای در مناطق خاص متمرکز می شوند.

مأموریت سازمان پیشرفت نیتی آیوگ

  • تعیین اهداف استراتژیک در روند توسعه کشور
  • مشاوره استراتژی و فنی در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی
  • هماهنگی بین وزارتخانه ها
  • توجه خاص به توسعه روستایی
  • توجه به نوآوری و کارآفرینی
  • ارتقاء فناوری
  • نظارت و ارزیابی مداوم سیاست ها و برنامه ها

توانمندسازی دولت از اهداف اصلی این سازمان

این سازمان در مرحله اول قصد توانمند سازی دولت را دارد؛ در مرحله بعدی نیز ایجاد پتانسیل اقتصادی، دستیابی به پیشرفت، تمرکز بر سرمایه انسانی، از بین بردن فقر، کاهش نابرابری ها، کمک به حفظ محیط زیست و تحقق امنیت غذایی از دیگر اهداف این سازمان است.

همچنین این سازمان در تلاش است که با ایجاد هماهنگی میان وزارتخانه های دولت هند به بهبود روند تصمیم گیری و اجرای برنامه های توسعه ای کمک کند.

برنامه ریزی این سازمان برای فقر و فساد و رشد اقتصادی

در مدت کوتاه تأسیس این سازمان، برنامه های نیتی آیوگ در مباحثی همچون فقر و فساد اثرات مثبتی داشته و دولت هند اطمینان دارد که با تلاش سازمان پیشرفت نیتی ایوگ تا سال ۲۰۲۲ دیگر فقر، فساد و تروریسم در هند وجود نداشته باشد.

همچنین طبق سند ۲۰۲۲ هند و برنامه ریزی این کشور در حوزه رشد اقتصادی در راستای تحقق اهداف نیتی ایوگ، اگر این کشور تا سال سی سال آینده ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشد، در میان سه اقتصاد برتر جهان قرار می گیرد.

با توجه به اسناد منتشر شده توسط سازمان نیتی آیوگ، ارتباطات جاده ای، خدمات روستایی، ارتقای وضعیت روستاها، ساخت موسسات آموزش عالی و مبارزه با فقر در دستور کار قرار دارد و قرار است از سال آینده این برنامه ها اجرا شود.

با این حال، حرکت فعلی این سازمان در سیاست گذاری، برنامه ریزی، و نظارت بر اجرای برنامه‌ها در کشور هند گامی مثبت و موثر در پیشرفت این کشور است.

برگفته از: سازمان پیشرفت هند (‌نیتی آیوگ)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.